Pentru a putea folosi vaporașele cumpărate în urmă cu doi ani cu aproape două milioane de euro, care acum stau degeaba, Primăria Timișoara și Societatea de Transport Public au nevoie de un aviz de la o autoritate care nu există: Administrația Canalului Navigabil Bega.
Au fost nenumărate discuții pe acest subiect, ultima făcând referire la o nouă hotărâre de guvern aflată în lucru la Ministerul Transporturilor. Proiectul a apărut pe site-ul ministerului, care până la urmă își asumă înființarea structurii.
„Regia Autonomă «Administrația Canalului Navigabil Bega», denumită în continuare Regia, este organizată în scopul asigurării condiţiilor de navigaţie pe sectorul românesc al canalului navigabil Bega şi pentru ducerea la îndeplinire a obligaţiilor ce revin statului român din convenţiile şi acordurile internaţionale la care România este parte şi care i-au fost încredinţate prin delegare de competenţă de către Ministerul Transporturilor, în conformitate cu legislaţia în vigoare”, se arăta în documentație.
Așadar, regia despre care vorbim se înființează sub autoritatea Ministerului Transporturilor și va gestiona navigația pe Bega, se va ocupa de semnalizarea costieră și plutitoare, va efectua măsurători topohidrografice. Bugetul viitoarei regii este, anul acesta, de 20 de milioane de lei, bani luați din fondul de rezervă bugetară la dispoziția guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2018.
Regie cu sediul în Plopi
Pentru ca noua structură să aibă unde funcționa, Primăria Timișoara a găsit și un sediu: o clădire de 105,41 mp aflat pe strada General Magheru nr. 23 din cartierul Plopi. Consilierii locali s-au întrunit, marți, „de îndată”, pentru a adopta acordarea în comodat a clădirii respective. Este vorba despre fostul sediu al Bibliotecii Județene Timiș.
„Este imperios necesară înființarea Regiei Autonome Administrația Canalului Navigabil Bega, în scopul asigurării condițiilor de navigație pe sectorul românesc al canalului navigabil Bega și pentru ducerea la îndeplinire a obligațiilor ce revin statului român din convențiile și acordurile internaționale la care România este parte și care i-au fost încredințate prin delegare de competență de către Ministerul Transporturilor, în conformitate cu legislația în vigoare. În acest sens, Primăria Municipiului Timișoara pune la dispoziția Ministerului Transporturilor în regim de comodat, pentru a servi drept sediu pentru Regia Autonomă Administrația Canalului Navigabil Bega Timiș, spațiul de 105,41 mp, situat în str. General Magheru 23. Precizăm că acest imobil este deținut de Primăria Timișoara din anul 1922 (…) În acest spațiu administrat de PMT a funcționat Biblioteca Județeană Timiș”, se arată în hotărârea de consiliu adoptată marți de aleșii locali. De menționat este și faptul că sediul este pus la dispoziția ministerului timp de 10 ani.
Semnalizare pe Bega
Ce urmează mai departe? Înființarea structurii de către guvern, apoi mutarea în sediu. Cel mai probabil, crede primarul Nicolae Robu, Ministerul Transporturilor va delega oameni de la București care să se ocupe de viitoarea regie.
„Sper să fie adoptată hotărârea în ședința de miercuri a guvernului. Apoi, această structură va trebuie să-și înceapă activitatea, să adopte regulamentul de navigare și să stabilească semnalizarea pe canal. Noi avem și regulament de navigare, și o anumită viziune asupra semnalizării, stabilite în conlucrarea dintre noi și Autoritatea Navală Română, Căpitănia Portului Timișoara, și, prin urmare, cred că rapid vor putea aceste lucruri să fie făcute de noua structură”, a explicat Robu.
Până ce vaporașele pot naviga pe Bega, de-a lungul canalului trebuie puse și indicatoare. Semnalizarea o face tot noua structură.
„Nu știu cine va monta semnalizarea. Vom vedea, probabil că structura va face, pentru că ea administrează calea navigabilă. Este o noutate și, prin urmare, nu știu cum va fi. Angajații vor fi noi, detașați, transferați de Ministerul Transporturilor din alte structuri. Nu vor fi de la Ministerul Apelor și Pădurilor, de la ABAB. Nu trebuie neapărat să angajeze de la început prin concurs. Poate să detașeze și presupun că asta se va întâmpla, pentru a se putea rezolva aceste două probleme în regim de urgență. Este un termen stabilit de autoritatea națională de management, de la Ministerul Dezvoltării. Ar putea să și prelungească, la nevoie, acest termen, dar noi nu ne dorim asta”, a mai spus primarul Timișoarei.
Istoria vaporașelor
După ce aproape doi ani au așteptat ca Guvernul României să înființeze Administrația Căii Navigabile, pentru a putea porni transportul public cu vaporașele pe Bega, reprezentanții Primăriei Timișoara au decis, recent, să dea în judecată Ministerul Transporturilor, Ministerul Apelor și Pădurilor și Guvernul României, pentru a obliga instituțiile abilitate să înființeze structura fără de care vaporașele nu pot circula.
Primăria Timișoara trebuie să pornească transportul public pe Bega până la sfârșitul lunii iunie, pentru că în caz contrar pierde banii europeni pentru reabilitarea malurilor Begăi, transportul pe canal fiind o condiție în acest proiect, după ce stațiile pentru vaporașe au fost amenajate cu fonduri de la UE. Vorbim despre 6 milioane de euro. Primăria a plătit aproape 2 milioane de euro pentru cele șapte vaporașe care stau acum într-un depou al Societății de Transport Public Timișoara.
Primarul le-a promis deja în mai multe rânduri timișorenilor că transportul cu vaporașele pe Bega va porni, de data aceasta sigur, în 1 iunie. Nu se știe încă ce număr de ambarcațiuni va fi disponibil pentru transportul public și câte vaporașe vor naviga în regim de agrement.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2031713″]
[related-post post_id=”2018674″]
[related-post post_id=”2031713″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!