Vă reamintim că pilotul Adrian Iovan și o studentă în anul V la Institutul de Medicină Militară din București și-au pierdut viața într-un accident aviatic în Munții Apuseni, luni după-masa. Avionul de mici dimensiuni de tip BN2, la bordul căruia se afla un echipaj medical, a aterizat forţat, într-o zonă muntoasă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa judeţelor Cluj şi Alba. Unul dintre medicii din aeronavă a reuşi să sune la 112, la ora 16.16, anunţând incidentul.
Aceasta este transcrierea ultimei convorbiri a pilotului Adrian Iovan cu controlorii de trafic de la Sibiu, cu puțin timp înainte de prăbușire.
Turnul Sibiu (TS): […]Foxtrot Tango 111, (n.r. este vorba despre indicativul avionului, RFT 111, Romeo Foxtrot Tango 1-1-1, în alfabetul fonetic NATO) tare şi clar de la turnul Sibiu, continuaţi.
TS: […]Tango 111, tare şi clar de la turnul Sibiu, cum mă recepţionaţi?
TS: […]Fox Tango 111 se aprobă intrarea în zonă, la Sibiu. Deocamdată, zona liberă de trafic, QNH-ul 1006 hPa (n.r. presiunea redusă la nivelul mării, măsurată în hectopascali).
Adrian Iovan (AI): [neinteligibil]
TS: Romeo Fox Tango 111, ultimul mesaj la Sibiu: vântul variabil două noduri, vizibilitate 10 kilometri sau mai mult, nori scattered (n.r. nori împrăştiaţi), la 6600 de picioare, temperatura 13 grade, punct de rouă 6 grade (n.r. temperatura la care trebuie răcit amestecul dintre un gaz şi vaporii unui lichid pentru ca vaporii să se condeseze), QNH-ul 1006 hPa.
TS: […]Tango 111, poziţia şi altitudinea dumneavoastră.
AI: Noi avem 8-0 (n.r. nivel de zbor 80, echivalent cu 8000 de picioare, 2438 m, la presiunea atmosferică standard, de la nivelul mării, 101325 Pa) şi suntem la 15 mile (n.r. 24 kilometri) de [nedesluşit]
TS: Confirm. Să procedaţi direct pe cap Oradea şi să mă anunţaţi cu axul liber.
AI: Ok, aşa facem.
TS: […]111, puteţi urca la 9-0 (n.r. 9000 de picioare, 2743 metri)?
AI: Încercăm
TS: Confirm. Să urcaţi, vă rog, să mă anunţaţi când vă apropiaţi de 9-0. O să avem un Dash 8 (n.r. aeronavă Bombardier Dash 8, produs iniţial de firma de Havilland Canada şi cunoscut ca de Havilland Canada Dash 8, DHC-8)în aproximativ 7 minute, maxim la urechi şi încercăm să-l coborâm sub dumneavoastră, să nu mai fie nicio problemă pentru aterizare.
AI: [neinteligibil]
TS: […]Tango 111, procedaţi iniţial către Sibiu, de la Sibiu direct Oradea.
AI: Da aşa facem.
TS: Să îmi spuneţi vă rog altitudinea dumneavoastră în momentul de faţă
AI: 8600 (n.r. 8600 picioare, 2621 metri)
TS: Confirm, mulţumesc! Să mă anunţaţi, vă rog, când atingeţi 9-0.
AI: Vă anunţ.
Urmează o conversaţie în limba engleză cu pilotul avionului Dash 8, care este anunţat că avionul pilotat de Adrian Iovan se află la 8600 de picioare şi urcă.
AI: Sibiu, dacă este, am depăşit oricum axul pistei [neinteligibil]
TS: Romeo Fox Tango 111, să coborâţi la 8-0 şi să mă anunţaţi când atingeţi, acum traficul IFR (n.r. zbor după instrumente; se foloseşte atunci când viziblitatea este prea redusă pentru ca aparatul să poată fi pilotat în condiţii de siguranţă) prin 5000 de picioare (n.r. 1524 metri).
TS: […]Fox Tango 111 să mă anunţaţi la ieşirea din zonă.
AI: Vă anunţ
TS: […]Tango 111 se aprobă ieşirea din zonă, în continuare monitorizaţi frecvenţa Bucureşti informare pe 136575 sau 136225.
AI: Afirmativ
TS: 136225
TS: Confirm. Monitorizaţi 129 cu 4. Zbor plăcut!
TS: […]Tango 111 puteţi urca mai sus?
TS: Confirm, că singura variantă ar fi 129 cu 4 […] 124 cu 1, 127075.
TS: […]Tango 111, dacă zburaţi VFR (n.r. zbor după reguli vizuale; se foloseşte atunci când vizibilitatea permite pilotului să se ghideze după ceea ce vede), s-ar putea să nu vă vectorizeze.
TS: […] Tango 111? Turnul Sibiu. (n.r. turnul de control încearcă să ia legătura cu avionul pilotat de Adrian Iovan, dar acesta nu mai răspunde)
Citiți principiile noastre de moderare aici!