La nivelul judeţului Timiş, în anul şcolar 2010-2011 au fost înregistraţi aproape 80.000 de elevi. Aceştia au avut aproximativ patru milione de absenţe, cu aproape un milion mai mult ca şi în anul şcolar anterior.
În vreme ce elevii din ciclul primar sau gimnazial au avut abesenţe de ordinul zecilor sau sutelor de mii, când vine vorba despre cei din liceu aceştia au avut aproximativ trei milioane de absenţe.
„Ar putea fi mai multe cauze… Probabil că unele absenţe se datoreză elevilor navetişti care nu ajung la şcoală, pentru că unii elevi vin de la distanţe foarte mari, iar locurile de la internat sunt foarte puţin folosite. Clasa a IX-a şi a X-a sunt obligatorii, şi acesta este un alt motiv. Abesenţele foarte multe nu includ exmatricularea definitivă, iar în cel mai rău caz elevii sunt mutaţi la o altă şcoală”, spune inspectorul şcolar general adjunct Francisc Halasz.
Directorii de şcoli consideră că e nevoie de o mai bună colaborare între părinţi şi reprezentanţii instituţiilor de învăţământ. Asta pentru că, atunci când părinţii sunt contactaţi de către diriginţi în legătură cu absenţele copiilor, aceştia nici măcar nu merg să discute cu profesorii.
„Părinţii nu ţin o legătură cu şcoala, nu îşi monitorizează copiii. Din cei 700 de elevi de la mine de la liceu, 200 de părinţi ţin legătura cu şcoala. Aceşti prărinţi sunt în general ai copiilor buni. Avem copii care lipsesc foarte mult, care au câte 200-300 de absenţe, care rămân repetenţi. Sunt şi copii are nu vin la şcoală şi care au părinţii plecaţi în străinătate. Ei sunt lăsaţi în custodia rudelor care probabil sunt mai permisive cu ei”, ne-a spus directorul Colegiului Tehnic Henri Coandă din Timişoara, Constantin Rotariu.
De la sfârşitul anului 2010, Inspectoratul Şcolar Timiş a început un program de monitorziare a absenţelor elevilor în toate şcolile. Directorii unităţilor de învăţământ trimit săptămânal un raport inspectoratului.
Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Timiş spun că cifrele dovedesc faptul că trebuie să fie în mod deosebit atenţi cu acest fenomen şi vor continua monitorizările, dar şi că vor elabora împreună cu directorii de şcoli un plan pentru a reduce absenteismul. Totodată, ei atrag atenţia părinţilor să se implice mai mult în procesul de învăţare al copiilor.
Din datele Inspectoratului Şcolar Timiş, din cele aproximativ patru milioane de absenţe din anul şcolar 2010-2011, puţin peste jumătate au fost motivate.
Citiți principiile noastre de moderare aici!