Pe scurt, FNSA spune că măsurile de austeritate vehiculate în spaţiul public reprezintă un mesaj de falsă responsabilitate. Felul în care acestea urmează să fie promovate ar încălca norma constituțională de promovare a OUG-urilor, iar, din punct de vedere al conținutului, ar încălca mai multe legi organice, cele privind drepturile funcționarilor publici.
Critici privind cuprinsul
În primul rând, reprezentanții FNSA vorbesc de problemele de conținut ale ordonanței, cele care au apărut în spațiul public și care au fost susţinute prin declaraţii ale oficialilor. Potrivit sindicaliștilor, măsurile:
- cuprind reglementări care încalcă norma constituțională de promovare a ordonanțelor de urgență;
- conţin o serie de măsuri care afectează drepturi ale personalului sau funcţionarea autorităților și instituțiilor publice – domenii reglementate prin legi organice;
- nu conţin fundamentări ale soluțiilor propuse şi evaluări preliminare a impactului noilor reglementări;
- restricționează accesul unei categorii de personal la anumite drepturi;
- instituie un tratament discriminatoriu în rândul salariaţilor;
- aplică un tratament juridic distinct pentru salariaţi aflaţi în aceeași situație juridică;
- conţin noţiuni neclare, la propunerile de reducere a posturilor nu există criterii unitare de aplicare sau tranzitorii;
- nu asigură funcționarilor publici drepturile existente la reducerea postului, obligativitatea menţinerii în funcţia publică devine o opţiune pentru angajator;
- conţine prevederi paralele cu cele cuprinse în Codul administrative sau alte acte legislative;
- generează discrepanțe grave între localitățile cu populație similară din punctul de vedere al numărului de salariaţi;
- dezavantajează UAT-urile care au un număr mai mare de posturi vacante la data intrării în vigoare a OUG-ului, distrug capacitatea administrativă a acestora;
- generează premizele pierderii acreditării instituțiior locale sanitare;
- desființează instituții care au în organigramă un număr sub 50 de salariaţi (teatre, muzee, salvamont, itm-uri etc);
- încalcă principiile autonomiei locale şi ale descentralizării, administraţia publică locală este tratată inechitabil în raport cu administraţia centrală deoarece pentru cea locală există deja măsura impunerii unui număr maxim de salariaţi în funcţie de rangul unităţii administrativ-teritoriale;
- generează imposibilitatea gestionării și implementării proiectelor de investiții cu finanțare din fonduri externe nerambursabile;
- nu asigură eficientizarea activităților;
- demotivează personalul din sectorul public;
- slăbesc coordonarea activităților diferitelor instituţii, instituțiile aflate în subordonarea administraţiei locale – de cultură (instituții de spectacole sau concerte, școli populare de arte, centre județene pentru conservarea și promovarea culturii tradiționale, muzee, biblioteci etc.), serviciile publice salvamont/salvamar, direcții comunitare județene de evidență a persoanelor, direcții de management integrat al deșeurilor și protecția animalelor etc vor ajunge în situaţia de a-şi opri activitatea sau, în cazul fericit, de a fi subfinanţate;
- conţine reglementări clare prin care conducătorul politic al unei instituţiii publice poate uza discreţionar de puterea de a desfiinţa posturi sau aconcedia anumiti salariaţi incomozi sub pretexctul eficientizării activităţii şi a modului în care sunt cheltuite resursele financiare. Suntem însă convinşi că nu am reuşit să semnalăm toate problemele generate de pachetul acesta de măsuri.
Ce ar lipsi
Pe de altă parte, reprezentanții FNSA spun că ordonanțele vehiculate nu cuprind măsuri care să reducă cu adevărat cheltuielile bugetare. Sindicaliștii dau și câteva exemple de astfel de măsuri.
„NU CUPRIND – probabil datorită «urgenţei» şi grabei politicienilor de a «salva» ţara, uitând astfel să tehnoredacteze articolele – măsuri care vor genera cu adevărat reduceri de cheltuieli; de exemplu, cele referitoare la fondurile alocate pentru privilegiile politicienilor, pentru subvenţiile partidelor politice, fonduri generoase pentru birourile parlamentare, transportul acestora, maşini, servicii etc. Suntem convinşi însă că în variata de ordonanţă finală, politicienii ne vor demonstra că sunt cu adevăr responsabili, vor reduce sau vor anula majoritatea acestor privilegii şi vor manifesta disponibilitatea de a renunţa în primul rând ei, cel puţin temporar, la sumele pe care şi le votează singuri şi de abia apoi vor adopta măsuri care vor afecta salariaţii”, spun reprezentanții federației.
Concluzii: „incoerențe logice”, „lipsă de cunoștințe”, „inexistența unei viziuni”
În final, sindicaliștii din administrația publică trag și concluzii, unele nu foarte plăcute. Aceștia atrag atenția și asupra unei eventuale decizii de neconstituționalitate, dar, pe de altă parte, se arată dispuși să contribuie la redactarea măsurilor finale.
„FNSA a rămas neplăcut surprinsă de multitudinea incoerenţelor logice şi legislative din textul ordonanţei, a lipsei unor cunoştinţe minime a legislaţiei în domeniu, a inexistenţei unei viziuni de reducere cu adevărat a cheltuielilor statului. Documentul este oglindirea clară şi reală a capacităţii limitate deţinute de către un cerc restrâns de persoane din lumea politică, care în spatele uşilor închise au încercat să-şi depăsească condiţia, capacitatea de sinteză, de analiză şi de construcţie legislativă. Considerăm că toate aceste «calităţi» i-au îndemnat să ignore contribuţia specialiștilor din diferite instituţii şi structuri ale administraţiei publice, să asculte vocea organizaţiilor sindicale, care de fiecare dată au semnalat problemele generate de cheltuielile nejustificate iar o dezbatere reală cu partenerii sociali le-ar demasca cunoştinţele precare şi intenţiile ascunse.
Pentru toate cele semnalate, cumulat sau pentru fiecare aspect în parte, justiţia îşi va spune cuvântul, după adoptarea acestei ordonanţe. Decizia de necosntituţionalitate va genera cheltuieli majore pentru stat (reintegrarea în funcțiile publice, drepturile salariale plătite retroactiv, cheltuieli de judecată etc.), al căror cuantum va fi mai mare decât aşa-zisele economii generate de către OUG. FNSA îşi exprimă disponibilitatea, în continuare, de a participa la un dialog pe tema unor măsuri de eficientizare cu adevărat a cheltuielilor din fondurile publice, de a contribui cu propuneri pentru ca acest demers să reuşească cu adevărat să-şi atingă scopul”, adaugă cei de la FNSA.
Măsurile ar trebui să reducă deficitul bugetar
Vă amintim că guvernul își propune să reducă deficitul bugetar prin adoptarea a cel puțin două OUG-uri: unul cu reducerea cheltuielilor bugetare și altul cu măsuri fiscale, la care ar putea să adauge și un al treilea care să contribuie la reducerea evaziunii fiscale. Scopul ar fi ca deficitul bugetar să nu treacă de cel de anul trecut, 6,2%, lucru ar putea duce la blocarea fondurilor europene.
„Astăzi am stat cu domnul ministru al Finanţelor, cu domnul preşedinte Nicolae Ciucă, am stat toţi trei şi am hotărât un lucru foarte clar: reformele încep imediat după ce va fi dată ordonanţa de urgenţă. Termenele de implementare vor fi până în 2024, ceea ce ne asumăm noi ce facem. Va trebui dată cel târziu la sfârşitul acestei luni. Avem un calendar făcut, astăzi am avut ultima discuţie politică, urmează să le comunicăm şi noi în partide, cu toate că sunt lucruri care ţin de Executiv şi de Guvernul României, nu de partidele politice. Până la sfârşitul acestei luni, cele două ordonanţe principale vor fi date în acelaşi timp, concomitent. Vor fi date concomitent, în oglindă, să se vadă foarte clar că reducerile cu veniturile, nu poţi să faci echilibrare macroeconomică fără venituri şi fără… Se vor da concomitent, astfel încât lumea să poată compara, cât scădem din cheltuieli, atât venim şi cu venituri”, declarase premierul Marcel Ciolacu la începutul acestei săptămâni.
Critici asupra acestor măsuri, și în mod special a celor fiscale, pentru mediul privat, au venit din mai multe direcții. De exemplu, au prezentat opinii pesimiste sau critice reprezentanții Universității Politehnice din Timișoara (UPT) sau Alin Nica, președintele Consiliului Județean Timiș. Acesta din urmă a purtat ulterior și o dispută de la distanță cu Alfred Simonis, în privința Stadionului Dan Păltinișanu, liberalul arătându-se îngrijorat că, odată cu reducerea cheltuielilor bugetare, ar putea fi oprită și construirea acestuia. Social-democratul, însă, a considerat această ieșire ridicolă, promițând o hotărâre de guvern în acest sens.
Pe aceeași temă:
UPT: măsurile fiscale propuse de guvern, „o intervenție pompieristică”
Trimite articolul
XĂștia sunt funcționari ca și cei care au permis azilele groazei. Stau pe salarii grase si nu fac mai nimic.
Situatia s-a cronicizat dupa ani de zile de nepasare manifestata de cei care au promovat politici de falimentare a economiei.
-
#au fost alesi
#🤪