Mai precis, şeful Clinicii de Chirurgie Vasculară spune că nu există materiale sanitare pentru operaţii complexe, nu pentru cele de rutină ori cele urgente.
„Noi am început o licitaţie în octombrie – peste 500 de produse, suma alocată fiind de peste un milion de lei. O licitaţie foarte mare, cu multe semne de întrebare şi am considerat că este necesar să se adauge o condiţie obligatorie, ca fiecare firmă şi fiecare produs licitat să fie însoţit de o mostră pentru că colegii s-au plâns de calitate. Sunt peste 500 de produse şi 104 firme. Produsele s-au analizat, au trecut prin multe mâini”, a explicat Marius Craina, managerul Spitalului Judeţean Timişoara.
Participând 104 firme, Craina spune că s-a plecat de la o sumă de 1 milion de lei, iar licitaţia s-a încheiat la peste 500.000 de lei. Există un program naţional de chirurgie vasculară pe care se achiziţionau materiale sanitare pentru desfăşurarea actului chirurgical. Suma alocată acestui program a scăzut la jumătate, acum câteva săptămâni.
„De aceea am lansat o acţiune de achiziţionare a materialelor de sutură. Am cumpărat materiale sanitare şi renumitele fire de sutură ca să poată desfăşura activitatea medicală. Problema nu este referitor la achiziţionarea de materiale sanitare. Şi ieri (n.r. – luni) şi vineri s-au adus acele materiale pentru blocul operator. Consider că sunt total nelalocul lor aceste afirmaţii. Am sesizat consiliul de etică, cât şi comisia de disciplină privind aceste afirmaţii. Astăzi se efectuează operaţii, firma care a câştigat licitaţia pentru materialele respective a adus vineri o cutie şi luni o cutie de fire de sutură. S-a discutat inclusiv cu domnul profesor, dar una este să discuţi şi alta este să realizezi. Dacă a amânat acele operaţii nu este vina sub nicio formă a noastră sau a serviciului de aprovizionare, ci pur şi simplu din alte şi alte motive”, precizează Craina.
Managerul Spitalului Judeţean Timişoara spune că nu ştie de ce nu s-au efectuat operaţii de chirurgie vasculară.
„Nu ştiu de ce nu a operat, teoretic trebuia să opereze pentru că au existat materiale sanitare. Vineri au fost aduse o cutie de fire de sutură şi luni au fost aduse fire de sutură. Mai mult, materialele sanitare nu s-au regăsit niciodată pe lista de achiziţii a spitalului judeţean. Toate aceste materiale se regăsesc în licitaţia respectivă. La solicitarea domnului profesor Ionac au fost introduse pe lista de licitaţie a materialelor sanitare încheiată în cursul lunii mai. Spitalul Judeţean merge înainte, indiferent de ce doresc unii sau alţii”, spune Craina.
La rândul său, Ionac spune că operaţiile complexe vor fi amânate în continuare, pentru că nu există materialele necesare.
„Ieri dimineaţă, şi nu vineri, reprezentantul de la firma care a câştigat licitaţia a venit cu două cutii în mână. A întâlnit-o pe o colegă de-a mea şi i le-a dat – Poftim, astea-s firele voastre . N-au intrat în magazine, nimic. Noi am intrat pe un program de spitalizare de zi prin care contra sumei de 1.200 de lei putem pune dispozitive pentru chimioterapie. Acolo e o listă de materiale, în cei 1.200 de lei. Acolo îmi trebuiau cele două fire. Firele acelea nu puteau fi folosite la operaţiile vasculare, ele sunt pentru închis pielea. Eu nu pot să le folosesc pe alea. Alea două cutii fac parte din programul de spitalizare de zi, eu le voi folosi doar pentru pacienţii la care le pun dispozitive de chimioterapie. Eu am făcut o solicitare la începutul lui aprilie – material fundamentale pe care nu le mai putem cumpăra prin programul naţional, vă rugăm cumpăraţi-le voi spitalul. De atunci îmi este promis că materialele se iau. Este vorba de fire de sutură, cu care eu cos vasele unul de altul. Nu le-a cumpărat niciodată spitalul. Tubul de dren, prin care se scot lichidele din plăgi. Momentan se folosesc improvizaţii, tuburi de plastic, care nu sunt bune. Folii de protecţie a plăgii – dacă o operaţie durează mai mult de o oră, microbii din glandă ies la suprafaţă. Firele pe care le cer sunt 5.000 de lei pe lună toate. Ieri şi astăzi s-au făcut operaţii de urgenţă, pacienţii au fost trimişi să-şi cumpere, conform procedurii, materialele. Pacienţii programaţi pentru internare i-am reprogramat şi pe ei. Eu, după scandalul care a fost, nu-mi mai permit să-i pun să-şi cumpere materialele. Voi notifica ministerul asupra refuzului repetat al conducerii spitalului de a ne lua lucruri elementare”, atenționează şeful Clinicii de Chirurgie Vasculară.
Anul trecut, clinica a avut alocaţi de la Casa de Asigurări 2.000 de lei pe pacient, acum are, conform spuselor lui Ionac, 800 de lei pe pacient.
„Se pare că nici mâine nu vom putea face acele operaţii complexe, pentru că nu există niciun semn de la aprovizionare. Aveam şase pacienţi ieri, patru azi şi trei mâine”, mai precizează Ionac.
E vorba de operaţiile care presupun necesitatea refacerii circulaţiei pentru salvarea membrelor de la amputaţie. O pacientă internată la Clinica de Chirurgie Vasculară, Carmen, din Râmnicu Vâlcea, trebuia să se opereze luni, a fost amânată pe astăzi, iar astăzi pe mâine. Are dureri şi aşteaptă să i se facă un bypass la picior.
„Am fost amânată la operație, ar fi trebuit să fiu operată luni de dimineață, luni eram pusă pe listă, am fost amânată pentru azi, iar azi pentru mâine și tot așa, pentru că nu sunt materiale. Medicii mi-au spus că nu au materiale pentru operație. Nu se știe când voi fi operată. Am dureri, am nevoie de un bypass la picior pentru că am un picior diabetic și am vena înfundată. Nu aș putea să cumpăr materialele necesare, am o pensie de 400 de lei, sunt din Râmnicu Vâlcea. Sunt de miercuri internată special pentru operație”, spune Carmen Ucă, 54 de ani.
Citiți principiile noastre de moderare aici!