Consiliul Local Timişoara a aprobat de-abia marţi lista proiectelor de cultură cu finanţare nerambursabilă, finanţările care se acordă pentru activităţi non-profit de interes local pe anul 2015. Şi asta, pentru că de-abia acum, la jumătatea anului, a fost supus spre aprobare în plen proiectul de hotărâre privind aceste finanţări.
Aceste fonduri de la bugetul local se acordă după un nou regulament, aprobat în primăvară. S-a decis ca o comisie de analiză constituită prin dispoziţia primarului, formată din experţi, să selecteze, evalueze şi jurizeze proiectele depuse de diferite ONG-uri şi instituţii. Oficialii primăriei au explicat însă că au fost probleme cu unii experţi, care s-au adunat greu, şi… aşa s-a ajuns în iunie.
Bugetul pus la bătaie pentru aceste proiecte a fost iniţial de 300.000 de lei, dar la propunerea consilierului Radu Ţoancă (PSD) s-a decis o suplimentare de 150.000 de lei, pentru că erau mai multe solicitări care în urma evaluărilor au întrunit punctajul necesar pentru a accede la astfel de finanţări. S-a ajuns într-un final la 450.000 de lei, deci aproximativ 100.000 de euro.
Lista cuprinde aproape 70 de poziţii, dar există şi solicitanţi care nu vor primi niciun leu, proiectele lor fiind considerate neeligibile. Suma cerută depăşea 70% din bugetul total al proiectului ori nu s-a întrunit punctajul minim necesar.
Din cauza unui sistem prost gândit însă s-a ajuns să nu primească bani nici cei care au programat evenimente… în prima parte a anului, adică înainte să ajungă să fie aprobată lista finanţărilor în plenul CLT.
Proiectul cu cel mai mare punctaj a fost eliminat
În şedinţa de consiliu local de marţi, când s-a aprobat hotărârea privind acordarea finanţărilor, aleşii au reuşit să anuleze evenimentul care a obţinut cel mai mare punctaj. Este vorba despre „Jocurile Olimpice ale Actorilor”, un proiect depus de Asociaţia Pro TESZT, ONG înfiinţat cu scopul de a susţine, promova şi integra Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” în circuitul artistic internaţional. Asociaţia a solicitat circa 50.000 de lei şi s-a propus să primească aproape 23.000 de lei pentru acest eveniment.
Ca la orice jocuri olimpice, ar fi trebuit să aibă loc diverse întreceri sportive, la care să participe oameni de teatru, artişti şi alţi angajaţi ai unor teatre din România şi din străinătate, iar seara spectacole şi concerte cu toţi competitorii, cu acces liber pentru toată comunitatea. Şi toate manifestările gratuite pentru public, în aer liber.
Artiştii de la Teatrul Maghiar au participat şi ei la alte olimpiade şi au obţinut medalii de aur şi de argint la diferite probe sportive, putând să propună pentru prima dată organizarea Jocurilor Olimpice ale Actorilor în România, la Timişoara.
S-a muncit la un proiect, care a obţinut cel mai mare punctaj dintre toate, 97 din 100 de puncte, evenimentul fiind considerat a fi unul de maxim impact pe plan cultural de către experţi, au început deja pregătirile, dar nu se vor da banii de la primărie…
Aleşii au primit de la primărie o listă pe care erau enumerate doar titlurile tuturor proiectelor, perioada de desfăşurare şi sumele solicitate şi propuse lângă, cu punctajul obţinut, fără alte explicaţii.
Iar în cazul Jocurilor Olimpice ale Actorilor, consilierul local Ramona Olteanu (PSD) a sesizat că la durata proiectului era trecută perioada 1 aprilie – 1 iulie 2015. Alesul a propus în plen eliminarea proiectului, considerând că nu ar mai trebui să intre la finanţare dacă s-au scurs deja câteva luni. Şi s-a votat…
Iniţiatorii spun însă ca pregătirile au început în aprilie şi că jocurile olimpice ar fi trebuit să aibă loc în 19-21 iunie. Ar fi trebuit, pentru că Balazs Attila, directorul Teatrului Maghiar şi membru fondator al Asociaţiei Pro TESZT, a anunţat anularea evenimentului.
„Fără susţinere financiară nu îl putem face, îl anulăm. În competiţii trebuie să înveţi să şi pierzi, dar noi am pierdut din start. Competiţiile şi spectacolele ar fi trebui să aibă loc în jurul stadionului, aveam participanţi din Serbia, din Ungaria, Muntenegru, România… Invitaţiile au fost trimise, acum trebuie să anulăm. Noi am vrut să facem ceva, nu ştiu cu ce am greşit”, ne-a declarat Balazs Attila.
Consilierii spun că au solicitat informaţii suplimentare, dar nu le-au primit… Iar în aceste condiţii, jurizările şi părerile experţilor au fost degeaba.
Şi conducerea primăriei şi aleşii au ajuns acum la concluzia că procedurile trebuie schimbate, pentru că o mulţime de proiecte, fie ele culturale, de tineret sau sportive, au fost compromise prin simplul fapt că în loc să fie susţinute 12 luni pe an s-a ajuns la… jumătate de an. Asta, dacă tot avem vise de Capitală Culturală Europeană…
Citiți principiile noastre de moderare aici!