Proiectul urmărește combaterea segregării școlare, iar una dintre recomandări pentru ca diriginții și învățătorii să prevină acest fenomen este rotirea elevilor în bănci, cel puțin o dată pe modul. Acest lucru va evita ca doar anumiți elevi să stea în ultimele bănci din clasă.
În document, segregarea este definită ca „o formă gravă de discriminare și are drept consecință accesul inegal al copiilor la o educație de calitate, încălcarea exercitării în condiții de egalitate a dreptului la educație, precum și a demnității umane“.
Totuși, în proiect nu se precizează după ce reguli să fie elevii mutați în bănci, astfel modalitatea în care se realizează rotirea rămâne la latitudinea cadrelor didactice. Chiar dacă mutarea se face aleatoriu, este sugerat ca elevii care aparțin unor grupuri vulnerabile să nu fie așezați în ultimele bănci.
Cel mai des întâlnite criterii care duc la apariția segregării școlare sunt:
- criteriul etnic
- criteriul dizabilității și/sau cerințelor educaționale speciale
- criteriul performanțelor școlare
- criteriul mediului de rezidență
Pentru a preveni segregarea, Inspectoratele Școlare Județene au responsabilitatea de a verifica situația din toate unitățile de învățământ. Ulterior, datele din fiecare județ vor fi centralizate de către Comisia Națională pentru Desegregare Școlară și va fi trimis un raport Ministerului Educației.
Citiți principiile noastre de moderare aici!