„Cei mai vizaţi de campaniile de publicitate la noile produse de tutun sunt copiii şi adolescenţii, cărora li se induce mesajul că aceste produse nu sunt dăunătoare sănătăţii“, a declarat doctor Monica Marc, preşedintele Secţiunii de Tabacologie a Societăţii Române de Pneumologie. Cu o zi înainte de 1 Iunie, în 31 mai, Organizația Mondială a Sănătății a marcat ”Ziua Mondială fără Tutun”.
La nivel mondial există 1,3 miliarde de consumatori de tutun, transmit reprezentanții SRP, iar noile produse de tutun au „priză” la tineri.
„În ultimii ani au apărut noi produse, promovate ca având riscuri reduse pentru sănătate. Țigările electronice și produsele care conțin tutun încălzit sunt adesea promovate ca produse de consum „cu risc redus“, „fără fum”, „acceptabile social. (…) Aceste strategii de promovare au potențialul de a determina utilizarea pe termen lung a produselor de nicotină, determinând dependență, sub pretextul de a fi o alternativă mai sănătoasă. Se exploatează faptul că efectele nocive ale acestora pe termen lung nu au fost stabilite și nu sunt încă reglementate în majoritatea țărilor, ceea ce le permite să promoveze utilizarea lor”, transmit reprezentanții SRP.
Conform celor de la Societatea Română de Pneumologie, „în România s-a observat o creștere a interesului tinerilor față de produsele care conțin tutun și a apărut o nouă categorie a consumatorilor – cei care vapează țigara electronică și cei care consumă produsele de tutun încălzit”, transmit reprezentanții SRP.
Conform Global Youth Tobacco Survey, realizat în anul 2017, deși consumul de țigară clasică a scăzut în rândul tinerilor din România, procentul elevilor cu vârsta între 13 și 15 ani care au consumat vreodată măcar un produs din tutun, inclusiv produsele din tutun încălzit, a crescut în 2017 faţă de 2013 cu 7,5%, de la 35,9% la 38,6%. În rândul fetelor s-a înregistrat o creştere de la 31% la 36,4%. În 2017, procentul total al elevilor care fumau curent ţigări electronice era aproape egal cu cel al celor care fumau ţigări obişnuite, 8,2% respectiv 8,6%, iar mai mulți băieți afirmau că fumează curent țigări electronice față de țigări obișnuite (10,1% versus 9,8%).
„Expunerea la produsele din tutun sau comercializarea e-țigărilor în mediile de divertisment influențează intenția copiilor și adolescenților de a utiliza aceste produse. Țigările gratuite la diferite evenimente (festivaluri, centre comerciale), diverse obiecte cu logo- uri ale companiilor de tutun, țigarete electronice de unică utilizare și vânzările pe internet, vizează de asemenea recrutarea tinerilor în rândul consumatorilor de tutun. O altă strategie adoptată pentru a determina tinerii să inițieze consumul de tutun a fost folosirea aromelor la țigările electronice și narghilea. Până în prezent, cercetătorii au identificat peste 15.000 de arome de țigară electronică disponibile, de la arome fructate la gust de bomboane. Reclamele de produse aromate pot spori atractivitatea și pot încuraja copiii și adolescenții să cumpere și să încerce produse cu nicotină”, transmit reprezentanții SRP.
Trimite articolul
XEu cred că mai ușor se apucă copilul de fumat cu bucata, la colț de bloc, cumpărând o țigară la un leu de la un chioșc. Un produs Iqos e câteva sute de lei, iar brandurile similare, dar mai ieftine, tot depășesc suma de 100 și ceva de lei. Și atât e doar dispozitivul. De unde să aibă copiii banii ăștia?
Dar de cum se vând țigări la bucată la colț de bloc s-a uitat? E mai simplu să aibă copilul din economii câțiva lei să-și ia la bucată, decât milioane, cât e un Iqos. Plus că brandul Iqos se respectă și nu le vinde copiilor produselor lor. Philips Morris lucrează foarte responsabil.