Ministerul Educației și Cercetării a lansat în dezbatere publică noile planuri-cadru pentru liceu. Consultarea publică se va desfășura până în data de 6 martie, perioadă în care pot fi trimise propuneri și observații la adresa de mail consultare@rocnee.ro. În paralel, vor avea loc patru dezbateri cu prezență fizică în marile centre universitare din țară:
• București – 11 februarie
• Cluj-Napoca – 14 februarie
• Iași – 25 februarie
• Timișoara – 4 martie
Acestea vor fi urmate de o dezbatere online, programată pentru 6 martie, pentru a asigura o participare națională extinsă.
Noile planuri-cadru vizează o reformă semnificativă a educației liceale, punând accent pe dezvoltarea competențelor-cheie, printre care alfabetizarea avansată, competențele STEM, digitale, sociale și civice.
Curriculumul propus introduce o mai mare flexibilitate și personalizare a traseului educațional al elevilor, prin:
• Trunchi comun (50% din curriculum) – asigură competențele fundamentale pentru toți elevii;
• Curriculum de specialitate (35%) – adaptat fiecărei filiere educaționale (teoretică, tehnologică, vocațională);
• Curriculum la decizia elevului (15%) – oferă posibilitatea personalizării studiilor în funcție de interese și aptitudini.
Ministrul Daniel David a subliniat că această reformă vizează modernizarea metodelor de predare, reducerea supraîncărcării curriculare și eliminarea practicilor depășite, precum învățarea mecanică prin dictare.
Ministerul Educației propune menținerea unui echilibru între standardizare și flexibilitate în organizarea anului școlar. Astfel, toate filierele vor avea același număr de săptămâni de cursuri, și anume 36, cu excepția claselor a XII-a, unde durata este redusă la 34 de săptămâni. Structura anului școlar va rămâne organizată în cinci intervale (module) de cursuri, iar programele naționale „Săptămâna verde” și „Școala altfel” vor fi integrate în totalul săptămânilor de studiu.
În ceea ce privește organizarea orelor, se propune un număr maxim de 30 de ore pe săptămână, cu unele excepții pentru trasee educaționale specifice. De asemenea, se încurajează flexibilitatea curriculară și orară, inclusiv prin utilizarea organizării modulare a programului școlar.
Prima generație care ar urma să studieze după noile planuri-cadru este cea care va începe clasa a IX-a în anul școlar 2026-2027, adică elevii care se află acum în clasa a VII-a.
În schimb, elevii care, în anul școlar 2026-2027, se vor afla în clasele a X-a, a XI-a și a XII-a/a XIII-a își vor continua studiile pe actualul curriculum liceal până la absolvire, fără modificări în structura examenului de bacalaureat.
Oficialii din Ministerul Educației estimează că noul sistem va genera o creștere ușoară a numărului de norme didactice, în special în învățământul tehnologic. Sindicatele din educație vor fi consultate pentru a gestiona impactul acestor schimbări asupra profesorilor.
Reforma ar reprezinta un pas important în adaptarea educației liceale la cerințele actuale ale pieței muncii și ale societății, iar Ministerul Educației îi încurajează toți cei interesați să participe activ la procesul de consultare publică.
Citiți principiile noastre de moderare aici!