Vă reamintim, Primăria Timișoara și fosta RATT (n.r. acum Societatea de Transport Public Timișoara) au semnat încă din 2014 un acord-cadru pe patru ani pentru modernizarea a maximum 30 de tramvaie, cu firmele Astra Vagoane Călători Arad și Electroputere VFU Paşcani, ultima fiind lider de asociere. Municipalitatea plătește, din bugetul local, 2,57 milioane de lei cu tot cu TVA pentru modernizarea unui singur tramvai.
Una dintre firmele contractate de primărie spune că lucrările prevăzute în acordul-cadru nu au fost suficiente și a fost nevoie de câteva suplimentare. Reprezentanții Electroputere VFU Pașcani susțin că au investit, în total, aproape 3,5 milioane de lei în plus pentru 16 tramvaie care au avut nevoie de lucrări în plus, neprevăzute în contract. În noiembrie 2017, firma din Pașcani a dat în judecată Primăria Timișoara pentru a recupera această sumă.
Potrivit acordului-cadru inițial, noile mijloace de transport pe șine au totul recondiționat, mai puțin șasiul, au încălzire în scaune, climatizare, supraveghere video cu nouă camere, precum și internet wireless. S-ar fi descoperit însă că tramvaiele de tip GT4 au ceva mai multe probleme și că e nevoie de lucrări și la șasiu. Oficialii firmei din Pașcani susțin că au dotat cu tampoane Crash și au refăcut integral caroseria vagonului de tramvai de tip GT4, pentru că s-a descoperit că e nevoie de stâlpi de rezistență și de întărirea și consolidarea șasiului.
Firma din Pașcani cerea instanței „să pronunțe o hotărâre care să suplinească consimțământul pârâtei și care să țină loc de acte adiționale (…) în sensul introducerii obligațiilor prestatorului de dotare a tramvaielor cu tampoane Crash și de refacere integrală a caroseriei, corelativ cu obligarea autorității contractelor la plata costurilor ocazionate de aceste lucrări suplimentare, în cuantum de 216.565,82 lei pentru fiecare vagon modernizat și reparat de reclamantă, în temeiul acordului-cadru și contractelor subsecvente sus-menționate, respectiv 54.480,30 lei, cost aferent dotare tampon Crash/vagon, și 162.079,52 lei, cost aferent refacere integrală a caroseriei/vagon, valoarea totală a lucrărilor suplimentare fiind în sumă de 3,4 milioane lei pentru toate cele 16 vagoane care fac obiectul celor două contracte subsecvente”.
De altfel, reprezentanții societăților contractate de primărie au explicat în trecut pentru tion.ro că au fost obligați de lege să facă lucrări suplimentare. Oficialii firmei din Pașcani au cerut ca banii pentru lucrările executate în plus să fie achitați sub formă de despăgubiri, în cazul în care contractele subsecvente pentru reabilitarea mijloacelor de transport pe șine vor fi terminate înainte de încheierea procesului.
Un prim termen în această cauză a fost în luna mai, iar în 22 noiembrie s-a înregistrat o nouă amânare, cea cu numărul șapte. Anterior acestei amânări, s-a invocat lipsa unui raport de expertiză. Acesta a fost depus la dosar, după care a fost studiat, iar apoi a fost citat un expert care să răspundă la obiecțiunile din raport. La soluția instanței pe scurt din 22 noiembrie se invocă „studierea completării la raportul de expertiză”. O nouă înfățișare ar urma să aibă loc în 13 decembrie.
În cazul în care municipalitatea pierde procesul, trebuie să plătească în plus în jur de 750.000 de euro, pe lângă contract. Mai exact, 16 din tramvaiele modernizate ale Timișoarei costă 2,78 milioane de lei/garnitură, cu aproape 50.000 de euro în plus, adică aproape 3 milioane de lei bucata, ceea ce înseamnă peste 600.000 de euro. Conform contractului încheiat acum patru ani, PMT plătește 2,57 milioane de lei cu tot cu TVA pentru modernizarea unui singur tramvai, suma totală pentru toate cele 30 de garnituri ajungând la aproape 80 de milioane de lei.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2127457″]
[related-post post_id=”2114386″]
[related-post post_id=”2026122″]
[related-post post_id=”2020342″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!