În contextul crizei din Ucraina, din ce în ce mai mulți români încearcă în această perioadă să își obțină pașaportul. Conform MAI, doar în 8 martie, la serviciile de pașapoarte din țară s-au făcut 48.593 de programări pentru 85.197 de persoane. Și în Timiș s-a înregistrat un record, fiind emise peste 450 de pașapoarte zilnic. Cei din MAI au decis astfel să prelungească programul la serviciile de eliberare a pașapoartelor și în weekend.
Potrivit Direcției Generale de Pașapoarte, cetățenii români cu domiciliul în țară pot alege între pașaport simplu electronic sau pașaport temporar.
„Deși termenul legal de eliberare a pașapoartelor simple electronice este de 15 zile lucrătoare, documentul se eliberează în două zile lucrătoare. În prezent, în vederea personalizării pașapoartelor simple electronice, programul de lucru al Centrului Național Unic de Personalizare a Pașapoartelor Electronice este de la ora 6 la ora 22, inclusiv în weekend”, transmit cei de la MAI.
Diferența între cele două tipuri de pașaport este că cel temporar este valabil un an, în timp ce pașaportul simplu electronic, pentru o persoană majoră, este valabil 10 ani.
Tarife
Contravaloarea pașaportului în România este următoarea:
pentru pașaportul simplu electronic:
- 258 de lei – pentru persoanele care au împlinit vârsta de 12 ani
- 234 de lei – pentru persoanele cu vârsta mai mică de 12 ani
pentru pașaportul simplu temporar:
- 96 de lei – indiferent de vârstă
Pașaportul temporar se eliberează în două săptămâni, dacă nu sunt depuse documente care să ateste urgența.
Cum se poate efectua plata?
- la casieriile unităților CEC Bank, precum şi la staţiile de plată Selfpay ale CEC Bank;
- online, exclusiv prin platforma de plăţi virtuale Ghiseul.ro
- prin mandat poştal, în curs de implementare
Acte necesare pentru eliberarea pașaportului
- Cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţită de certificatul de naştere, în original.
- Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului.
- Paşaportul anterior, dacă acesta există.
Actele necesare pentru eliberarea pașaportului simplu electronic, pentru minorii sub 14 ani cu domiciliul în România sunt:
-
- Certificatul de naştere al minorului, în original.
- Document/documente de identitate al părintelui/ale parinţilor, al reprezentantului legal sau, după caz, al persoanei împuternicite, aflate în termen de valabilitate, în original.
- Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului.
- Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.
- În situaţia în care cererea pentru eliberarea paşaportului simplu electronic este formulată de un singur părinte/reprezentant legal/persoana împuternicită, aceasta trebuie însoțită de o procură sau hotărâre judecătorească, după caz.
Actele necesare pentru eliberarea pașaportului simplu electronic, pentru minorii peste 14 ani cu domiciliul în România sunt:
- Cartea de identitate sau, după caz, cartea de identitate provizorie a minorului, aflate în termen de valabilitate, în original.
- Certificatul de naştere al minorului, în original.
- Declaraţii privind acordul de eliberare a paşaportului simplu electronic, date, după caz, de ambii părinţi/un singur părinte/părintele supraviețuitor/reprezentantul legal, în original sau duplicat de pe actul original, pentru declaraţiile autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013 (pentru minorii căsătoriţi în condiţiile legii, nu sunt necesare aceste declaraţii).
- Certificat de căsătorie al minorului căsătorit în condiţiile legii, în original.
- Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului.
- Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.
- În situaţia în care cererea este formulată cu acordul de eliberare a paşaportului simplu electronic dat de un singur părinte/părintele supraviețuitor/reprezentantul legal, aceasta trebuie însoţită de o procură specială sau hotărâre judecătorească, după caz.
Programare online
Programări online pentru obținerea unui pașaport se pot face AICI. În situația în care nu mai sunt locuri disponibile pentru programare în perioada dorită, se poate verifica disponibilitatea la județele limitrofe.
Atenție! Programarea este gratuită și netransmisibilă. Nu se fac programări pentru ridicarea pașapoartelor. Nu se fac programări prin e-mail, fax sau telefon. Neprezentarea la data și ora programată, neconcordanța între datele înscrise în formularul de programare (nume/prenume) și datele de identificare ale persoanei care se prezintă la depunerea cererii de pașaport, lipsa actelor necesare sau a dovezii achitării taxei de pașaport duc la anularea programării.
Citiți principiile noastre de moderare aici!