„Facem o grămadă de ore și facem degeaba!”. Frustrarea liceenilor față de programul școlar
Studiul, intitulat „Liceeni din România. Implicarea și autonomia liceenilor” a scos la iveală faptul că 61% dintre liceeni preferă să studieze individual pentru Bacalaureat, iar 57% consideră testele și modelele de teste din anii anteriori ca fiind o metodă eficientă de pregătire. Aproape jumătate dintre elevi (43,1%) recurg la ajutorul unui profesor meditator pentru a-și îmbunătăți performanțele, în timp ce 24,8% se bazează pe profesorii din școală.
Cu toate că 90% dintre liceeni intenționează să susțină examenul de Bacalaureat, 75% consideră că diploma obținută este esențială pentru viitorul lor academic și profesional, însă mulți dintre ei sunt nemulțumiți de modul în care este structurat programul școlar.
Potrivit datelor, elevii se plâng de faptul că, în ciuda unui program încărcat, multe dintre materiile studiate nu sunt relevante pentru examenul de Bacalaureat. Mulți dintre ei își concentrează atenția exclusiv pe materiile care sunt necesare pentru examen, în timp ce restul sunt abordate cu efort minim, doar pentru a obține o medie convenabilă.
„Facem o grămadă de ore și facem degeaba!”, este o frază comună printre liceeni, care sugerează frustrările legate de conținutul și structura programului școlar.
Mulți consideră că învățarea nu este doar insuficientă, dar și irelevantă pentru obiectivele lor academice și profesionale viitoare.
Simulările și meditațiile, factori cheie în succesul la Bacalaureat
Studiul subliniază că elevii adoptă strategii de învățare care, în unele cazuri, pot avea un impact negativ asupra rezultatelor lor școlare, cum ar fi memorarea informațiilor fără a le înțelege sau aplica. De asemenea, profesorii atrag atenția asupra efectelor dăunătoare ale procrastinării, mai ales în perspectiva examenului de Bacalaureat.
Un alt aspect important evidențiat de studiu este faptul că simulările examenului de Bacalaureat joacă un rol esențial în pregătirea elevilor, adesea constituind un „semnal de alarmă” care îi determină să adopte metode mai eficiente de învățare.
„M-am speriat de notele luate la simulare, așa că am apelat la meditații în particular”, mărturisește un elev din cadrul studiului.
În ciuda acestor provocări, meditațiile rămân o componentă crucială a pregătirii liceenilor. Peste 40% dintre elevi depind de meditațiile particulare pentru a obține note bune la examen, iar această practică este susținută și de unii profesori care recunosc necesitatea suplimentării pregătirii.
„Majoritatea sunt cu meditațiile, că ar fi greu să țină pasul numai cu școala, de ce să vă mint, meditațiile sunt baza”, afirmă un reprezentant al elevilor.
Un alt factor important în succesul la Bacalaureat este motivația. Elevii de la profilul tehnologic, de exemplu, sunt mai interesați de obținerea Certificatului de competențe profesionale decât de promovarea examenului de Bacalaureat, iar acest lucru reflectă o demotivare generală legată de importanța examenului.
Necesitatea unui program școlar mai echilibrat și mai adaptat nevoilor elevilor
În ceea ce privește recomandările, raportul sugerează reorganizarea programului școlar pentru a oferi mai mult timp pentru aprofundare și învățare independentă. Acesta subliniază necesitatea reducerii încărcăturii curriculare, mai ales în clasa a XII-a, când elevii sunt concentrați pe pregătirea pentru Bacalaureat și admiterea la universitate.
Concluziile raportului menționează că oferirea unui spațiu mai mare pentru activități care susțin învățarea autonomă sau colaborativă ar putea facilita dezvoltarea abilităților elevilor și îmbunătățirea performanței acestora.
„Într-adevăr, motivația este cheia succesului la examen. Când elevii se hotărăsc că vor să ia examenul, atunci sunt dispuși să depună efort susținut pentru acest lucru. Și atunci încep să învețe, să lucreze modele de Bacalaureat, să întrebe, să fie atenți, să ceară explicații suplimentare”, transmite prof. Bălteanu Monica-Elena, de la Liceul Teoretic „Jean-Louis Calderon” Timișoara.
Trimite articolul
XConcluzionez ca cei ce au sters comentariul fac parte dintre cei prea obositi de carte,CINSTE TION.
-
obosit sau nu de carte, bacul era si acum 10 si acum 20 de ani o tortura psihologica indiferent de cat de pregatit erai