„Vom avea trei zone de tarifare definite în principiu având ca referință inelele de trafic. Tarifele vor fi 1,5 lei pe oră în zona centrală, 1 leu în zona mediană şi 0,5 lei pe oră în zona periferică. Zonele sunt altfel definite decât acum. Tariful este unic, 1,5 lei pe oră în toate zonele pe sistemul actual. De ce am recurs la o astfel de politică? Vrem să descurajăm lăsarea maşinilor în zona centrală și să încurajăm parcarea lor în zonele mai îndepărtate. Primele 15 minute de staționare sunt gratuite în toate zonele”, a explicat primarul.
O modificare importantă, şoferii care nu doresc să-şi achiziţioneze un abonament de parcare vor plăti pentru staţionare exclusiv folosind telefonul mobil. Nu vor mai exista tichete de parcare. Conducătorii auto vor putea cumpăra vouchere de la chioşcuri sau operatori de telefonie mobilă, care vor fi de diferite valori, de exemplu de la 5 lei la 100 de lei, vor lipi un abţibild pe parbrizul autoturismului, iar în momentul în care parchează trebuie să sune la un anumit număr, în funcţie de zona în care se află, urmând ca atunci când se întorc la maşină să sune din nou pentru a anunţa că s-a terminat perioada de staţionare.
„Este un număr pentru fiecare zonă la care trebuie să suni la începutul sesiunii de parcare și un număr comun la care trebuie să suni când pleci. (…) Vei plăti la minut, exact cât stai”, a mai explicat edilul. Ce se întâmplă dacă uiţi? „Dacă şoferii uită să sune când pleacă sunt taxați la nivelul tarifului pe zi, ca și cum ar fi lăsat mașina toată ziua, plus 25%. Se plăteşte la minut. Cât ai stat – atât plătești. Dacă ai uitat să anunți încheierea ești taxat pentru toată ziua plus 25%. Se adaugă 25% pentru a descuraja astfel de situații, pentru a nu mai ajunge ei să plătească. Plătesc o dată, dar după aceea sunt mai atenți. Ne vom obișnui cu tehnologia”, crede edilul. O altă modalitate de plată, tot folosind telefonul mobil, ar fi cea prin SMS.
Ce se întâmplă dacă de exemplu un şofer nu are telefon mobil sau nu are credit pe telefon şi nu poate suna? „Nu îl obligă nimeni să parcheze maşina în centrul oraşului. Vrem să evoluăm? Eu cred că vrem să evoluăm. Dacă vrem să evoluăm atunci nu trebuie să venim cu mofturi. <<Nu am telefon>> Atâta nu pot să facă, din respect pentru orașul acesta? Să sune la un număr. Este varianta de a plăti o sumă și în felul acesta de a asocia telefonului tău un voucher din care se descarcă banii la fiecare parcare. Este un sistem pre-pay. Nu schimbi telefonul, nu schimbi cartela…”, spune Robu.
O altă noutate se referă la faptul că Poliţia Locală nu va mai dispune ridicarea maşinilor odată implementat sistemul TimPark.
„Nu va mai exista ridicarea mașinilor. Pentru cei care recidivează în a parca ilegal și în plus nici nu își plătesc amenzile sau sancțiunile se va recurge la blocarea roților, dar mașinile nu vor mai fi ridicate. Ce am spus vizavi de neridicatul mașinilor ține de competențele noastre și de sistemul nostru de parcare. Poliția Rutieră își are legea ei și regulile ei. Noi nu vom mai da dispoziţii de ridicare, vom bloca roţile. Sancțiunile vor fi mai mari decât au fost până acum, pot ajunge până la nivelul costurilor pe care le-a presupus ridicarea mașinilor. Dacă vor mai fi ridicate, maşinile vor fi ridicate de Poliţia Rutieră”, a adăugat primarul.
Riveranii vor putea parca, pe baza abonamentului de riveran, nu numai pe strada pe care locuiesc, ci și pe străzile învecinate, care vor fi indicate pe abonament. Cine are maşină electrică va parca gratuit în orice zonă din oraş în care doreşte.
O altă modificare se referă la faptul că jumătate din banii încasaţi de operatorul care va administra noul sistem TimPark, rezultat din fuziunea societăţilor ADP şi Drumuri Municipale, vor reveni primăriei, iar 50% operatorului.
„În noul sistem, 50% din încasări vor reveni consiliului local și 50% operatorului. În 8 ani, primăria a încasat de la ADP, din tot ceea ce înseamnă gestiunea domeniului public, un milion de lei. Şi s-au încasat în total 70 de milioane”, spun oficialii municipalităţii.
În ceea ce priveşte abonamentele, vor rămâne aceleaşi tipuri de abonamente ca în prezent, dar tarifele vor fi modificate în funcţie de noile zone tarifare. Reprezentanţii primăriei nu au putut preciza ce valoare vor avea acestea, dar susţin că oricum tarifele nu vor fi mai mari decât în momentul de faţă.
Există şi o veste bună pentru şoferi: vor putea parca gratuit pe mai multe străzi din oraş care până acum intrau în raza de acţiune a TelPark. Este vorba, din spusele primarului, de străzile Pestalozzi, Calea Martirilor, Vasile Pârvan, Dâmbovița, Liviu Rebreanu, Corbului, 1 Decembrie, Cluj, Gheorghe Doja, Traian Grozăvescu, Franz Liszt şi Iancu Văcărescu. „Vor fi cel puțin 15 străzi foarte mari unde nu erau amenajări speciale pentru parcare, dar se percepeau taxe, care vor fi scoase din sistemul de parcare cu taxă”, a anunțat Robu.
Oficialii municipalităţii spun că acesta este doar un prim pas dintr-un proces de schimbare radicală a gestionării parcărilor din Timişoara, care nu presupune noi achiziții și investiţii, așa cum vor presupune pașii următori, prin care se vor asigura facilităţi suplimentare pentru posesorii de smart phone-uri.
„Evident, ca să putem anunța pe un smart phone care sunt cele mai apropiate parcări, distanța până la ele, tarifele și numărul de locuri libere este nevoie de o investiţie serioasă. Nu avem încă o estimare, banii vor veni din veniturile proprii. Să nu ne închipuim că este vorba despre o sumă fabuloasă”, a conchis primarul.
Noul regulament de parcare va intra în dezbatere publică, urmând ca apoi să fie supus spre aprobare în consiliul local. Proiectul de hotărâre nu a fost definitivat, iar data dezbaterii publice nu a fost încă fixată.
Reprezentanţii PDL sunt sceptici cu privire la eficiența noului TimPark
UPDATE. Primii care au reacţionat la anunţurile primarului Nicolae Robu cu privire la noul sistem de parcare TimPark sunt reprezentanţii PDL Timiş. Democrat-liberalii au mai multe întrebări pentru edil.
„Noul TimPark, alternativa oferită de primarul Robu la mult-disputatul şi discutatul TelPark, ne-a oferit, astăzi, la început de săptămână, un zâmbet. Amar. Noul sistem mioritic de parcare, propus de edilul Timişoarei, absolut original, dar fără niciun efect pozitiv pentru posesorii de autoturisme care locuiesc sau tranzitează municipiul, ne îndreptăţeşte să ridicăm câteva întrebări legitime: Ce se întâmplă cu cei care au maşină şi nu au posibilitatea să folosească telefonul mobil (de două ori pentru o singură parcare/ oprire)? Ce se întâmplă cu cetăţenii de bună credinţă care îşi cumpără voucher, folosesc telefonul atunci când se parchează, dar uită să sune la plecare şi sunt aspru taxaţi? Ce se întâmplă cu cetăţenii de rea-credinţă care anuntă 10 minute de parcare (deci gratuit), iar maşina staţionează în locul respectiv cu zilele? Ce se întâmplă dacă îţi pierzi/ uiţi telefonul? Ce se întâmplă dacă se epuizează acumulatorul între timp sau rămâi fără credit pe cartele prepay?”, se întreabă cei de la PDL. Primarul a răspuns deja la unele dintre aceste întrebări. Cine uită să sune pentru a anunţa că a plecat din parcare plăteşte suplimentar. Cine nu are telefon mobil… nu este obligat să parcheze în centrul oraşului, spune Robu.
Oricum, democrat-liberalii cred că acest sistem struţo-cămilă nu reuşeşte decât să defavorizeze anumite categorii sau să delimiteze clar o nişă în rândul posesorilor de autoturisme.
„Constatăm că primarul nu se uită nici în stânga, nici în dreapta, decât cu coada ochiului, şi atunci cu invidie la alţii care reuşesc. Regula pe care o aplică în acţiunea publică, de a nu întreba pe cineva mai bun decât dânsul, o să ne coste foarte mult pe noi toţi, contribuabili serioşi”, concluzionează reprezentanţii PDL Timiş.
Citiți principiile noastre de moderare aici!