Ministrul Sănătății Alexandru Rafila a anunțat luni, oficial, începerea lucrărilor la un centru medical în cadrul Spitalului Județean de Urgență din Târgu Mureș. Oficialul a făcut o vizită în centrul țării.
„Este cel de-al treilea centru care se realizează în cadrul unui program ambiţios, finanţat de către Banca Mondială, un proiect care în anul 2021 era încheiat, blocat, nefuncţional şi la care am reuşit să găsim înţelegere din partea Băncii Mondiale. […] Peste 1 miliard de lei pentru trei centre dedicate marilor arşi din România. O să vedeţi în perioada imediat următoare că şi aici, la Târgu Mureş, ca şi la Timişoara, ca şi la Bucureşti se va lucra susţinut, astfel încât aceste trei proiecte să se finalizeze în cursul anului viitor”, a spus azi Rafila, la Târgu Mureș.
În Timișoara, ministrul a făcut o vizită similară, la debut de șantier, pe bulevardul Liviu Rebreanu, la sfârșitul lunii iulie 2023. Rafila spunea și atunci că centrul de arși la Timișoara va fi unul cu importanță regională și că va fi similar cu centrele-surori din Târgu Mureș și București.
„Va exista această nouă clădire, care să ofere 12 locuri noi, pentru pacienți cu arsuri grave sau de nivel intermediar. Oricum, ele vor fi interschimbabile, în sensul că există același concept constructiv. Îl vom regăsi la fel, și la Târgu Mureș și la București”, declara Rafila vara trecută.
Cele două centre – în oglindă
Cele două spitale sunt similare, în materie de capacitate. Clădirea din Târgu Mureș este planificată să aibă 7 niveluri, cu 5 paturi pentru pacienți arși critici, 10 pentru terapie intermediară, microchirurgie și chirurgie reconstructivă. Secția ATI ar urma să conțină 57 de paturi, iar blocul operator s-ar întinde pe două paliere, cu 25 de săli de operații.
La Timișoara, compartimentarea e similară. „Hubul de sănătate”, cum este numit de conducere, va avea, în schimb, mai multe paturi pentru arși: 6 paturi pentru mari arși, 6 paturi pentru arși intermediari și post-critici și 5 paturi pentru microchirurgie și chirurgie reconstructivă. La secția ATI vor fi 27 de paturi iar blocul operator va cuprinde tot 25 de săli de operații. În plus față de Târgu Mureș, hubul va avea și un heliport. De asemenea, va funcționa și UPU-SMURD cu 58 de posturi.
Ambele centre sunt finanțate printr-un parteneriat între Ministerul Sănătății și Banca Mondială. Cel de la Timișoara costă în jur de 66 de milioane de euro, la fel și cel din Târgu Mureș.
În parteneriatul cu Banca Mondială e prevăzut și un al treilea centru de mari arși, care se construiește acum la București, la Spitalul de Copii „Grigore Alexandrescu”.
Lucrările avansează vizibil la Timișoara
Managerul Spitalului Județean din Timișoara, medicul Dorel Săndesc, spune că lucrarea merge conform termenului prevăzut în contract, iar pe șantier se lucrează în continuare într-un ritm constant.
Cei care ridică centrul fac în așa fel încât șantierul să nu interfereze cu împrejurimile, respectiv locatarii cartierului și pacienții internați la Spitalul Județean din Timișoara.
„S-au turnat platouri de beton, s-au realizat structurile de rezistență și ne așteptăm, așa cum am discutat și discutăm frecvent cu constructorii, ca în continuare structura să se înalțe cu viteză bună, astfel încât să se termine în timp. Putem să spunem că e o provocare, desigur, să faci o construcție într-un complex în care se asigură asistență medicală, dar am reușit să depășim aceste provocări. O construcție, un proiect cu Banca Mondială, implică multe exigențe. Sunt atenți la asigurarea funcționării structurilor medicale, la relația cu zona, cu vecinii, la aspecte sociale, la faptul dacă sunt sau nu pacienții deranjați. Reușim să construim, fără să creăm probleme din aceste puncte de vedere”, a declarat pentru Tion managerul unității sanitare, medicul Dorel Săndesc.
Ultimele imagini, publicate pe pagina oficială a Ministerului Sănătății, arată o filmare aeriană cu hubul din Timișoara, care va cuprinde și centrul de arși gravi. În imagini se vede cum deja au fost realizate trei nivele ale clădirii și se lucrează pentru înălțarea celui de-al patrulea.
Trimite articolul
XBună dimineața, doamnă Sapianu!
Cu respect pentru acest obiectiv, aveți cunoștință dacă proiectul conține și heliportul? Sau a fost ignorat din lipsă de cunoștințe de specialitate ale proiectanților și în final se va constata că nu poate fi construit un heliport certificabil?