La nivelul Uniunii Europene, în prima jumătate a anului 2023, s-au înmatriculat 5,4 milioane de mașini noi, cu 17,9% mai multe decât în prima jumătate a lui 2022. De altfel, scăderi în volume se înregistrează doar în Ungaria (-1,6%) și Suedia (-2,4%). Cifrele, însă, sunt încă sub cele din 2019.
„Îmbunătățirile din ultimele luni indică faptul că industria auto europeană își revine după întreruperile de aprovizionare cauzate de pandemie. Cu toate acestea, volumele cumulate sunt cu 21% mai mici comparativ cu cele din 2019. Majoritatea piețelor din regiune au înregistrat o creștere semnificativă în primele șase luni ale anului 2023, inclusiv cele mai mari patru: Spania (+24,0%), Italia (+22,8%), Franța (+15,3%) și Germania (+12,8%)”, se arată în raportul pentru luna iunie al ACEA.
În România, în primele șase luni ale anului 2023, au fost cumpărate 73.645 de mașini noi, cu 25,4% mai multe decât în aceeași perioadă a anului precedent. Potrivit raportului ACEA, dintre acestea, 27.168 sunt pe benzină, 20.933 sunt hibride, 8.456 sunt diesel, 6.998 sunt full-electrice, iar 10.090 folosesc alt tip de combustibil. După numărul de unități, România ar fi pe locul 14 în UE.
sursă: the European Automobile Manufacturers’ Association
Cele mai mari creșteri, la mașinile electrice
Surprinzător – sau nu –, cea mai mare creștere privește mașinile electrice: hibride, full-electrice sau hibride plug-in. La nivelul Uniunii Europene, în luna iunie 2023, dintre mașinile noi înmatriculate, 36,3% au fost pe benzină, 24,3% au fost hibride, 15,1% au fost electrice cu baterii, 13,4% au fost cele diesel, 7,9% au fost hibride plug-in, iar 3% folosesc alt tip de combustibil. Cele mai mari diferențe sunt la mașinile full-electrice, adică pe baterii.
„În iunie, înmatriculările noi de automobile electrice pe baterii în UE au crescut cu 66,2%, ajungând la 158.252 de unități. Acest lucru a dus la o cotă de piață de 15,1% (în creștere de la 10,7% în iunie 2022) și a poziționat mașinile electrice pe baterii ca a treia cea mai populară alegere (după benzină și hibride – n.r.) pentru cumpărătorii de mașini noi, depășind pentru prima dată dieselul. Majoritatea piețelor din UE au înregistrat creșteri procentuale impresionante, de două sau chiar de trei cifre, inclusiv cele mai mari, precum Țările de Jos (+90,1%), Germania (+64,4%) și Franța (+52,0%). Acest lucru a contribuit la o creștere de la începutul anului de 53,8%, cu 703.586 de unități vândute între ianuarie și iunie”, se mai arată în raportul ACEA.
Tot pe un trend crescător sunt și înmatriculările de mașini hibride noi.
„Înmatriculările de mașini noi hibrid-electrice au crescut cu 32,4% în iunie, ajungând la 254.100 de unități. Această creștere a fost determinată în principal de creșterile substanțiale înregistrate pe cele mai mari piețe ale blocului: Germania (+59,1%), Italia (+29,9%), Franța (+27,9%) și Spania (+22,7%). În mod cumulat, hibrid- electricele au înregistrat o creștere remarcabilă de 27,9% din ianuarie până în iunie, ajungând la aproape 1,4 milioane de unități și acaparând 25% din piață.
În luna iunie, piața UE pentru automobilele hibride plug-in noi și-a revenit, înmatriculările crescând cu 13,4%. Deși s-a înregistrat un declin semnificativ al vânzărilor, de 39,2%, în Germania, cea mai mare piață pentru acest tip de combustibil, creșterea substanțială înregistrată în Franța (+49,9%) și Spania (+51,7%) a compensat în mare măsură acest declin. Cota de piață globală a automobilelor hibride plug-in a scăzut la 7,9%. de la 8,2% în iunie anul trecut, în ciuda creșterii înmatriculărilor din iunie”, se mai arată în raport.
În România, de exemplu, în primele șase luni din 2023, comparativ cu primele șase luni de anul trecut, au fost cumpărate cu 56,9% mai multe mașini full-electrice și cu 27,4% mai multe mașini hibrid. La capitolul „plug-in hybrid”, însă, țara noastră figurează cu 0 atât în 2023, cât și în 2022.
Același raport vorbește și despre cele mai populare branduri. Astfel, în primele șase luni din acest an, europenii au preferat să cumpere mașini Volkswagen (597.791 de unități, 11%), Toyota (349.326 de unități, 6,4%) și Renault (329.479 de unități, 6,1%). Cu 274.915 unități vândute (5,1%), Dacia ar fi mai fi depășită și de Peugeot, Audi, Skoda, BMW și Mercedes.
Raportul complet al ACEA este disponibil AICI.
Trimite articolul
XDa, tocmai am cumparat 2x mie si la nevasta si mai vreau una pentru mama!
-
Ce amuzant ești! Haha! Îmi place de ăia care se plâng tot timpul că familia lor nu are bani de mașină, dar de 20 de ani încoace fumează împreună câte un pachet de țigări pe zi. Adică 25 de lei pe zi, deci aproape 2000 de € pe an. În 5-6 ani și-ar fi luat mașină doar din banii de țigări 🙂
Chiar nu înțeleg de ce simți nevoia să comentezi. Își cumpără mașină nouă cine își permite și vrea. Aici intră și parveniți, dar și oameni care au ajuns undeva după mult studiu și multă muncă. Nu e ușor să înveți pentru a deveni medic, inginer, etc. dar ulterior ai avantaje. Nu e ușor nici să muncești la finisaje interioare, de exemplu. Pentru restul, care poate au tras chiulul în școală și liceu, există multe alternative (inclusiv mașini second-hand). Nu mai e ca pe vremea comunismului, când nu aveai nici mașină, nici benzină dacă nu faceai parte din sistem.