„Deocamdată, de luni a intrat în şomaj tehnic personalul TESA. Urmează ca la sfârşitul săptămânii sau la începutul săptămânii viitoare să înceapă trecerea în şomaj tehnic a personalului tehnic de la CFR Călători şi a mecanicilor de locomotivă. La CFR Marfă această situaţie există deja de un an de zile. Prima dată au fost concedierile, după terminarea acestei etape s-a început trimiterea în şomaj tehnic, prin rotaţie, a personalului tehnic”, ne-a declarat Ioan Boloş, liderul sindicatului mecanicilor de locomotivă din cadrul regionalei CFR Timişoara.
Desigur, situaţia nu este absolut deloc pe placul angajaţilor. Conform deciziei conducerii Ministerului Transporturilor şi ai companiei CFR oamenii urmează să intre prin rotaţie, câte 60 de zile, în şomaj tehnic, urmând să primească 75% din salariu. Problemele nu sunt legate numai de salarizare, situaţia aduce atingere şi siguranţei circulaţiei feroviare. Un număr mai scăzut de oameni disponibili pentru prestarea activităţii va însemna că cei operaţionali vor avea mai mult de lucrat. „Personalul va trebui să realizeze ore suplimentare. Conform contractului colectiv de muncă aceste ore trebuie fie compensate fie plătite dublu. Ce economie se face dacă orele se plătesc dublu? În plus, poate fi afectată siguranţa circulaţiei, oamenii ajung să fie obosiţi. Dacă mecanicul îşi realizează programul de ore stabilit el poate decide dacă va efectua sau nu alte ore suplimentare. Omul are limitele sale, nu poate munci până la epuizare. El poate refuza semnarea documentelor după ce şi-a îndeplinit norma, el conduce trenul pe propria răspundere”, ne-a mai spus Boloş. Având în vedere situaţia existentă, sindicatul se gândeşte să sesizeze Inspectoratul Teritorial de Muncă pentru nerespectarea condiţiilor de lucru, dar şi instanţele pentru nerespectarea contractului colectiv de muncă prin introducerea şomajului tehnic. „Acest şomaj tehnic reprezintă o măsură luată intempestiv şi haotic”, a mai subliniat Ioan Boloş.
Citiți principiile noastre de moderare aici!