Atunci când aveți nevoie de ajutor și fiecare secundă poate face diferența între viață și moarte, 112 este numărul de telefon care vă poate salva. 112 este numărul unde cetățenii pot contacta gratuit serviciile naționale de urgență oriunde în Uniunea Europeană. Astfel, anual, în 11 februarie, este marcată Ziua Europeană a numărului de urgență 112.
Numărul de urgență 112 poate fi apelat atât de pe telefoanele fixe, cât și cele mobile pentru a contacta orice serviciu de urgență: Ambulanță, SMURD, Poliție, Pompieri, Jandarmerie, Salvamont.
Un operator special instruit răspunde apelurilor 112. În funcție de tipul urgenței, solicitările sunt transferate apoi către cel mai potrivit serviciu de urgență, care alocă și alertează echipajele din teren.
În mai multe țări din Uniunea Europeană, operatorii pot răspunde la apeluri inclusiv în limba în engleză sau franceză. Potrivit Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS) național, care gestionează apelurile 112, acestea pot fi preluate „atât în limba română, cât și în limbile engleză, franceză, germană, maghiară și ucraineană”.
La nivelul Uniunii Europene, 112 este numărul unic de urgență din 1991.
10 milioane de apeluri 112 în România, în 2022
Conform datelor STS, anul trecut, operatorii au preluat 10.248.377 de apeluri. Urgențele au reprezentat 57,82% din numărul total. Diferența de 42,18% au fost non-urgențe: solicitări de informații privind traficul rutier sau mersul trenurilor, comenzi de taxi și livrări de mâncare, sesizări privind pensiile sau diverse servicii de stat, precum și alte solicitări pentru care nu era necesară intervenția de urgență a echipajelor specializate.
Atenție! Numărul 112 este rezervat strict urgențelor. Farsele pot fi sancționate contravențional, prin amendă.
Totodată, în 2022 au fost și mai multe apeluri într-o limbă străină. Numărul acestora a crescut cu 16% față de anul precedent. Numărul apelurilor la 112 procesate în limba ucraineană și rusă a crescut la peste 1.000 în 2022 față de anul 2021, când au reprezentat mai puțin de 50 de cazuri.
119, numărul de urgență al copiilor
De la începutul anului trecut, în România funcționează și o altă linie importantă – 119 – numărul unic de urgență pentru semnalarea situațiilor de abuz la adresa copiilor.
De la implementarea sa și până acum, la acest număr s-au înregistrat nu mai puțin de 120.000 de apeluri la nivel național, cu mențiunea că nu toate s-au confirmat.
Operatorii care răspund la numărul unic 119 sunt învățați cum să reacționeze și cum să acționeze în momentului unui apel și, de asemenea, cum să identifice rapid din convorbire posibile situații de abuz, violență sau risc major la adresa copiilor.
Pe aceeași temă:
Citiți principiile noastre de moderare aici!