Metodologia va opera cu două tipuri de instrumente specifice care vin în sprijinul preșcolarilor și elevilor, și anume portofoliul individual și cel educațional.
Portofoliul individual arată progresul individual și are rolul de a ajuta la construcția imaginii de sine și la identificarea abilităților preșcolarilor și elevilor. Portofoliul individual va conține desene, fotografii, colaje, proiecte, lucrări practice/creative etc., și la sfârșitul fiecărui an școlar trebuie predat părinților sau elevilor.
Portofoliul educațional are scopul de a documenta traseul educațional, progresul pe parcursul anilor și va evidenția aptitudinile copiilor sau elevilor pentru a-i ajuta la orientarea spre învățământul superior sau în carieră.
Acesta poate fi sub forma unui biblioraft sau în format digital. Proiectul menționează că portofoliul educațional nu poate fi folosit „în scopul ierarhizării și al comparării elevilor în sens discriminatoriu”.
Conform proiectului întocmit de Ministerul Educației, portofoliul educațional va conține următoarele documente:
„a) planul individualizat de învățare al elevului, inclusiv recomandări de recuperare a pierderilor de învățare;
b) planul educațional personalizat, în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale;
c) rapoarte descriptive de evaluare de la finalul învățământului preșcolar, al clasei pregătitoare și al clasei I, rezultatele evaluărilor de la nivelul claselor a II-a, a IV, a VI-a, ale evaluării naționale de la finalul clasei a VIII-a și ale examenului de Bacalaureat;
d) diploma de absolvire și foaia matricolă, pentru absolvenții de gimnaziu și de liceu;
e) certificări care prezintă rezultate la disciplinele de studiu, pe ani de studiu/niveluri de școlarizare;
f) certificatul de calificare profesională de nivel 3 sau 4, pentru absolvenții de liceu;
g) diplome, certificate, alte înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite în diferite contexte formale, non-formale și informale (maxim 10);
h) recomandări de orientare școlară și profesională ori de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior sau pe piața forței de muncă etc.”
Documentul complet al proiectului poate fi accesat AICI.
Citiți principiile noastre de moderare aici!