Între anii 1988 și 1991, la Timișoara s-a fabricat Dacia 500 Lăstun. Denumirea autoturismului de mici dimensiuni provine de la numele păsării lăstun (delichon urbicum).
Potrivit rubriici „Suvenir istoric” a Muzeului Național al Banatului, producția s-a făcut la fabrica Tehnometal, înființată în 1879 de maistrul Mihály Bozsák, devenită ulterior Întreprinderea de Autoturisme Timișoara.
„Conceptul inițial prevedea un autoturism economic pentru transportul urban cu o capacitate maximă de 2+2 persoane (2 adulți și 2 copii), un consum mic de până la 3 litri/100 km și o viteză maximă de 70 km/h. Rezultatul însă, nu a fost cel dorit. Consumul s-a ridicat la 8 litri la sută, caroseria prezenta multiple defecte de montaj, iar prețul depășea 50.000 lei (bugetul inițial era 25.000 lei)”, au transmis, joi, reprezentanții Muzeului Național al Banatului.
Un lucru interesant este că Dacia 500 este singurul autoturism interzis circulației de către Protecția Consumatorului, astăzi fiind cumpărat doar de colecționari.
Până în anul 1991, când a fost oprită producția, pe poarta uzinei au ieșit 6.500 de mașini.
Trimite articolul
XSeamănă cu Dacia Șpring!
%%3
O reușită inginerească deosebită dintr-o perioadă în care posturile se împărțeau nu pe știință și merit ci pe pile și cunoștințe ,cine a trăit acele timpuri știu despre ce este vorba .
-
Nu e vorba de posturi, ci de ce voia țața Leana lu’ Împușcatu’, proasta de renume mondial!
-
Daaaa, o “reușită inginerească” 😀 phahaha! Am mai auzit un deștept ca tine care zicea că “pe vremea aia aveam industrie, făceam mașini în Timișoara!” 😀 Ce reușită inginerească e pârțăraia asta scumpă și penibilă? Nu puteai merge nici până la Lugoj cu ea fără să se dezmembreze, consuma cât o Dacia 1300 (adică un Renault 12 de calitate mult inferioară), o plăteai integral și așteptai 5 ani după ea, este singurul autovehicul interzis în România, și costa cât 20 de salarii medii, adică echivalentul de acum a 17.000€! Vorba aia, bă ejti neboon? 😀
-
Era sarcastic, deci ti-ai luat 10 minute sa ventui degeaba
-
Corect, am citit greșit că “se împărțeau pe știință” fără să văd acel “nu”, și mi-a ajuns. Scuze. Oricum, rămâne valabil comentariul pentru “deșteptul” despre care povesteam, că ăla sigur nu vorbea ironic, și ca el mai sunt multi nostalgici…
-
-
Nu stiu cu ce Dacii ai umblat tu, dar o 1300 cu avansul vacuumatic functional, cu jicloarele etalonate corect si sistemul de aprindere pus la punct consuma 6-6,5 la suta extraurban, pina la Lugoj. Condusa cu simt de raspundere, chiar ceva mai putin.
-
-
A fost un fiasco 100%. Un gunoi produs din materiale de prosta calitate. Fabrica care in anii 80 producea custi pentru crescatorii de gaini a inceput productia din ciocan si nicovala a unui coteț cu doua scaune iar in spate o bancuta de lemn cu un burete si mușama. Niste politruci cretini au vrut sa impresioneze pe nea Nicu
Ati calculat bine ?! Cati ani au trecut ?
-
Da, e corect!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Scrie in titlu, prima zi in care s’au vandut, azi 34 ani, fabricata 1988-1991!!!!!!!!!!!!!!
Perla comunismului atat au putut sa faca
-
Sa-nnebunesti!
“Până în anul 1991, când a fost oprită producția, pe poarta uzinei au ieșit 6.500 de mașini” – numai asamblate integral sau si scoase ilegal din fabrica, asa ca subansamble?
Imi amintesc ca nemtii erau inebuniti dupa ele.. se potriveau de minune ca scrumiera la mertan.
Atunci eram independenti si stapani pe tara asta. Acum au venit ISRistii si astia din UE sa ne impuna sa producem ce vor ei si sa ne suga petrolul si gazul . Fabrica trebuie nationalizata si reinceputa productia, domnul Simenon Templer de la haur a promis la OTV ca daca ajunge presedinte va nationaliza tot si vom deveni prieteni cu Putin si poporul rus greu incercat de ucrainienii impinsi de NATO sa-i agreseseze cu operatiuni speciale. Poporul rus , din Iran si Corea de Nord isi doresc sa ne ajute cumparand masini romanesti economice si fiabile precum Lastunul. Poate fi acum transformat si in drone mul mai bune ca cele turcesti.