Reducerile de sezon pot atrage oferte înșelătoare, iar consumatorii trebuie să fie informați pentru a evita capcanele comerciale și pentru a-și proteja bugetul. Directorul ANPC recomandă compararea prețurilor, verificarea recenziilor, atenția la costurile ascunse și la garanții, precum și precauția în cazul plăților online.
„În perioada reducerilor de iarnă este recomandat să verificaţi preţurile prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică ce a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele online. Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de iarnă, citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră”, transmite Paul Anghel.
Aplicațiile care compară prețurile și recenziile online devin instrumente esențiale pentru a evalua corect valoarea produselor.
„Verificaţi stocul existent; verificaţi preţul afişat şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA); verificaţi dacă preţul include şi costul de livrare; în cazul în care comandaţi online, verificaţi, înainte de a trimite comandă, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când aţi ales produsul; dacă aveţi nelămuriri, contactaţi comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare.
Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozităţii vânzătorului. […] Există mai multe comparatoare de preţuri unde poate fi verificată evoluţia în timp a preţurilor produselor. Această posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale şi face că magazinele să evite, în general, afişarea unor reduceri nereale”, a adăugat directorul ANPC.
Un alt aspect important menționat de ANPC este siguranța în cazul achizițiilor online. Consumatorii sunt sfătuiți să acorde atenție platformelor utilizate, să verifice existența certificării de securitate (simbolul lacătului în bara de adrese) și să evite furnizarea de date sensibile precum codul PIN sau parole bancare.
În plus, Paul Anghel avertizează că achizițiile de pe platforme din afara Uniunii Europene pot implica riscuri suplimentare, inclusiv dificultăți în aplicarea legislației privind protecția consumatorilor.
„Pentru siguranţa contului dumneavoastră, când doriţi să achiziţionaţi online cu plata prin card bancar, căutaţi «https» în adresa URL şi o pictograma de lacăt în bară de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiţi orice corespondenţă care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru”, susţine Paul Anghel.
În cazul magazinelor clasice, contractul de achiziție se consideră a fi încheiat în momentul în care se face plata și clientul primește produsul. În cazul magazinelor online, contractul se consideră încheiat în momentul confirmării, de către comerciant, a acceptării comenzii cumpărătorilor.
În cazul magazinelor fizice, dacă un client vrea să renunțe la achiziție după ce a încheiat contractul, legea nu oferă dreptul de a renunţa la contract. Returul se face în funcție de politica fiecărui magazin.
„Odată achiziţionat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanțiile. Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare”, specifică Paul Anghel.
Mai mult decât atât, unele magazine online au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, pentru a atrage mai mulți clienți, însă aceștia trebuie să verifice condițiile de retur pentru fiecare comerciant în parte.
Reprezentantul ANPC menționează că, în cazul în care produsul ajunge deteriorat sau distrus, vânzătorul este cel care suportă pierderea.
Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziționate bunurile și de prețul acestora. OUG 140/2021 este actul normativ care reglementează garanțiile bunurilor, respectiv stabilește că există două tipuri: garanția legală de conformitate și garanția comercială, care pot coexista pentru un singur bun.
Dacă produsul se strică sau nu respectă specificațiile, cumpărătorii au dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului.
„Contactați vânzătorul dacă aveți o problemă! Ce este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luați legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveţi niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia.
Prin urmare, chiar dacă mergeţi la service cu produsul, informaţi întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute”, a mai spus Paul Anghel.
Citiți principiile noastre de moderare aici!