Banii pot fi obținuți de operatori culturali, instituții, artiști care depun proiecte în următoarea perioadă. Plafonul maxim acordat unui proiect este de 80.000 de lei, ceea ce înseamnă că vor fi finanțate, la nivel național, aproximativ 100 – 120 de proiecte, estimează specialiștii. ”Am sesizat că din Timișoara și, în general, din zona de vest a României se depun destul de puține proiecte. Mi-aș dori să stimulăm interesul operatorilor culturali pentru aceste finanțări și să creștem capacitatea lor de a le accesa”, susține Predescu.
Ariile tematice pentru care se acordă finanțări au fost restructurate astfel: Artele Spectacolului (teatru, muzică, dans); Arte Vizuale, Arhitectură și Design; Activități muzeale și biblioteci; Patrimoniu Cultural Național; Patrimoniu Imaterial. Prioritățile de finanțare anunțate de AFCN sunt promovarea educației culturale, încurajarea mobilității culturale, valori naționale, susținerea artei contemporane, încurajarea debutului artistic.
La București a avut loc o primă întâlnire cu operatorii culturali, iar principalele nemulțumiri exprimate de aceștia s-au referit la criteriile și grilele de evaluare, timpul prea scurt de implementare a proiectului, absența industriilor creative din ariile tematice, conflictele de interes în care se află unii evaluatori și evaluările părtinitoare, birocrația excesivă a procesului și comunicarea deficitară a AFCN cu operatorii. Sorin Predescu a intervenit cu precizarea că ”finanțarea proiectelor culturale anul acesta se concentrează pe domenii artistice, domeniile transversale fiind urmărite prin priorități. Referitor la durata de implementare a proiectelor, se intenționează, în măsura în care vor exista resurse financiare, ca sesiunea de finanțare pentru proiecte culturale din 2015 să porneasca administrativ din luna noiembrie 2014, astfel încât proiectele să poată demara undeva în luna ianuarie – februarie 2015, așa cum, de altfel, AFCN a procedat în anii anteriori”.
Poetul Dan Mircea Cipariu, reprezentant al Asociației EuroCulturArt, a atras atenția că prioritățile au un grad mare de generalitate, ceea ce va conduce la evaluări total diferite, drept pentru care acestea (n.r. – prioritățile) ar trebui definite sau explicate. El mai susține că ”mobilitatea culturală nu poate fi o prioritate a AFCN, pentru că implică doar cheltuieli de transport, cazare și diurnă pentru oamenii de cultură care participă la diferite evenimente culturale din țară și străinatate; astfel, nu are sens să scrii un proiect pentru a te putea deplasa la un eveniment cultural”.
Răspunsul lui Sorin Predescu a fost că, în accepțiunea Consiliului AFCN, ”mobilitatea culturală presupune realizarea unui produs cultural care poate fi dus și vizionat/urmărit în altă parte, unde nu au loc asemenea evenimente”. În replică, Cipariu a cerut ”un glosar de termeni, astfel încât toată lumea să înțeleagă același lucru în ceea ce privește fiecare prioritate de finanțare în parte”.
La întâlnire, Ministerul Culturii a fost reprezentat de secretarul de stat Cristian Petcu, care a subliniat că ”una dintre prioritățile actualei conduceri a Ministerului Culturii este recuperarea Loteriei Naționale ca principal contribuitor la Fondul Cultural Național, fără de care, chiar în condițiile îmbunătățirii substanțiale a nivelului de colectare a contribuțiilor de la ceilalți contributori, existența și funcționarea AFCN poate deveni problematică în viitor”.
Apelul pentru înscrierea candidaturilor nu a fost încă postat pe site-ul AFCN. La Timișoara nu au fost prevăzute, deocamdată, întâlniri cu operatorii culturali dornici să acceseze aceste finanțări, însă Sorin Predescu dă asigurări că oricine dorește lămuriri asupra acestui subiect, este binevenit la sediul Direcției pentru Cultură Timiș, str. A Pacha nr.8.
Citiți principiile noastre de moderare aici!