Săptămâna trecută, în 10 august, Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, anunța că începe nouă licitație pentru achiziționarea a 20 de trenuri electrice, care vor asigura transportul pasagerilor între marile orașe ale României, pe următoarele rute:
1. Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov
2. Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria (Deva) – Târgu Jiu – Craiova – Calafat
3. Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Iași
4. Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Suceava
5. Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Iași
6. Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Suceava
7. Galați – Brăila – Constanța – Mangalia
8. Iași – Bacău – Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia
9. Suceava – Bacău – Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia
10. Giurgiu – București – Ciulnița (Slobozia) – Călărași
Cele 20 de trenuri vor costa cca. 180 de milioane de euro, la care se vor adăuga costurile întreținerii și reparațiilor, pe o durată de 30 de ani, la o valoare estimată de 270 de milioane euro. Contractul este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
„Serviciile vor fi oferite inițial pe liniile deja electrificate la momentul punerii în circulație a trenurilor, dar se vor extinde pe măsură ce vor fi electrificate și alte rute (Cluj Napoca – Oradea, București – Giurgiu, Constanța – Mangalia). Trenurile se vor putea deplasa cu o viteză maximă de 200 km/h și vor oferi o capacitate de transport de minimum 160 locuri fixe (clasa întâi și clasa a doua) și minim 160 de locuri în picioare”, a spus Sorin Grindeanu.
Pe de cealaltă parte, Asociația Pro Infrastructură spune că în România nu există la ora actuală linii pe care trenurile să poată atinge astfel de viteze.
„Domnule ministru, unde anume vor circula trenurile cu 200 km/h? Din seria «să ne facem imagine cu infrastructura și materialul rulant», ministrul Grindeanu se laudă pe persoană fizică folosind poze din Elveția că o instituție a statului (ARF) a trimis «spre SICAP» o licitație de rame electrice care pot atinge 200 km/h și indică rutele pe care vor fi puse. Pe porțiuni lungi din aceste trasee viteza maximă este sub 100 km/h!
În România nu există linii unde trenurile pot atinge 200 km/h și, probabil, nici nu vor exista mai devreme de 20 de ani. Viteza maximă a trenurilor autohtone este 160 km/h, pe aproximativ 170 km din cei 225 km de pe București-Constanța”, transmit cei de la Asociația Pro Infrastructură.
Aceștia explică și care sunt principalele impedimente pentru a merge cu 200 km/h.
„Ce ne lipsește să mergem cu 200 km/h pe o linie «dreaptă» cum e cea de Constanța? Principalul impediment este că la peste 160 km/h mecanicii nu mai vad la timp semnalele luminoase de pe marginea căii ferate. Așa că sistemul arhaic de semnalizare BLA, adus în România în 1960, trebuie înlocuit cu semnalizare în cabina mecanicului, folosită de multe decenii în alte țări.
Uniunea Europeană impune și finanțează sistemul de semnalizare ERTMS/ETCS și teoretic noi îl avem instalat pe Ghioroc-Curtici și în curs de instalare pe Sighișoara-Simeria, dar practic a funcționat doar câteva zile pe zona pilot Buftea-Periș. Lipsa de interes pentru ERTMS din întreaga industrie feroviară, de la CFR SA la operatorii privați, nu ne dă speranțe că se va depăși curând pragul de 160 km/h.
Trecerile la nivel sunt un alt factor major: cresc foarte mult timpul de așteptare pentru șoferi dacă viteza maximă pe calea ferată este ridicată la 200. Proiectele de reconstrucție de sute de milioane de euro pe coridorul Constanța-Curtici au prevăzut, inexplicabil, păstrarea multor treceri la nivel, inclusiv cu drumuri județene sau naționale! Chiar și studiile de fezabilitate aflate acum în derulare pe Ploiești-Vicșani și Pașcani-Iași nu desființează toate trecerile la nivel cu drumuri județene. Spre comparație, în Germania mai există doar 9 treceri la nivel pe linii de 200 km/h, toate cu drumuri locale sau agricole”, mai spun reprezentanții Asociației Pro Infrastructura, care cer Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) să explice public cum a ajuns la concluzia că țara noastră trebuie să achiziționeze rame electrice de 200 km/h.
Trimite articolul
X= ferrari+40 km/h+gropi
Timp de 33 de ani CFR-ul a fost distrus de cei care s-au perindat la conducerea tarii la fel ca si flota facuta nevazute de Basescu.
-
Exact. Rutele peofitabile au fost date firmelor de partid iar cele care merg pe pierdere au ramas la stat.
Grindeanu iar a uitat ca si Timisoara face parte din Romanika. Doar de aici s-a cocotat unde este acum si nu face nimic…
Grindeanu traieste in lumi paralele!
Cred ca e timpul să revină în România normală, reală!
-
Romania Normala a lu Werner ?
-
aia ar insemna genocidul politicienilor
Cârcotașii!!!
Cum sa nu existe in Romania linii pe care sa se poată merge cu 200Km/ora!
Pe autostrada, unde sunt trasate “linii”, il vazuram pe prea fericitul Tudose cu chiar mai mult de 200Km/ora! 😉
Cat despre calea ferata?! Ferească-ne al de sus sa vrem asa ceva! Ar trebui sa punem din suta in suta de metri un jandarm de paza, la linie si la cabluri, ca “romani” de-ai “noștri”, fura in Spania si Franța, cabluri sa le-aduca la topit in propria batatura, ca sa fie si la ei ca si la noi! 😉
“minimüm 160 locüri fixe (clasa întâi și clasa a doüa) și minim 160 de locüri în picioare”
in picioare sa stai tü Grindene, pe toti km aia! Te ai fi asteptat ca dupa mizeriile lui Mitrea / Nastase numite pompos sageata albastra, sa fi inteles cineva ca pe distante de tip Oradea – Brasov ori Iasi – Mangalia trebuie trenuri, nu instrumente de tortura. Grindene, tu nu-ti mai apartii de mult, este?
Frumoasa poza la articol.Probabil e traseul dintre Tandarei si Faurei,cunoscut in toata lumea ca fiind cel mai pitoresc si rapid.