După o vizită cu elicopterul pe mai multe șantiere de infrastructură rutieră din partea de centru și de vest a țării, ministrul Sorin Grindeanu a ajuns joi după-amiază și pe șantierul Centurii Timișoara Sud. Aici, acesta a vorbit despre o situație asemănătoare cu lucrarea vizitată. Vorbim de noua descărcare de pe autostrada A1, de la Sânandrei, în cazul căreia a luată hotărârea rezilierii contractului, la fel cum s-a întâmplat cu centura în decembrie. Ca fapt divers, atât la unul, cât și la celălalt, licitațiile pentru execuție (și proiectare, la descărcare) au fost câștigate de firme italiene.
În cazul descărcării de pe A1 de la Sânandrei, de la începutul anului și până în prezent, italienii de la Todini Contruzioni S.p.A au reușit să facă un progres de doar 5%. Per total, lucrările începute în toamna anului 2021 au fost executate numai în proporție de puțin peste 20%, deși ar fi trebuit să fie finalizate în 18 luni de la prima lopată, iar drumul are doar puțin peste 10 kilometri.
„Răbdarea a ajuns la capăt, reziliem contractul. Modul în care au gestionat această lucrare nu poate fi acceptat. De la începutul anului, cred că au progres 5%. Nu sunt adeptul rezilierii contractelor, că nu e treaba unui ministru să facă asta, dar atunci când lucrurile nu merg, trebuie să iei decizii. O să încercăm, la fel cum am făcut aici (pe centura Timișoara Sud – n.r.), să intrăm pe o procedură rapidă, astfel încât să avem foarte repede un constructor.
Vin de pe șantiere unde sunt lucrări foarte grele. Astăzi am fost pe autostrada Transilvania, am văzut două loturi care cred eu că sunt cele mai grele din țară în acest moment și poate nu doar din țară, de la Nădășelul, la Poarta Sălajului, unde se lucrează extraordinar de greu, pentru că o iau la vale, efectiv, dealurile. Dar se lucrează, e o mobilizare exemplară acolo, cu pasaje, cu poduri, cu tot ce vreți. Aici e drum drept de vreo 10 kilometri, pe care, scuzați-mă, nu trece niciun râu, nimic deosebit, dar domnii aceștia nu au fost în stare să se mobilizeze. Deci s-a terminat”, a declarat ministrul Sorin Grindeanu.
Se pregătește o nouă licitație
Potrivit ministrului, ar dura „cinci – șase luni” până ar putea fi găsită o nouă firmă. Sau cel puțin atât a durat la Centura Sud, între rezilierea contractului cu italienii de la Tirena Scavi și încheierea noului contract cu UMB.
„Rezilierea de aici – cu Tirena Scavi a fost aici, parcă – am reziliat undeva prin decembrie, dacă nu mă înșel. Și undeva în aprilie am avut (nou constructor – n.r.) la licitație. Deci (durează – n.r.) undeva la 5-6 luni să ai un nou constructor. (…) Au fost semnale, dar nu la fel de proaste cum au fost aici (pe Centura Sud – n.r.). Doar în ultima perioadă au lăsat-o moale, să zicem din primăvară, de când s-a putut lucra. Am spus: nu văd un rol al meu să stau, să alerg, să reziliez, să pierd cel puțin cinci luni până găsesc un nou constructor. Dar în momentul în care n-ai ce face, reziliez, că nu există altă variantă. (…) Dacă n-au fost în stare să se mobilizeze, am tras semnale de alarmă și eu, și doamna director, și toți ceilalți, nu mai stăm să discutăm. Există finanțare, nu poate să-și bată joc de munca tuturor și, până la urmă, de banii europeni”, a mai adăugat ministrul.
Vă amintim, ministrul și reprezentanții DRDP Timișoara au mai atras atenția în câteva rânduri asupra ritmului foarte slab de pe șantier. La începutul lui iulie a venit și ultimul ultimatum al lui Grindeanu, când totuși le-a mai dat italienilor un termen de o lună să se mobilizeze. În octombrie 2022, procentajul de finalizare de abia ajunsese la 17%, iar de atunci a înaintat cu aproximativ 1% pe lună, chiar și mai puțin.
Trimite articolul
Xvaiii !!! si la anul tot aceeasi firma o sa castige alta licitatie si tot asa…au luat si “ei” niste banii frumosi ca si la Dumbravita-Giarmata…
Deci astia facusera 15% din lucrare la vremea cand trebuia sa fie gata si n-a reziliat nimeni contractul cu ei, au mai asteptat 6-8 luni. Nimeni adica ministrul PSD.
Put de competenta pesedistii astia.
Da’ chiar nu se pot face niste contracte cu un plan de executie si in momentul cand devierea de la plan e mai mare de “x” luni sa se rezilieze automat plus niste penalitati? evident, cu penalitati si pentru “autoritati” daca nu-si indeplinesc la timp obligatiile. de preferinta imputabile cuiva pe persoana fizica🤔
#ăăă… grindene, vezi si tu, poate reusesti macar niste semnale luminoase la toate trecerile de cale ferata din zona… ori o fi o stiinta foarte complicata? Aica si tu integrala aia lebesgue-radon si incearca totusi sa rezolvi. daca se poate. multzam!
Asteptam daune pentru neterminarea drumurilor in timp
1 centura
2 drum dumbravita
3 iesire autostrada aradului
Cineva de la autoritati trebuie sa raspunda. Nu se poate sa dai gres la 3 din 3.
Firmele astea și tot ce deriva din ele, nu ar mai trebui sa câștige vreo licitație în România.
Asa, asa. In contractul incheiat atunci, precis ca nu este asa sclauza ca poti rezilia contractul, cum vrei si cand vrei.
Ei ne vor da in judecata, noi vom pierde, aia vor capata banii, noi vom relua procedurile de la capat si in trei ani vom avea un nou constructor. Care la randul lui va fi rezilöiat de catre noul guvern, pe diverse motive, si uite asa, din reziliere in reziliere vom ajunge in situatia ca vom face si noi ceva atunci cand nu va mai fi nevoie.
Traiasca 23 August, ziua marilor eliberari si marilor succese.
PS. Eu as zice sa il facem pe acest ministru, Grindeanu, ministrul rezilierilior nationale, ca vad ca face treaba buna in acest seccor.
Noroc ca e Grindeanu ministru, ca altfel nu se facea nimic.
Se vede ca ajuta orasul…
In ritmul asta depasim Oradea si Clujul luate impreuna in urmatorul cincinal.
fratilor e foarte bine ca s-a reziliat daca nu se lucreaza. uitati-va la centura sud, avem un constructor bun acum. Descarcarea asta de pe autostrada e esentiala pt judetul Timis. haideti cu noul constructor cat mai repede