Lansarea albumului va avea loc miercuri, 11 decembrie, începând cu ora 18:30, la City Business Conference Centre, clădirea D.
„La 2 ani după Bucătăria Hoinară, Răzvan Voiculescu revine cu un nou album de fotografie, intitulat „ROST – Esenţe, gusturi şi stări româneşti”. Un volum impresionant, 300 de pagini în condiţii grafice de excepţie şi o colecţie de ipostaze ale rostului românesc: meşteşuguri, obiceiuri, momente şi poveşti de viaţă. Autorul îl consideră piesa de încheiere şi cea mai amplă din seria dedicată satului tradiţional, serie din care au făcut parte şi albumele România – Ţinuta umilă a splendorii şi Ţara Lăpuşului – Destine încrustate.
Albumul a început, de fapt, de la ideea unei lumi la apus: în satele şi oraşele mici ale României, multe dintre meşteşugurile vechi se pierd, încet-încet. Auzim din ce în ce mai des despre „ultimul fierar”, „ultimul potcovar” sau „ultimii rapsozi”. Oamenii aceştia, ce îşi ştiu meştesugul şi îl ţin viu – în ton cu rostul străvechi, de multe ori tangent cu magia – nu au pe nimeni care să-i urmeze. Ideea de ROST – pe care o reprezintă aceşti meşteşugari, artişti sau păstrători de tradiţii, prea puţin cunoscuţi sau chiar uitaţi – e posibil ca mâine să nu mai existe.
Parte a unei campanii naţionale, albumul lui Răzvan Voiculescu şi-a propus ca printr-un obiect de artă fotografică să aducă poveştile şi chipurile acestor Păstrători de Rost în faţa publicului.
De-a lungul a 2 ani, Răzvan Voiculescu şi echipa sa au întâlnit, descoperit, fotografiat şi filmat în toate regiunile ţării, aproape 100 de poveşti ale Păstrătorilor de Rost, potcovari, buciumani, cojocari, fierari, opincari, morari, rapsozi, creatori de muzeu sau făuritori de instrumente muzicale.
Ca şi celelalte albume ale lui Răzvan Voiculescu, şi acesta include un film de scurtmetraj (making of) realizat de regizorul Şerban Georgescu. Seria naţională de lansări ale albumului reprezintă, totodată, şi punctul de pornire a unei campanii al cărei mesaj principal este: Avem un ROST. Îl păstrăm” , explică organizatorii evenimentului
Campania îşi propune să implice cât mai mulţi români, motivîâdu-i să se afilieze proiectului şi să descopere chipurile şi poveştile ROST-ului pe care încă îl mai avem: tradiţii, meşteşuguri, arte populare încă vii, oameni extraordinari – dar prea puţin cunoscuţi sau uitaţi. Beneficiul social al campaniei este acela de a oferi o variantă alternativă de modele, de „eroi” autentici, umani, uneori plini de riduri, dar şi de poveşti.
În ultimă instanţă, proiectul este unul de apropiere şi apropriere – de recunoaştere a celor ce păstrează rostul, de recuperare a valorilor pe care ei le reprezintă şi de re-însuşire de către publicul larg (mai ales cel urban) a unor modele ce ţin de identitatea noastră, susține artistul.
Citiți principiile noastre de moderare aici!