„Am avut o discuţie cu cei doi miniştri care sunt direct responsabili de domeniu, ministrul mediului pentru partea de poluare şi ministrul transporturilor. Ministrul transporturilor m-a informat că deja RAR nu mai eliberează cărţile de identitate pentru maşinile care ar urma să fie vândute şi care sunt în stoc”, a declarat Călin Popescu-Tăriceanu, pentru un post TV.
Președintele Senatului a mai precizat că este nevoie ca cetăţenii să fie protejaţi.
„În momentul în care autorităţile iau cunoştinţă de o astfel de situaţie, trebuie să reacţioneze, până se constituie, eu ştiu, asociaţii de consumatori, până îşi iau avocaţi care să le apere interesele afectate în justiţie”, a mai spus Tăriceanu.
De asemenea, el consideră că statul român a fost înşelat, pentru că a încasat – prin taxa de mediu – mai puţini bani pentru maşini care poluează mai mult.
„Cred că statul român trebuie să acţioneze, aşa cum fac şi celelalte ţări, de exemplu Belgia s-a constituit parte civilă împotriva Volkswagen, în Spania guvernul a hotărât să penalizeze cu 1.000 de euro constructorul pentru fiecare maşină vândută”, a explicat Tăriceanu.
Președintele Senatului a făcut acest anunț în condițiile în care au apărut și primele cifre referitoare la efectele scandalului „Dieselgate” în țara noastră. Potrivit unor surse din domeniul auto citate de Mediafax, peste 100.000 de maşini produse de grupul Volkswagen, dotate cu softuri care păcălesc testele de mediu, au ajuns în România. Astfel, în total, 5 milioane de maşini Volkswagen din toată lumea, inclusiv din Romania, vor fi rechemate în service.
Săptămâna trecută, Registrul Auto Român a anunţat că verifică dacă pe maşinile pentru care a acordat constructorilor certificate de omologare privind emisiile poluante există dispozitive de manipulare a emisiilor şi a cerut reprezentanţei Volkswagen în România o listă cu tipurile de vehicule pentru care s-au folosit astfel de dispozitive, mai informează Mediafax.
UPDATE. Miniștrii Transportului și Mediului se întâlnesc cu conducerea RAR pentru a discuta despre scandalul Volkswagen.
Ministrul Transporturilor, Iulian Matache, şi ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, se vor întâlni joi, la sediul Ministerului Transporturilor, pentru a discuta despre scandalul Volkswagen. La aceste discuții va participa și conducerea Registrului Auto Român.
Aceasta este prima şedinţă a grupului de lucru destinat problemei Volkswagen.
UPDATE 2. Reprezentanții RAR spun că măsura anunțată de Călin Popescu-Tăriceanu se referă la maşinile Volkswagen cu motoare Euro 5.
Reprezentații Registrului Auto Român spun că măsura anunțată de Tăriceanu se referă la aproximativ 300 de maşini noi Volkswagen, cu motoare Euro 5, care se află în stocurile dealerilor, informează Mediafax. Această măsură nu afectează autoturismele cu motorizări Euro 6, mai spun reprezentanții RAR.
UPDATE 3. Președintele ANPC: Dealerii care aduc maşinile cu probleme pot fi amendaţi
Președintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Marius Dunca, a declarat că dealerii Volkswagen care vând maşini germane în România pot primi amenzi de până la 100.000 de lei pentru că au adus pe piaţă un produs neconform cu standardele.
„Eu amendez dealerul. Este treaba lui, cum şi într-un supermarket, dacă este vina lui, amendez supermarketul şi supermarketul se îndreaptă către producător. Producătorul este în Germania, nu pot să sancţionez producătorul”, a declarat Marius Dunca, care a precizat că amenda maximă este de 100.000 de lei.
Potrivit acestuia, până la acest moment nu a fost depusă nicio reclamație legată de autoturismele Volkswagen la ANPC. Marius Dunca a mai precizat că, din punctul de vedere al instituției pe care o conduce, singurul prejudiciu adus consumatorului ar exista în situaţia în care acesta ar fi obligat să plătească în plus pentru taxa de poluare.
UPDATE4. Ministrul Mediului: “Niciun căteţean român nu va plăti diferenţa taxei de mediu pentru că nu a avut nicio vină”.
Potrivit ministrului Mediului, autoritățile române vor cere companiei Volkswagen să plătească diferența pentru taxa de mediu ce a rezultat în urma reclasificării motoarelor cu probleme. Măsura nu va afecta cumpărătorii mașinilor.
“Niciun căteţean român nu va plăti diferenţa taxei de mediu pentru că nu a avut nicio vină. Ne vom îndrepta asupra producătorului sau reprezentantului de drept Volkswagen în România. (…) Fiecare cumpărător de maşină a fost de bună credinţă. Nu este normal ca persoana respectivă să plătească din nou taxe pe mediu. După ce vom afla la ce normă de poluare au fost produse maşinile vom calcula diferenţa pentru taxa de mediu şi vom stabili cum ne vom îndrepta împotriva producătorului. Diferenţa de taxă de mediu va fi recuperată doar de la producător şi nu de la populaţie”, a declarat joi ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu, potrivit Mediafax.
Ministrul Transporturilor, Iulian Matache, a declarat că așteaptă date de la Ministerul german al Transporturilor și de la Volkswagen.
“Am solicitat reprezentanţilor din România aI grupului VW comunicarea imediată a datelor de identificare a vehiculelor care au fost echipate cu dispozitive de manipulare, cu motoare tip familia EA 189. Termenul a fost astăzi şi vreau să vă spun că este vorba de autoturismele grupului VW, Audi, Scoda şi Seat. De asemenea, în Germania a fost stabilită data de 7 octombrie pentru transmiterea către grupul VW a planului de măsuri şi a calendarului de implementare pentru remedieri ale neconformităţilor acestor autoturisme, sens în care am solicitat Ministerului Transporturilor din Germania să ne comunice aceste informaţii de îndată ce ajung în posesia lor”, a declarat ministrul Transporturilor.
Articole pe aceeași temă:
Nemtii de la Volkswagen au trisat
Bomba in industria auto: BMW, Mercedes si Volkswagen consuma mai mult in realitate
Citiți principiile noastre de moderare aici!