Ministrul Transporturilor anunța în iunie 2021 o „promisiune îndeplinită pentru Oltenia și Banat”. Se referea la Drumului Expres care ar urma să lege Craiova de Lugoj, pentru care Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNAIR) a reușit să lanseze licitația pentru proiectare. Puțin peste 150 de milioane de lei cu tot cu TVA erau puși la bătaie, adică cca. 30 de milioane de euro.
Contestație la CNSC
În septembrie 2021 se încheia procesul de depunere a ofertelor pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate pentru șoseaua de mare viteză (drum expres – o „autostradă” fără bandă de urgență) Craiova – Drobeta Turnu Severin – Lugoj. Până la termenul limită au fost depuse cinci oferte, patru fiind asocieri de firme.
După evaluarea ofertelor, s-a decis ca SF-ul să fie elaborat de Asocierea Egis Romania SA – Search Corporation S.R.L.– Italrom Inginerie Internațională SRL – Geostud S.R.L. – ECO Geodrum S.R.L. – Egis International SAS, care a fost desemnată câștigătoarea acelui contract.
Grindeanu transmitea pe atunci că prin realizarea acestui drum „va fi redus considerabil timpul de călătorie între localitățile Craiova și Lugoj”.
Câștigătoarea licitației ar fi trebuit să predea totul în 43 de luni, din care 36 de luni erau pentru întocmirea studiului de fezabilitate. Se anunța că execuția propriu-zisă a drumului de mare viteză ar urma să fie scoasă la licitație prin 2025.
Dar povestea a fost încheiată subit. Rezultatul licitației a fost contestat, iar Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a cerut reevaluarea atribuirii.
Privind în trecut, ministrul transporturilor și infrastructurii, Sorin Grindeanu, acuză „obrăznicia” care a fost folosită în gândirea acelui contract. Încă de la început, proiectul a fost destinat eșecului, spune ministrul.
„Licitația anterioară pentru realizarea acestui Drum Expres prevedea o perioadă de 4 ani pentru realizarea Studiului de Fezabilitate. După ce licitația a ajuns la final, câștigătorul a fost contestat și CNSC a cerut reevaluarea atribuirii. Să lansezi 250 km într-un singur contract și să pui un termen de 4 ani pentru un SF, arată că nu vrei de fapt să realizezi acest proiect”, spune Grindeanu.
Sorin Grindeanu anunță că proiectul va fi repus în licitație. Același Drum Expres Craiova-Lugoj, alt plan de bătaie.
Ce va fi diferit?
„La începutul săptămânii viitoare vor începe procedurile pentru relansarea contractului privind realizarea Studiului de Fezabilitate necesar Drumului Expres Craiova-Lugoj. Acum, contractul va fi lansat în licitație pe loturi, de la Filiași la Lugoj și va dura maximum 2 ani. Este decizia corectă”, declară viceprim-ministrul.
Rămâne de văzut care vor fi exact noile cerințe din caietul de sarcini și ce va stipula noul contract.
În ceea ce privește un alt proiect-problemă al municipiului, autostrada Timișoara-Belgrad, Grindeanu spune că în viitorul apropiat ar urma să aibă loc alte discuții cu reprezentanții sârbi.
„În ceea ce privește discuțiile pentru autostrada Timișoara-Belgrad, acestea au fost amânate deoarece în Serbia au avut loc alegeri. Păstrăm legătura, prin Ambasada noastră de la Belgrad, și, în momentul în care partea sârbă va desemna un partener de discuții, vom stabili o întâlnire. Banatul are nevoie de aceasta legătură rutieră”, declară politicianul.
Pe aceeași temă:
Cinci oferte pentru SF-ul drumului de mare viteză Lugoj – Craiova
Trimite articolul
XCică traversarea autostradală a Carpaților pe câte minimum trei direcții ar asigura nu numai interconectarea regiunilor istorice, ci și integrarea în sistemul autostradal Euro-Asiatic.
Asta pare sa fie o alta smecherie a PSD-ului.
Din cate-mi amintesc eu, finantarea din partea UE se adreseaza construirii unei autostrazi pe acest traseu, ceea ce cred ca va ridica mari probleme cu finalizarea finantarii, daca se alege varianta de drum rapid, daca nu chiar abandonarea investitiei; Dar asta doar dupa ce cientii PSD-ului, vor mai incasa niste bani pentru studiile de fezabilitate care nu se vor concretiza niciodata, ca semn al risipei banului public cu dedicatie pentru firmele de casa!
Si asta doar “pentru ca pot”.