Conform Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS), 2021 este anul cu cele mai puține apeluri non-urgente de când în România a fost implementat numărul unic de urgență 112.
„Dacă în anii 2004-2005, non-urgențele reprezentau peste 90% din totalul apelurilor, numărul acestora a scăzut anul trecut până la 40,73%. Astfel, datele ne demonstrează că, de la an la an, cetățenii sună tot mai responsabil la 112 și că, de cele mai multe ori, cer ajutorul agențiilor de intervenție atunci când au urgențe reale”, se arată într-un comunicat al STS.
În 2021, operatorii STS 112 au preluat 10.337.426 de apeluri, cu 102.831 mai multe față de anul precedent. Aproape 60% au fost urgențe reale, pentru care a fost necesară intervenția agențiilor specializate: Ambulanță, ISU-SMURD, Poliție, Jandarmerie, Salvamont. Restul reprezintă „apeluri efectuate din eroare, solicitări de informații, farse și un procent redus de apeluri injurioase”.
Anul trecut, 51,23% dintre apeluri au fost transferate către Ambulanță, 22,6% către Poliție, 19,03% către ISU-SMURD, 4,44% către Jandarmerie, iar 2,69% către alte agenții.
Timiș – procent ridicat de apeluri urgente
În Timiș au existat 339.352 de apeluri anul trecut. Dintre acestea, 237.343 au fost apeluri urgente – aproape 70 % – fiind printre județele cu cel mai ridicat procent. Din județ au fost preluate și 66.055 de apeluri legate de Covid-19.
Județele cu cel mai ridicat procent de apeluri urgente, raportat la numărul total:
- Cluj – 70,62%
- Timiș – 69,94%
- București-Ilfov – 68,20%
Județele cu cel mai ridicat procent de apeluri non-urgente, raportat la numărul total:
- Gorj – 62,41%
- Mureș – 58,64%
- Covasna – 56,42%
„Operatorii STS au preluat cele mai multe apeluri în data de 18 octombrie 2021 – 57.797, iar dintre acestea 11.272 au reprezentat apeluri privind COVID-19.
La Serviciul de urgență 112 s-au primit, în 2021, 929.915 de apeluri pe problematica noului coronavirus. Cele mai multe apeluri COVID s-au preluat în luna octombrie – peste 247 de mii de solicitări la nivel național, având o medie de 8.000 de apeluri COVID/zi”, mai transmite aceeași sursă.
Când sunați la 112?
Sunați la 112 atunci când sunteți într-o situație de urgență sau aveți motive să credeți că cineva se află într-o situație de urgență.
„O situație de urgență este cea în care sunt puse în pericol viața, proprietatea și/sau mediul și care necesită asistența imediată a agențiilor specializate de intervenție: Ambulanță, SMURD, Poliție, Pompieri, Jandarmerie, Salvamont”, spun cei de la STS.
Persoanele cu deficiențe de auz sau de vorbire pot solicita ajutor în situații de urgență printr-un serviciu dedicat. SMS 113 este gratuit și a fost implementat de Serviciul de Telecomunicații Speciale în 2015.
„Pentru a beneficia de acest serviciu de mesagerie de urgență, este necesară înregistrarea persoanelor cu deficiențe de auz și sau de vorbire și a numerelor de telefon mobil pe care le utilizează în baza de date a Sistemului național unic pentru apeluri de urgență. Înregistrarea se realizează prin completarea unui formular online pe site-ul STS sau printr-o cerere scrisă adresată instituției”, mai transmit cei de la STS.
Până în prezent, au fost înregistrate aproape 2.500 de persoane.
Citiți principiile noastre de moderare aici!