Inaugurarea noii linii de tramvai de pe bulevardul Cetății a fost marcată de Primăria Timișoara duminică, 18 februarie. De la ora 11, copiii care învață la școlile din zonă au participat la un concurs de istorie a tramvaielor în Timișoara, pentru ca o oră și ceva mai târziu să fie reluate și cursele liniilor 4 și 7.
„Este un pas mare pentru transportul în comun din Timișoara, pentru tradiția de 155 de ani de transport în comun în Timișoara că primul dintre cele trei mari proiecte de reabilitare a liniilor de tramvai (Bogdăneștilor și Vidrighin sunt celelalte două – n.r.) este gata și funcțional. Vreau să mulțumesc în primul rând tuturor celor care locuiesc aici, în cartier, pentru că știu că a fost un șantier greu, dar a fost un șantier necesar în acești ultimi trei ani. (…) Am deschis această zi cu un grup de copii care au făcut un concurs de istorie a tramvaielor în Timișoara, în tramvai. Asta este un semnal că această investiție este pentru toți timișorenii, pentru copii, pentru seniori, mai ales pentru următoarele generații, așa cum ne-au lăsat și generațiile anterioare lucruri frumoase în Timișoara”, a declarat primarul Dominic Fritz.
În timp ce conducătorii primăriei premiau copiii, la câțiva metri distanță au venit și câțiva protestatari, simpatizanți ai PNL, 5-10 la număr, care au venit și cu două pancarte. A fost solicitat ajutorul Poliției Locale, iar aceștia au plecat până la urmă.
Mulțumiri fostului primar… Gheorghe Ciuhandu
Lucrările de pe Cetății au prevăzut, pe lângă schimbarea liniei de tramvai existente și amenajarea uneia înierbate, și schimbarea rețelelor de utilități, reabilitarea a 26.000 de metri pătrați de carosabil, 12.000 de metri pătrați de trotuare și a 20.0000 de metri pătrați de spații verzi și reamenajarea a zece stații de tramvai. Pentru că proiectul a luat naștere cu ani în urmă, primarul Dominic Fritz a ținut să îi mulțumească și predecesorului său. Însă nu lui Nicolae Robu, ci lui Gheorghe Ciuhandu.
„Uneori mi se reproșează că nu recunosc și contribuția predecesorului meu la investițiile din Timișoara. De aceea, vreau să spun un mare mulțumesc domnului primar Ciuhandu care în 2009, în decembrie, a votat în consiliul local studiul de fezabilitate pentru acest proiect și mă bucur că, aproape 15 ani mai târziu, putem să și călătorim pe acest bulevard reabilitat atât pe carosabil, cât și cu tramvaiul”, a mai spus Fritz.
Nu toate tramvaiele revin pe traseele tradiționale
Din cauza lucrărilor care se desfășoară în continuare în oraș, a șantierului de pe Stan Vidrighin în acest caz, tramvaiul 4 nu va putea reveni pe traseul tradițional, prin Piața Traian, ci traversând Piața Bălcescu pentru a ajunge la AEM. Viceprimarul Lațcău, însă, promite că ușor – ușor, odată cu finalizarea celorlalte șantiere, vor exista conexiuni mai bune.
„Noi am avut în ultimii doi ani și jumătate – trei, foarte multe lunii care au fost de-a lungul timpului remutate, suspendate sau repoziționate pe timpul execuției, că vorbim de execuțiile de aici (Cetății – n.r.), de pe Bogdăneștilor, de pe Vidrighin sau alte intervenții pe apă-canal pe care le-am făcut și care au deviat transportul public. În ultimul an de zile, deja suntem într-un proces în care finalizăm etapizat atât partea de termoficare, care a fost finalizată – și din cauza acestor restricții am repoziționat linii de transport public. Anul acest nu se va termina doar acest bulevard, ci și Bogdăneștilor și o parte mare a lucrărilor de apă-canal. Asta înseamnă că o altă parte din linii vor reintra în mod normal. Începând de anul acesta, chiar și anul anterior, începem să eliminăm toate aceste restricții pe care le-am avut în ultimul an de zile în ceea ce privește transportul public. Evident, vom elimina din aceste surplusuri, (…) autobuze mici (dispuse – n.r.) ca să compensăm practic lipsa de tramvai. Pe măsură ce acest bulevard este deschis și dat în circulație, pe măsură ce pe Bogdăneștilor se va circula, vom elimina aceste autobuze mici și vom reveni pe noile linii. Singurul lucru pe care putem să îl facem este să terminăm mai repede lucrările de investiții”, a declarat și Lațcău.
Acesta a mai spus că, pe linia 4 cel puțin, vor fi „5-6 trenuri pe linie în paralel”. Deși STPT are nevoie acută de personal de bord, viceprimarul a spus că reintroducerea tramvaielor este chiar bine-venită, pentru că societatea duce lipsă în special de șoferi de autobuze, nu de vatmani. Nu peste tot, însă, vor intra tramvaie noi Bozankaya. Pe linia 7, de exemplu, în zona Drubeta, infrastructura existentă nu permite acest lucru, motiv pentru care vor fi folosite în continuare și tramvaie Armonia și altele și mai vechi. Tot Lațcău a anticipat și alte intenții de „mici” intervenții de schimbare de linii de tramvai: pe lângă cea de pe linia lui 7, ar mai fi și cea dintre Parcul Poporului și Piața Traian, care va fi schimbată odată cu demararea proiectului de regenerare din zonă.
Noi trasee
Reprezentanții Primăriei Timișoara anunțau încă de vineri noile trasee ale liniilor 4 și 7. Astfel, acestea vor circula astfe:
• Linia 4: Calea Torontalului (Ciocanul), Matei Basarab, Amforei, Gheorghe Lazăr, Balta Verde, Bogdăneștilor, Circumvalațiunii, Piața 700, Spitalul de copii „Louis Țurcanu”, Catedrala Mitropolitană, Piața Maria, Parc Doina, Piața Nicolae Bălcescu, Memorandumului, Drubeta, Salcâmilor, Calea Martirilor, Spitalul Județean, Bd. Sudului, AEM;
• Linia 7: Calea Torontalului (Ciocanul), Matei Basarab, Amforei, Gh. Lazăr, Balta Verde, Bogdăneștilor, Circumvalațiunii, Piața 700, Spitalul de copii „Louis Țurcanu”, Catedrala Mitropolitană, Piața Maria, Parc Doina, Piața Nicolae Bălcescu, Memorandumului, Drubeta, Mareșal Averescu (Lidia), Mureș, I.P. Pavlov, Progresul (Aluniș), Emil Zola, Izlaz, Chișodei, Piața Veteranilor, Transilvania, Banatul, Dâmbovița.
La scurt timp după aceea, a venit și STPT cu câteva completări. Unele care au mai mult sau mai puțin legătură cu redeschiderea liniei de tramvai de pe Cetății. Astfel, începând de duminică, 18 februarie, se aplică următoarele:
- prelungirea liniei 32 până la Catedrala Mitropolitană;
- circulația liniei de autobuz 4b se va realiza doar în schimbul I, pe traseul actual, după graficul existent;
- reluarea circulației pe linia de tramvai 4, după ora 12:15 (schimbul II), pe traseul Calea Torontalului – Balta Verde – Catedrala Mitropolitană – Piața Sf. Maria – Piața N. Bălcescu – strada Drubeta – bulevardul L. Rebreanu – A.E.M.;
- în data de 18.02.2024, linia 5 va circula pe traseul cunoscut, după graficul afișat;
- reluarea circulației liniei 7, în schimbul II (după ora 13:00), tur-retur, pe traseul: Calea Torontalului – Balta Verde – Catedrala Mitropolitană – Piața Sf. Maria – Piața N. Bălcescu – strada Ivan Petrovici Pavlov – strada Emil Zola – Piața Veteranilor/Turist – bulevardul Dâmbovița. În schimbul I, linia 7 va urma traseul actual (bulevardul Dâmbovița – Piața Sf. Maria – Piața N. Bălcescu – strada Lidia – strada Ivan Petrovici Pavlov – strada Emil Zola – Piața Veteranilor/Turist – bulevardul Dâmbovița).
De luni, 19 februarie, se aplică și altele:
- prelungirea liniei 28 până la Bastion;
- linia 4 și linia 7 vor circula pe noile trasee: linia 4 – Calea Torontalului – Balta Verde – Catedrala Mitropolitană – Piața Sf. Maria – Piața N. Bălcescu – strada Drubeta – bulevardul L. Rebreanu – A.E.M. și linia 7 – Calea Torontalului – Balta Verde – Catedrala Mitropolitană – Piața Sf. Maria – Piața N. Bălcescu – strada Ivan Petrovici Pavlov – strada Emil Zola – Piața Veteranilor/Turist – bulevardul Dâmbovița;
- linia 5 autobuz va circula pe traseul scurtat Ronaț – Balta Verde, capătul de linie nemaifiind la Piața 700, ci la Balta Verde. Traseul între Balta Verde și strada Moise Doboșan nu va suferi modificări;
- linia de transport școlar S10 va circula pe traseul obișnuit, după programul existent.
Lucrări de peste 100 de milioane de lei
Revenind la bulevardul Cetății, vă amintim evoluția proiectului de aici. „A fost o lucrare mare, costisitoare”, a spus duminică primarul Dominic Fritz. Mai exact, una de aproximativ 110 milioane de lei, cu o finanțare nerambursabilă de 66 de milioane de lei pe noul exercițiu financiar european, obținută la finalul anului trecut.
Vă mai amintim, de asemenea, că în cursul acestei săptămâni au fost noi discuții legate de lucrările de la intersecția bulevardului Cetății cu Calea Torontalului, unde tramvaiul virează înainte să ajungă la capătul de linie. Aici, a fost „uitat” un stâlp, pe care muncitorii l-au tăiat până la urmă noaptea. Este același stâlp de care s-a „agățat” tramvaiul în timpul probelor făcute la finalul lunii noiembrie, și din cauza cărora primăria a cerut refacerea întregii intersecții pe cheltuiala constructorului. Viceprimarul Ruben Lațcău spunea, pentru Tion, că ar fi vina celor de la PORR și că stâlpul în cauză trebuia eliminat odată cu lucrările din decembrie. „În cazul acestor stâlpi, se pare că a fost o problemă de execuție, nu de proiect pe care trebuie să și-o asume constructorul”, a reiterat duminică primarul Dominic Fritz.
Proiectul de modernizare a bulevardului Cetății a prevăzut amenajarea a 1,57 de kilometri de linie dublă de tramvai, a 25.800 de metri pătrați de carosabil (câte două benzi pe sens), a 12.300 de metri pătrați de trotuare, a 3.600 de metri pătrați de piste de biciclete (pe ambele sensuri), a 20.500 de metri pătrați de spațiu verde și a zece stații de tramvai/ Contractul a fost semnat în septembrie 2020 cu PORR Construct, care s-a asociat cu alte șapte firme: Porr Bau GmbH (terț), Baicons Impex SRL, Imsat, Sanel, Swarco Traffic România, Manro SRL cu SC Pesit Rom SRL (subcontractanți). După ce în toamna anului 2020 s-a schimbat conducerea primăriei, au fost făcute și câteva modificări proiectului, iar lucrările au început de abia în iunie 2021, de când s-a și oprit circulația tramvaielor. Unele modificări au fost contestate, de exemplu lățimea benzilor de circulație.
foto: Tion/PMT
Pe aceeași temă:
Tramvaiul 4 va reveni de duminică pe Cetății. Stâlp „uitat” și tăiat pe ultima sută de metri
Bulevardul Cetății: va trebui refăcută toată intersecția cu probleme la testele cu tramvaiul
Trimite articolul
XPomii plantati pe langa liniile tramvaielor trebuie intretinuti destul de des pentru ca altfel crengile vor fi lovite de tramvai. Daca bate vatul puternic este posibil sa se intample si acum.
Tramvaiul 4 revine până la AEM, nu până la Optica în Ciarda Rosie. Înca nu ați distrus linia de tramvai pt a face loc pt stadionul LEGO. Lăsați un întreg cartier fără transport public. Rușine!
-
Pana la Ciarda Rosie circula E2, 8 si 9. Plus alte rute de autobuz. Deci nu e fara transport in comun!
-
Cu transport în comun sau fără e tot aia. Ce, RATT e util la ceva? La făcut întârzieri mai mari?
Multumim pentru semafoare, un nou sut in gura pentru pietoni. Fain mod de prioritizat mersul pe jos fata de masini. E bine ca dupa ce mergi pe jos prin orasu asta infect mai tre sa stai si 2 minute sa respiri noxe pe marginea drumului. Am avut cu totul alte asteptari de la dominic (a nu se intelege ca robu era mai bun)
-
Permis ai? Conduci?! Nu cred!!! E prea mult sa apesi (atingi) un buton si sa astepti 2 min??Ai fi vrut sa-ti sara in fata un pieton sau , mai rau, un biciclist?? Pe cele 2 treceri de pietoni (San Marzano si Amforei) trec , zilnic, mii de pietoni (cei mai multi copii).