Ai sub 30 de ani şi vrei să ai maşină mică? Va trebui să munceşti o lună numai pentru a-ţi plăti asigurarea obligatorie RCA. Sau să înşeli sistemul şi să rămâi până la bătrâneţe sub aripa lui mama sau tata, să plăteşti mai puţin şi să ai bani pentru câţiva kilometri în plus de drum. Sunt criteriile ciudate adoptate de societăţile de asigurare pentru a trage cât mai mulţi bani de pe şoferul român.
Cei de la autoritatea care supraveghează piaţa asigurărilor au anunţat că multe dintre firme au făcut notificări pentru reducerea primelor de asigurare. Au scăpat cei tineri de spaima creată de la începutul anului legat de nivelul RCA? Se pare că nu prea. Diferenţe există, dar sunt nesemnificative, nivelul e oricum enorm.
O simulare făcută pentru un şofer de 28 de ani, care conduce o maşină destul de nouă, nu BMW sau alte mărci cu putere, cu capacitatea cilindrică de 1400 cmc, duce asigurarea RCA între 725 şi 1447 lei pe un an de zile. E mult, e puţin? Valorile oferite de diferite firme sunt următoarele: Euroins – 724 de lei, Carpatica – 816, Astra – 889 lei, City Insurance – 973 lei, Omniasig – 1203 lei, Asirom – 1204 lei, Groupama – 887 lei, Allianz – 1447 lei.
Dacă vrei să îţi faci asigurare pe jumătate de an pentru că nu ai atâţia bani deodată, să nu credeţi că valoarea primei va fi la jumătate. Nici pe departe. La una dintre oferte, la şase luni este de 841 de lei, faţă de 887 de lei. E drept, la majoritatea ofertelor prima pentru valabilitate pe şase luni ”bate” spre jumătate.
Se simte într-adevăr scăderea mult trâmbiţată la asigurările RCA pentru tineri? Şoferii direct afectaţi spun că nu.
„Am vrut să îmi fac asigurarea în luna ianuarie, atunci expira. Când am văzut cât costă am decis că momentan pot să circul cu bicicleta. E greu când ai drum mai lung, trebuie să rezolvi cumva. Simularea făcută acum arată o scădere nesemnificativă. Câțiva zeci de lei? E enorm de mare prima, nu înţeleg cum au gândit când au stabilit criteriile. Oricum, cred că e normală scăderea asta nesemnificativă. Acum e martie, la început de an e tot timpul mai scumpă”, am aflat de la Sorin, şoferul timişorean care a şi făcut simularea de asigurare folosită în exemplele de mai sus.
Se pare că, dacă eşti timişorean, ai totuşi un mic avantaj. Având în vedere că aici numărul accidentelor şi valoarea pagubelor despăgubite este mai mică decât în alte zone din România, firmele sunt mai darnice cu şoferii şi aplică o cotă mai mică la valoarea standard stabilită pentru primă. Este oricum greu de crezut că toate calculele firmelor de specialitate chiar au legătură cu valoarea primelor.
O aripă turtită la maşina vecinului, dimineaţa în parcare, pentru că atenţia ți-a fost distrasă din lipsa cafelei la prima oră sau că te-ai uitat la vecina tânără şi blondă, costă la fel la reparat, fie că plăteşti 800 de lei sau 1.500 de lei.
Citiți principiile noastre de moderare aici!