Zilele acestea pe site-ul Ministerului Finanţelor se afla un proiect de ordonanţă de urgenţă privind modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul procedural fiscal, precum şi pentru reglementarea unor măsuri fiscale. Această ordonanţă presupune faptul că băncile sunt obligate să facă publice date cu caracter personal. Societatea civilă nu trebuie să rămână indiferentă la faptul că prin această ordonanţă se încalcă o serie de drepturi fundamentale garantate de Constituţie. Legile care sunt încălcate cu această ordonanţă sunt: legea 58/98 şi legea 51/98. În acelaşi timp, sunt ignorate articolele 22 si 23 din Constituţie, spun specialiştii Academiei de Advocacy.
Legea 58/98 spune că banca trebuie să păstreze confidenţialitatea tuturor tranzacţiilor şi a serviciilor oferite, că personalul băncii nu are dreptul de a folosi fapte care, prezentate publicului ar putea dăuna băncilor sau clienţilor, dar şi că toate persoanele implicate în activităţile bancare trebuie să păstreze secretul profesional. Mai mult, legea spune că informaţiile privind sumele depuse sau alte operaţiuni pot fi transmise numai reprezentanţilor legii, în cazul în care persoana în cauză este sub acuzare.
Legea 51/98 prezintă situaţiile în care se face excepţie de la legea 58/98: (-0 Activele bancare supuse valorificării potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă cuprind: a) creanţe neperformante; b) bunurile imobile şi mobile, intrate în patrimoniul băncilor ca urmare a procedurilor de executare silită; c) creanţe comerciale asociate activelor bancare supuse valorificării. (2) Fac obiectul valorificării, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, activele bancare prevăzute la alin. (-0 lit. a) şi b), existente în sold la data prevăzută în actul normativ referitor la restructurarea băncii la care statul este acţionar majoritar. (3) Activele bancare supuse valorificării vor fi identificate şi selectate de băncile la care statul este acţionar majoritar, cu avizul Comitetului de coordonare a restructurării. După cum se observă, aceste excepţii nu oferă validitate acestei ordonanţe.
Probleme legate de ordonanţă sunt şi în ceea ce priveşte Constituţia, mai spun cei dela Academia de Advocacy. Conform articolul 22 din Constituția României, această ordonanță încalcă dreptul la viață privată și la intergritate psihică, deoarece datele cu caracter personal făcute public, reprezintă, în cazul în care sunt făcute publice, un motiv de încălcare a integrității psihice. În plus, articolul 23 spune că libertatea individuală şi siguranța persoanei sunt inviolabile,asa incat accesul la conturile bancare poate fi asimilata percheziției neautorizate.
„Ordonanța aceasta aduce prejudicii atât libertății, cât și siguranței cetățenilor, ale căror date sunt făcute publice. În plus, se crează un precedent grav pentru alte reglementari viitoare dacă ordonanța trece sub forma ei actuală”, anunţă organizaţia timişoreană.
Așadar, cerințele prezentate în ordonanță, precum următoarea: „Instituțiile de credit au obligația să transmită lunar, în mod automat, organelor fiscale din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, toate rulajele şi/sau soldurile conturilor deschise la acestea. Procedura de transmitere a informațiilor se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor publice la propunerea preşedintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscal”, încalcă toate legile și articolele menționate.
De aceea, Academia de Advocacy și Coaliția 52 îndeamnă la luări de poziție din partea unui număr cât mai mare de oameni din toate categoriile vizate.
„Considerăm ca un act normativ de o asemenea importanță trebuie supus dezbaterii publice”, a anunţat organizaţia timişoreană. În acest sens, Academia de Advocacy a adresat Ministerului de Finanțe, sub semnătura preşedintelui Radu Nicosevici, o cerere oficială în baza legii 52/2003 (privind transparența decizională în administrația publică), solicitând organizarea unei dezbateri publice.
Citiți principiile noastre de moderare aici!