Paul Anghel, directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC) le oferă oamenilor câteva recomandări în cazul în care vor să cumpere dulciuri, bijuterii, parfumuri sau alte surprize de Sfântul Valentin – 14 februarie și Dragobete – 24 februarie.
Ciocolată
Pentru a nu le fi afectată sănătatea, Paul Anghel le recomandă oamenilor să nu cumpere bomboane de ciocolată decât din locuri autorizate.
„Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanți, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic. Înainte de achiziționare, trebuie verificată starea ambalajelor (integritate, etanșeitate) și încadrarea produselor în data durabilității minimale, după caz, în data limită de consum stabilite de producător.
Etichetele trebuie să conțină următoarele informații: denumirea produsului, numele și adresa producătorului, ale ambalatorului sau ale distribuitorului. În cazul produselor din import, trebuie să fie menționate numele și adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilității minimale, cantitatea netă și condițiile de depozitare. Toate produsele din import trebuie să fie însoțite de etichete cu elementele de identificare și informare în limba română.
Pentru ciocolată și produse din ciocolată trebuie menționat în mod obligatoriu conținutul de cacao substanță uscată, exprimat în procente, astfel: «cacao…% minim».
În cazul ciocolatei umplute, se menționează produsul de umplutură”, scrie Paul Anghel pe Facebook.
De asemenea, trebuie menționat adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depășește 1% din masa produsului.
În mod normal, ciocolata proaspătă trebuie să aibă o suprafață lucioasă, nestratificată și fără pete, să fie onctuoasă, casantă la rupere, iar drajeurile trebuie să aibă suprafața netedă, lucioasă, uscată și nelipicioasă.
Produse cosmetice
„Atunci când cumpără produse cosmetice, consumatorii trebuie să fie atenți la o serie de detalii care le certifică faptul că produsele cumpărate sunt de calitatea dorită, nu sunt periculoase pentru sănătate, iar etichetarea lor respectă întocmai prevederile legale în vigoare”, menționează Paul Anghel.
Astfel, oamenii trebuie să cumpere produse cosmetice numai din magazine sau de pe raioane specializate, de unde primesc factură, bon fiscal etc. De aceste documente au neapărată nevoie în cazul în care vor să facă o reclamație.
„În plus, atenționăm asupra faptului că produsele originale nu se vând în afara lanțurilor de distribuție, în locuri precum tarabele sau persoanele fizice cu sacoșă”, mai scrie Paul Anghel.
Acesta mai transmite că trebuie să fim atenți la prețuri, deoarece prețurile mici propuse sunt dubioase, produsele provenind cu siguranță din filiere paralele. De asemenea, și ambalajul produsului trebuie verificat, astfel încât să corespundă valorii produsului. De exemplu, un parfum „de lux” nu vine într-o sticlă defectă, ambalată într-o cutie de proastă calitate. În acest caz, este cel mai probabil un produs contrafăcut.
De asemenea, consumatorii trebuie să știe că unii producători și importatori de renume au adoptat personalizarea unor produse cu etichetă-hologramă, pentru securizarea lor și pentru protejarea mărcii.
Pe orice produs cosmetic trebuie să fie inscripționat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piață, ori al importatorului de produse din afara UE. Majoritatea produselor trebuie să aibă inscripționată data de minimă durabilitate precedată de expresia „A se folosi preferabil înainte de”, urmată de dată sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se află inscripționată aceasta dată, exprimată fie prin lună și an, fie prin zi, lună și an.
Anumite produse, precum cremele, nu au dată de minimă durabilitate, ci au inscripționat un simbol (PAO) constând într-o cutie întredeschisă, pe sau lângă care este menționată perioada după deschidere în care produsul poate fi folosit în siguranță, în luni de zile (6, 12, 24 luni etc.).
Sunt și produse la care data de minimă durabilitate este mai mare de 30 de luni și atunci aceasta nu se mai menționează (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele).
Bijuterii
„Este foarte important de unde alegem să cumpărăm o bijuterie, având în vedere faptul că bijuteriile se vând peste tot, de la tarabe până la supermarket-uri, magazine de bijuterii și în târgurile de cadouri”, atrage atenția Paul Anghel.
Dacă optați pentru o bijuterie fină din aur, argint sau bătută cu pietre semiprețioase, aceasta ar trebui cumpărată numai din magazine autorizate care vând astfel de produse.
„O bijuterie «din argint» vândută la colț de stradă și care costă câțiva lei nu poate fi din argint!
Oferirea drept cadou a unei bijuterii din metal prețios, cu sau fără pietre prețioase, a devenit din ce în ce mai obișnuită, astfel că piața metalelor prețioase oferă o gamă foarte largă de produse.
Pentru consumatori, informarea poartă un rol esențial înainte de cumpărarea propriu-zisă. Cel mai important lucru, care trebuie luat în considerare atunci când se cumpără acest tip de produse, este încrederea pe care o oferă furnizorul de astfel de bunuri”, spune Paul Anghel.
De exemplu, unul din lucrurile de care trebuie să se țină seama, referitor la încrederea conferită de furnizor, este autorizația eliberată de către ANPC operatorilor economici care desfășoară operațiuni cu metale prețioase, a cărei copie trebuie să fie afișată într-un loc vizibil, în interiorul magazinului.
Consumatorii ar trebui să evite să cumpere bijuterii prețioase de la vânzătorii ambulanți. Achiziționarea bijuteriilor din metal prețios trebuie să se facă de la operatorii economici autorizați să efectueze operațiuni cu metale prețioase.
Atunci când cumpără astfel de bijuterii, oamenii trebuie să solicite informații complete despre produs, preț, condiții de cumpărare, să se asigure că primesc un Certificat de Calitate în original (care trebuie să conțină obligatoriu detalii corecte, precise și complete referitor la produsul cumpărat, precum și datele de identificare ale operatorului economic care comercializează produsul), să se asigure că primesc bonul fiscal și garanția.
Citiți principiile noastre de moderare aici!