Finanţăm în continuare bisericile de la bugetul local, dar după reguli noi.
Regulamentul privind stabilirea unor forme de sprijin financiar de la bugetul local al municipiului Timişoara pentru unităţile de cult aparţinând cultelor religioase recunoscute din România a fost aprobat, vineri, în consiliul local.
Autorităţile locale au decis să întocmească un astfel de regulament pentru a evita tot felul de discuţii care au existat în trecut, după ce aleşii au aprobat finanţări de peste jumătate de milion de euro pentru biserici în 2014. Mai ales că au început să apară din ce în ce mai multe solicitări…
În plus, aleşii locali au cerut reglementări clare în domeniu şi să se stabilească nişte pârghii de control cu privire la ce se întâmplă cu aceşti bani publici.
Potrivit noului regulament, se vor putea aloca finanţări de la bugetul local, în completarea fondurilor proprii ale unităţilor de cult, pentru: întreţinerea şi funcţionarea unităţilor de cult cu venituri mici (pentru lucrări şi servicii de reabilitare, amenajare, dotare, întreţinere, procurarea de materiale, prestări de servicii cu caracter funcţional, procurarea şi întreţinerea obiectelor de inventar), construirea de noi lăcaşuri de cult sau repararea lor (reparaţii curente şi capitale), conservarea şi întreţinerea bunurilor de patrimoniu, amenajarea de muzee cultural-religioase sau întreţinerea lor.
De asemenea, se vor putea finanţa construirea de aşezăminte de asistenţă socială şi medicală, amenajarea ori repararea lor, construirea şi repararea sediilor administrative ale eparhiilor sau ale centrelor de cult şi ale unităţilor de învăţământ aflate în administrarea sau proprietatea cultelor.
Va exista un formular de solicitare de sprijin financiar, trebuie întocmit un raport de justificare pentru sumele primite de la bugetul local şi se va încheia un protocol de finanţare. Reprezentanţii bisericilor trebuie să declare pe proprie răspundere că datele şi documentele prezentate corespund realităţii, că unitatea de cult nu are datorii şi că vor folosi banii în scopul solicitat.
Cum se va proceda? Unitatea de cult face o cerere, consiliul local trebuie să aprobe suma, se încheie un protocol de finanţare şi în decurs de o lună primăria trebuie să vireze 30% din bani.
Finanţarea se acordă pe baza mai multor documente justificative: cerere-tip, devizul de lucrări la preţuri actualizate şi potrivit reglementărilor în vigoare privind taxa pe valoare adăugată, datat pe anul în curs, copie după autorizaţia de construire pentru reparaţii capitale şi construcţii, proiect şi deviz în cazul solicitărilor privind asistenţa socială, declaraţia pe proprie răspundere a solicitantului că va folosi fondurile exclusiv pentru realizarea lucrărilor pentru care a cerut finanţare etc. Se cer şi fotografii care să ateste stadiul actual al obiectivului pentru care se solicită sprijin financiar.
Regulamentul cuprinde şi o serie de prevederi legate de controlul modului de utilizare a banilor alocaţi.
„Modul de utilizare a sprijinului financiar (…) se supune controlului compartimentului de specialitate din Primăria Municipiului Timişoara, Biroul de Audit Public Intern, potrivit legii. Curtea de Conturi exercită controlul financiar asupra utilizării fondurilor publice de către unităţile de cult aparţinând cultelor religioase recunoscute din România”, se arată în noul regulament.
În cazul în care nu se respectă regulamentul se poate ajunge la sistarea finanţării şi returnarea banilor.
Bugetul alocat cultelor este, în 2015, de 1,6 milioane de lei, potrivit reprezentanților municipalității.
Găsiţi anexat noul regulament privind finanţarea bisericilor.
Articole pe aceeași temă:
Finantam in continuare bisericile de la bugetul local, dar dupa reguli noi
Citiți principiile noastre de moderare aici!