Şeful Comisiei de anchetă tehnică, Sorin Cimpoieru, a declarat că unul dintre reprezentanţii ISU care a ajuns la locul accidentului a încercat decuplarea sistemului electric al avionului, inclusiv a sistemului de avertizare.
Cimpoieru a mai precizat că una dintre antenele aparatului a fost găsită ruptă, însă nu poate spune dacă aceasta a fost ruptă înainte sau după impact. Ce-a de-a doua antenă a fost găsită întreagă şi a fost sigilată pentru continuarea investigaţiilor.
„Una dintre antene am găsit-o ruptă, nu pot să vă spun dacă această antenă s-a rupt înainte sau la impact. Cealaltă o am întreagă, o am sigilată. Am demontat tot sistemul de cablaj, staţii, microfon, difuzor acustic, toate erau în stare de funcţionare la momentul în care eu le-am decuplat, a doua zi. Decuplarea sistemului a fost încercată de reprezentantul ISU care a ajuns la locul accidentului în noaptea de luni. Dânsul a fost cel care, în încercarea de a decupla tot ceea ce înseamnă sistem electric de pe epavă, a încercat să taie firele ca să întrerupă acel sistem de avertizare, a decuplat bateria de acumulare, dar nu a ştiut că acest sistem are o baterie internă care, chiar dacă se decuplează tot ceea ce înseamnă energie de la bord, rămâne cuplat, rămâne în avertizare până va fi decuplat”, a declarat Cimpoieru.
Șeful Comisiei a explicat că semnalele de avertizare emise de acest sistem pot fi primite atât de aeronavele care trec prin zonă cât și de o stație terestră care nu se află în România.
„Trimite semnale de avertizare care sunt primite atât de aeronavele care trec prin zonă, cât şi de o staţie terestră care nu se află în România. Semnalele sunt recepţionate în momentul în care sunt emise. Emisia faţă de aparat, fizic, am văzut că se producea, problema e că nu vă pot spune acum dacă aceasta putea să ajungă acolo. Vă spun cu certitudine că una dintre antene, antena care lipseşte, e cea din dreapta aparatului, din câte îmi amintesc eu, cea din 406 hertzi”, a mai declarat Cimpoieru.
Citiți principiile noastre de moderare aici!