Subiectul finanţărilor pentru culte a fost discutat în recenta şedinţă a Consiliului Local Timişoara din această săptămână, când aleşii au aprobat alocarea de fonduri pentru încă trei biserici. Din datele prezentate de primărie până acum, în 2014 bisericile au beneficiat de peste 500.000 de euro de la bugetul local, pentru diferite lucrări, trecându-se şi la rectificări de buget în acest scop după ce s-au terminat banii de la capitolul dedicat.
Acum însă, la final de an, unii dintre consilierii municipali au început să îşi pună întrebări cu privire la modul în care se dau aceste sume.
„Am o întrebare. I-am întrebat şi pe colegii din administrativul primăriei şi nu mi-e clar. Nu înţeleg procedura… Înţeleg că anumite biserici fac lucrări de renovare şi de mentenanţă şi apoi vin cu un decont către primărie. Eu nu înţeleg dacă există o strategie agreată de primărie, de consiliul local, cu mitropolia, sau pur şi simplu la sfârşitul anului anumite biserici vin să îşi deconteze pentru că au rămas fără bani şi nu pot să acopere lucrările contractate. Avem un protocol?”, a întrebat, în plenul CLT, consilierul Bogdan Herzog.
Primarul Nicolae Robu a explicat că nu există niciun protocol. Practic se dau bani… atunci când cer bisericile.
„Nu avem un protocol, dar noi ne dăm acordul pentru anumite lucrări şi finanţăm cotă parte sau integral lucrările respective”, a replicat edilul.
Consilierul Radu Ţoancă le-a explicat colegilor săi că tot ce au votat până acum la acest capitol este în acord cu priorităţile arhiepiscopiei.
„Există o listă de priorităţi a arhiepiscopiei, a mitropoliei, şi în funcţie de acea listă se finanţează aceste lucrări”, a afirmat social-democratul.
Viceprimarul Dan Diaconu a promis un regulament pentru începutul anului viitor.
„Ceea ce este necesar pentru anul viitor, aşa cum s-au realizat regulamente şi pentru acordarea finanţărilor pe cultură, tineret, sport şi aşa mai departe, e momentul să mergem către o formă nu neapărat mai transparentă, dar mai riguroasă pentru finanţarea obiectivelor de construcţii la culte”, a declarat edilul.
Un alt ales, Ciprian Jichici, a ridicat problema oportunităţii şi a cerut o dezbatere pe acest subiect.
„Trebuie demarată o dezbatere foarte clară referitoare la oportunitatea şi nivelul acestor finanţări, având în vedere că discutăm aici despre organisme care sunt complet scutite de impozite şi taxe la statul român, care generează volume uriaşe, de ordinul milioanelor şi zecilor de milioane de lei profit anual şi care ulterior plătesc salarii uriaşe, de ordinul zecilor de mii de lei pe lună”, a reclamat liberalul.
Consilierul Nistor Geană a cerut să se verifice şi ce se face cu banii.
„Dacă tot noi dăm banii să putem să îi şi verificăm pe cei care fac lucrările. Adică eu nu sunt de acord noi să dăm banii şi ei să îşi aleagă constructorul şi să se facă fel de fel de şmecherii…”, a atras atenţia alesul.
Viceprimarul Diaconu i-a spus că lucrările efectuate nu sunt gestionate de către municipalitate. „Acordăm o finanţare la care se vine cu un decont, nu noi organizăm procedurile, nu sunt obiectivele noastre”, a replicat edilul.
Concluzia? „Nu putem să lăsăm bisericile Timişoarei în paragină, numai că modul în care se lucrează nu este cel mai fericit. Se merge într-o inerţie căreia trebuie să i se pună capăt. Consider că trebuie să adoptăm o procedură prin care să stabilim la început de an, după nişte criterii, care vor fi bisericile care vor fi finanţate şi cu cât. Şi evident trebuie să avem mai multă rigoare poate faţă de cât am avut până acum în a şi urmări ce se întâmplă cu banii pe care îi alocăm… Oricum, fiecare ban a fost însoţit de documente de decont din partea bisericilor”, a conchis Robu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!