Dacă până acum doar părinţii care plecau la muncă în străinătate cu un contract aveau obligativitatea să anunţe autorităţile cu cine îşi lasă copilul, de acum toţi cei care muncesc în alte ţări trebuie să o facă. Ei sunt obligaţi să anunţe serviciul de asistenţă socială de care aparţin cu cel puţin 40 de zile înainte de plecare şi să desemneze o persoană care se va ocupa de copii.
„Notificarea va conţine, în mod obligatoriu, desemnarea persoanei care se ocupă de întreţinerea copilului pe perioada absenţei părinţilor sau tutorelui, după caz. Confirmarea persoanei în întreţinerea căreia va rămâne copilul se efectuează de către instanţa de tutelă. Persoana desemnată trebuie să facă parte din familia extinsă, să aibă minimum 18 ani şi să îndeplinească condiţiile materiale şi garanţiile morale necesare creşterii şi îngrijirii unui copil”, se arată în Legea 257/2013 pentru modificarea şi completarea Legii 272/2004 privind protecţia drepturilor copilului.
Persoana căreia urmează să îi fie delegată autoritatea părintească îşi dă acordul personal, în faţa instanţei, iar cererea de delegare a drepturilor şi îndatoririlor părinteşti va fi soluţionată în trei zile de la depunerea acesteia. Hotărârea va cuprinde menţionarea expresă a drepturilor şi îndatoririlor care se deleagă şi perioada pentru care are loc delegarea, dar nu mai lungă de un an.
Actul normativ mai prevede că serviciile publice de asistenţă socială organizate la nivelul municipiilor, oraşelor, comunelor trebuie să asigure persoanelor desemnate consiliere şi informare cu privire la răspunderea pentru creşterea şi asigurarea dezvoltării copilului pe o perioadă de şase luni.
Potrivit datelor centralizate de Direcţia pentru Protecţia Copilului, la sfârşitul lunii iunie erau înregistraţi 81.891 de copii care aveau unul sau ambii părinţi plecaţi la muncă în străinătate şi 59.070 de familii afectate de acest fenomen, 16.012 dintre acestea având ambii părinţi plecaţi din ţară.
Citiți principiile noastre de moderare aici!