Marea noutate pe care o aduce noul sistem de parcare TimPark este desființarea vechilor tichete de parcare, pe care primarul urbei, Nicolae Robu, le consideră depășite. Așa că trecem la „cea mai modernă soluţie de plată existentă la ora actuală în lume” – după părerea primarului –, mai exact plătim staționarea prin telefonul mobil în cazul în care nu alegem varianta abonamentelor de parcare. La cea prin telefon, există o posibilitate de plată prin SMS și una prin apel telefonic.
În noul sistem TimPark, oraşul a fost împărţit în trei zone tarifare – zona roşie (I – centrală), zona galbenă (II – mediană) şi zona albastră (III – periferică). În perioada TelPark exista o zonă verde, una galbenă şi una albastră.
Plata prin SMS
La plata staţionării prin SMS, tarifele sunt de 0,50 euro plus TVA pe oră în zona roşie, 0,35 euro plus TVA pe oră în zona galbenă şi 0,25 euro plus TVA pe oră în zona albastră. Există şi posibilitatea de a plăti 3 euro plus TVA pentru întreaga zi, în toate zonele.
În oraş au fost montate indicatoare cu noul TimPark, plăcuţe pe care se explică exact cum trebuie să procedaţi. Pe aceste plăcuţe se precizează, în română şi engleză, că aveţi două opţiuni ca şofer în zonele cu taxă: trebuia să vă fi cumpărat înainte un abonament sau puteţi plăti parcare prin telefon. Există nişte plăcuţe mai mici cu indicaţii pentru plata prin SMS, care sunt doar în limba română.
Trebuie să trimiteţi un SMS la numărul 7406 cu conţinutul 111, urmat de un spaţiu şi numărul maşinii dacă doriţi să staţionaţi o oră în zona roşie, 112 şi numărul de înmatriculare pentru zona galbenă, respectiv 113 şi numărul autoturismului pentru zona albastră
„Două sau mai multe SMS-uri consecutive însumează timpul de parcare”, se arată pe plăcuţe. Cu alte cuvinte, dacă vreţi să mai staţionaţi o oră mai trimiteţi un SMS şi tot aşa.
Dacă vreţi să plătiţi pentru o zi trimiteţi la acelaşi număr, 7406, un SMS cu textul 114 urmat de spaţiu şi numărul autovehiculului.
Primele 15 minute de staţionare sunt gratuite, dar pentru asta este nevoie de un apel la un alt număr, în funcţie de zona în care vă aflaţi: 0356 710 138 pentru zona roşie, 0356 710 139 pentru cea galbenă și 0356 710 140 pentru cea albastră, conform indicatoarelor.
Atenţie, momentan serviciul de parcare cu SMS este valabil doar pentru reţelele de telefonie mobilă Orange şi Vodafone, potrivit informaţiilor publicate pe site-ul www.timpark.ro!
Liberalii, agenți… TimPark
Dacă alegeţi să plătiţi staţionarea prin apel telefonic, tarifele de parcare sunt de 1,50 lei pe oră în zona roşie, 1 leu pe oră în zona galbenă şi 0,50 lei pe oră în zona albastră. Acestea sunt tarifele aprobate de consiliul local. Pe site-ul TimPark apar… altele la zona galbenă şi cea albastră: 0,75 lei în zona galbenă şi 0,38 lei în cea albastră.
Nu există indicaţii cu privire la această modalitate de plată pe plăcuţele cu TimPark montate în oraş. Pe plăcuţe se precizează însă că pentru informaţii şoferii pot trimite un SMS cu „TPARK” la 1210, care costă 0,15 euro plus TVA.
Primarul spune că era prea greu de explicat, dar că de acest lucru se vor ocupa nu reprezentanţii ADP sau cei ai primăriei, ci… tinerii din PNL, partidul din care face parte el. „Se explică în cuvinte mai puţine plata prin SMS decât plata la nivel de minut prin apel telefonic pentru că aceasta presupune şi acea înregistrare şi necesită un spaţiu de explicaţie mai larg. Noi vom distribui inclusiv materiale tipărite în parcări, vor fi tineri liberali, studenţi şi nestudenţi, voluntari ai primăriei, pentru a da explicaţii cetăţenilor, în toate parcările cele mai importante şi vor distribui inclusiv nişte materiale tipărite cu aceste explicaţii, aceleaşi instrucţiuni care apar în Monitorul Primăriei, pe site-ul Timpark şi respectiv pe Facebook la mine”, a declarat Robu.
Cum procedăm la plata prin apel telefonic?
Oricum, la plata prin apel telefonic primul pas este înregistrarea în sistemul Tpark. Această înregistrare se face o singură dată, prin trimiterea unui SMS cu textul TM CONT şi numărul de înmatriculare al maşinii la acelaşi telefon 1210. Tariful este de 0,15 euro plus TVA (funcţionează în reţelele Orange, Vodafone şi Cosmote). După înregistrare veţi primi un SMS de confirmare.
Înregistrarea este necesară pentru ca sistemul să asocieze numărul telefonului dumneavoastră mobil cu numărul maşinii. Fiecare utilizator va avea practic un cont de parcare. Cum veţi face pentru a vă alimenta contul din care plătiţi parcarea, pentru a avea credit?
Încărcarea creditului se face pe bază de vouchere (pe care le puteţi achiziţiona de la sediul ADP sau de la alte punctele de vânzare din oraş, de exemplu de la chioşcuri de ziare), trimiţând prin SMS codul de pe voucher, asemănător cu încărcarea creditului la telefoanele mobile prepay. Încărcarea se face trimiţând la numărul 1210 un SMS cu numărul voucherului dumneavoastră, în formatul „TM incarca 5844592021751455778” de exemplu.
Dacă aveţi credit, ajungem la parcarea efectivă. Trebuie să anunţaţi când începe perioada de staţionare şi când se termină. Pentru a notifica începutul unei parcări este suficient să daţi un beep de pe telefon (care nu se taxează, disponibil în Orange, Vodafone şi Cosmote) la 0356 710 138 pentru zona roşie, 0356 710 139 pentru zona galbenă și 0356 710 140 pentru zona albastră. Din momentul în care aţi dat beep începe contorizarea şi taxarea. Este obligatoriu să auziţi apelul, sunetul ocupat indicând imposibilitatea de a efectua tranzacţia dorită, precizează reprezentanţii ADP.
La terminarea parcării trebuie să daţi beep la un alt număr, 0356 710 141, pentru toate zonele. Dacă uitaţi să daţi beep-ul de stop, parcarea se va încheia automat la ora 17.00 şi veţi plăţi cel mult 10 lei, mai precizează cei de la ADP.
Abonamente de parcare
În noul sistem TimPark nu dispar abonamentele de parcare, noutatea fiind posibilitatea de a achiziţiona un abonament doar pentru una din cele trei zone tarifare – roşie, galbenă sau albastră, dacă nu doriţi să optaţi pentru un abonament general, care să fie valabil în toate zonele, exceptând parcările cu acces controlat, cu bariere.
Există în continuare şi celelalte tipuri de abonamente, la purtător (valabil în toate zonele şi transmisibil), de locatar, pentru persoanele cu handicap etc. Dacă deţineţi un vehicul cu propulsie electrică vă număraţi printre norocoşi: beneficiaţi de un abonament special şi gratuitate în orice zonă.
Un abonament general costă 42,84 lei pe lună, 122,85 lei pe trei luni şi 448,56 lei pe an, fel ca şi până acum. Un abonament pentru zona roşie, zona I, centrală, este 34,23 lei pe lună, 98,28 lei pe trei luni sau 357,84 lei pe an. În zona II, zona galbenă, tarifele sunt de 27,93 lei – abonamentul lunar, 80,01 lei – abonamentul trimestrial, 292,32 lei – abonamentul anual. În zona III, albastră, abonamentul costă 21,42 lei pe lună, 61,74 lei pe trei luni şi 224,28 lei pe an.
Pentru abonamentele de parcare la purtător, tarifele sunt de 85,68 lei – cel lunar, 245,70 lei – cel trimestrial şi 897,12 lei – cel anual, adică la fel ca în 2012, valoarea fiind puţin mai mică acum în cazul abonamentului anual, care era 900,68 lei.
Persoanele care beneficiază de pensii de asigurări sociale de stat, pensii militare, pensii de agricultor etc., a căror valoare cumulată cu alte indemnizaţii sau drepturi băneşti acordate în baza unor acte normative speciale nu depăşeşte nivelul unui salariu minim brut pe economie, se bucură de o reducere de 50% la abonamente.
Un abonament de locatar este 51,23 lei pe an, la fel ca în 2012.
Abonamentele au fost deja puse în vânzare la sediul ADP de pe Splaiul Nicolae Titulescu.
Taxe de penalizare
Întrebat joi dacă se vor aplica sancţiuni din prima zi, primarul Nicolae Robu a afirmat că da. „Desigur că se dau amenzi, regulile sunt reguli, regulamentele sunt regulamente, regulile trebuie respectate de toată lumea”, a declarat edilul.
În noul sistem TimPark, plătiţi taxe de penalizare dacă staţionaţi fără abonament sau fără a achita contravaloarea parcării prin telefon, dacă depăşiţi timpul de staţionare în cazul în care aţi apelat la plata prin telefon, dacă staţionaţi pe baza unui abonament care nu este conform cu zona în care v-aţi lăsat maşina, cu abonamente expirate sau eliberate pentru alte autovehicule, dacă staţionaţi fără să afişaţi abonamentul sau acesta nu este afişat astfel încât să se poată vedea elementele de identificare şi dacă staţionaţi necorespunzător, ocupând două locuri de parcare, acolo unde acestea sunt marcate.
Valoarea taxei de penalizare este de 70 de lei în cazul achitării până în primele 15 zile calendaristice, 150 de lei începând cu cea de-a şaisprezecea zi şi 40 de lei în cazul achitării în primele 48 de ore de la abatere.
Dacă vă număraţi printre şoferii identificaţi la a treia abatere şi nu aţi plătit contravaloarea penalizărilor anterioare vi se blochează roţile autoturismului.
Veniturile obţinute din gestionarea parcărilor se vor împărţi între societatea ADP și primărie, în proporții egale, 50% fiecare.
În parcările cu bariere administrate de ADP se plăteşte tot 3 lei pe oră, la fel ca şi până acum, dar riveranii beneficiază de un tarif special între orele 18.00-9.00, de 0,10 lei pe oră.
UPDATE. Robu: Totul funcţionează normal
UPDATE. Primarul a afirmat, vineri, că sistemul TimPark este funcţional, chiar dacă sunt mici probleme. Oricum, edilul consideră modalitatea de plată prin telefon mult mai eficientă decât ar fi fost nişte parcometre. „Semnalele mele sunt că totul funcţionează normal, n-am nicio plângere până la ora actuală. Veţi vedea că Timişoara va avea o nouă premieră: primul oraş din România unde parcarea se plăteşte numai cu această tehnologie avansată (…) De ce să cauţi parcometre pe vremea asta, pe ploaie, pe ninsoare? Să constaţi că n-ai fise, să-ţi faci rost de ele (…) Ce e mai comod, să ieşi în ploaie şi ninsoare sau să stai comod în maşină şi să dai un SMS?”, a declarat Robu.
Cât despre faptul că sistemul nu este funcţional decât în anumite reţele de telefonie, ceea ce îi pune practic în imposibilitatea de a parca legal pe unii şoferi, conducătorilor auto nu le rămâne decât… să-şi reanalizeze opţiunile până se vor rezolva problemele. Este şi cazul abonaţilor Digi.
„E opţiunea lor, nu orice îţi oferă aceleaşi facilităţi. Asta e valabil în general în viaţă. Ei şi-au ales alternativa. Noi colaborăm cu toţi operatorii de telefonie mobilă care doresc să colaboreze cu noi. Nu cunosc cazul Digi. E şi interesul operatorilor, dacă şi noi suntem deschişi înspre ei şi ei înspre noi lucrurile se vor rezolva, poate că unii n-au fost la fel de prompţi. Ca în orice schimbare, la început, câteva săptămâni, vor fi şi anumite probleme. Nu trebuie să facem din asta un capăt de lume. (…) Orange ne-a confirmat că e rezolvată sută la sută problema cu cele 15 minute (n.r. – pentru gratuitate), la Vodafone era în lucru încă de dimineaţă o chichiţă. La Cosmote nu ştiu… Se plăteşte pe formula cealaltă (n.r. – prin apel telefonic). Va fi disponibilă în curând şi plata de pe Cosmote pe SMS”, a dat asigurări primarul.
[poll id=”44″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!