În 2023, România a trecut oficial de borna simbolică de 1.000 de kilometri de șosele de mare viteză – autostrăzi și drum expres. Inaugurarea prin care s-a depășit borna simbolică a venit abia în septembrie (puțin peste 13 km pe A3).
Anul acesta au fost dați în trafic aproximativ 81 de km noi (dintre care 49 km de autostradă și 32 km de drum expres). Anul 2024 ar putea aduce mai multe inaugurări etapizate, potrivit unei analize făcute de Hotnews.ro.
Într-un scenariu mai mult decât optimist, anul viitor ar putea fi inaugurați 256 km noi de șosea. Într-un scenariu moderat, 197 km, iar într-un scenariu realist 84 km.
La final de 2023, România are aproximativ 1.075 de kilometri de autostradă și drum expres în exploatare. Comparativ, Ungaria are aproape 1.900 de kilometri de autostradă și drum expres, deși este mai mică decât România. Polonia are o astfel de rețea de cca. 5.000 km.
Autostrăzi și drumuri expres deschise în 2023
- 13,55 km pe A3 Nușfalău – Suplacu de Barcău
- 10 km (din 19 km) pe A0 Nord, Lotul 2
- 15,7 km pe A3 Chețani – Câmpia Turzii
- 10 km (din 16,3 km) pe A0 Sud, Lotul 2 (urmează până la final de an, deși constructorul și autoritățile trag tare pentru Lotul 2 complet, dar și continuarea până la DN4 în sistem de drum național – half-profile)
- aprox. 32 km de drum expres pe DEx12 între Slatina și Colonești.
Alte proiecte rutiere importante deschise în 2023
- Podul peste Dunăre de la Brăila, deși parțial și cu restricții, o bună parte din proiect încă nu e gata
- Pasajele tip giratorii-suspendate de la Berceni și de la șoseaua Olteniței de pe Centura Capitalei
- Pasajul rutier de la Drajna spre A2
- Podul în arc de pe DN73 la Podu Dâmboviței, pe culoarul Rucăr-Bran
- Pasaj pe Centura Aradului peste calea ferată din Micălaca.
Rateurile din 2023
Cel mai important rateu din anul 2023 constă în nefinalizarea celor două loturi pe A0 Sud unde lucrează turcii de la Alsim Alarko. Atât constructorul, cât mai ales conducerea de la drumuri și Transporturi, au tot dat ca sigur finalizarea în 2023 a celor două tronsoane (circa 33 km), de la DN6 până la A2.
Ministrul Sorin Grindeanu a declarat în repetate rânduri că lucrările vor fi gata în acest an, deși acest lucru evident nu s-a întâmplat.
Probleme au fost și la Podul peste Dunăre la Brăila, unde inaugurarea s-a făcut cu întârziere și a venit la pachet cu deficiențe tehnice și de execuție.
O hartă interactivă a autostrăzilor din România poate fi accesată pe HotNews.ro.
Trimite articolul
XAsta e mia aia de km pe care o promiteau in campania din 2008 Băsescu, Boc și PDL? Sau aia era alta mie?
Dar asta ați votat asta aveți! Pentru că votul de atunci a dat tara asta înapoi 15 ani. Pentru că nici acum la 15 ani nu sunt rezolvate furturile din mandatul ăla.
-
Asta e consecinta guvernarii USR-PNL, care a intors tara cu 20 de ani inapoi, cu tot cu PNRR-ul lor, prin care au interzis cresterea pensiilor! :((
O dau pe repede inainte fiindca au distrus tot ce era romanesc si acuma corporatiile trebuie sa miste repede marfa lor. Ati inteles???
Va spun eu statusul: nu e picior de politist pe autostrazi. Pe sutele astea putine de km pe care le avem se circula dement pur si simplu. Nimeni nu respecta nimic. Se depaseste pe banda de urgenta, viteze ametitoare, flashuri. Politistii habar nu am unde se ascund si ies din birouri doar la accidente. O nebunie incredibila.
La final de 2023, România are aproximativ 1.075 de kilometri de autostradă și drum expres în exploatare !!!!!-Si când m-a gândesc la AUTOoostrada Dee super vitezaa!!PITESTI mândriaaa!!!!
Rooomânieiiii!!!!pe vremeeeeeeeeeeaa ÎNPuscatului pe vreme a , când eram cu toti EGAaaLi
Si unde super Dacia era sub 100km pe ora.
PS///- a nu se uita!!.;- unde a fost ROMânia.