O licitație cu probleme, demarată de Ministerul Dezvoltării încă din luna februarie a anului trecut, ar putea fi gata luna viitoare. Cel puțin aceasta este concluzia la care a ajuns secretarul de stat Cătălin Iapă, care crede că partea grea a trecut și că a fost pus chiar de ministrul Dezvoltării să se ocupe de proiect.
Practic, Timișoara ar trebui să aibă, în patru ani de la atribuirea contractului, un număr de 44 de autobuze electrice. Trei firme și-au depus ofertele: New Kopel Car Import/ Shlomo Motors LTD (terț) – importatori israelieni ai autobuzelor BYD din China, Bozankaya Otomotiv Mak. Iml. Ith. Ve Ihr A. Ș. din Turcia și Solaris Bus & Coach din Polonia. Evaluarea acestora ar fi trebuit să fie gata în toamna anului trecut, dar au fost multe solicitări de clarificare, așa că MDRAP a cerut prelungirea evaluării, invocând „lipsa experților” și faptul că „membrii comisiei nu dețin pregătire în acest sens”.
Cătălin Iapă, însărcinat cu subiectul
Un an și ceva mai târziu de la pornirea licitației, în februarie 2020, primarul Timișoarei ne anunța că „licitația este spre final, este aproape gata analiza tehnică a ofertelor, se va comunica rezultatul probabil în circa o lună”. Preciza că așa i-a spus fostul său consilier personal, Cătălin Iapă, acum secretar de stat la Ministerul Dezvoltării.
Au trecut patru luni de atunci și nu s-a comunicat nimic. Dar același Cătălin Iapă spune că a primit sarcină chiar de la ministru să se implice în proiect.
„Domnul ministru mi-a dat sarcina să mă implic în acest subiect, având în vedere că ministerul are în derulare achiziții pentru mijloace de transport în comun pe fonduri europene pentru mai mult de 20 de orașe. (…) Licitația este la final. S-a finalizat evaluarea tehnică și acum ofertele sunt în evaluare financiară. Putem spune că partea grea a trecut, evaluarea tehnică poate ridica anumite probleme. În luna iulie s-ar putea să avem o surpriză plăcută, mult așteptată”, a explicat secretarul de stat pentru TION.
Pe SEAP scrie în continuare că data limită pentru „evaluare calificare și tehnică” este 10 octombrie 2020. Dacă licitația pentru Timișoara durează de aproape un an și jumătate, ministerul a reușit să finalizeze procedura pentru Brașov, mai spune Cătălin Iapă.
„Pentru câteva orașe s-a reluat licitația, fiindcă la prima procedură nu s-a calificat niciun ofertant, iar alte licitații vor fi reluate, sperăm noi, cu succes de data asta”, precizează secretarul de stat. Amintim aici procedura pentru orașul Lugoj, anulată de două ori de MDRAP.
Autobuzele trebuie să vină în 4 ani
Ministerul a pus la bătaie 172,5 milioane de lei pentru cele 44 de autobuze electrice promise pentru Timișoara, din bani europeni. Vorbim despre mijloace de transport articulate, cu podea integral coborâtă și facilități pentru accesul persoanelor cu mobilitate redusă.130 de persoane vor avea loc într-un mijloc de transport: 44 pe scaune, plus conducătorul auto.
Autobuzele cu motor electric vor avea viteza limitată la 70 km/h, o durată de funcționare de minimum 15 ani, o durată de utilizare fără reparație generală de minimum opt ani și o durată de utilizare a bateriilor electrice de minimum cinci ani, mai scrie în caietul de sarcini. Acestea vor trebui încărcate de la stațiile care vor fi amenajate în cadrul aceluiași proiect. Vor putea merge, fără să fie încărcate, minimum 84 de kilometri, în condițiile în care funcționează cu sistemul de încălzire sau climatizare la capacitatea maximă de utilizare și cu încărcare maximă de persoane.
Mai trebuie menționat și faptul că firma care va câștiga licitația va trebui să livreze autobuzele electrice Timișoarei în 48 de luni de la semnarea contractului, adică cel târziu în 2024, dacă se reușește anul acesta semnarea contractului. Reprezentanții PMT și ai STPT au stabilit deja și rutele pe care vor circula cele 44 de autobuze: 33, 40, E4, E7, E1, E8, 21, E2, E3 și M35, M44 și M22.
În plus, PMT a semnat, cu o firmă din Brașov, contractul pentru „servicii de informare, publicitate și promovare pentru proiectul «Achiziție mijloace de transport public – autobuze electrice 18 m, Brașov, Timișoara», finanțat prin POR 2014-2020, Axa prioritară 4”. Are valoarea de 86.000 de lei, echivalentul a 18.000 de euro.
PMT desfășoară în această perioadă și o licitație pentru „servicii de proiectare aferente obiectivului de investiţii «SF+PT – Lucrări de energoalimentare a staţiilor de încărcare, reţea de alimentare locală şi platformă de garare pentru autobuze electrice»”. Pune la bătaie 595.000 lei cu tot cu TVA, echivalentul a peste 120.000 euro.
Articole pe aceeași temă:
Probleme la licitația pentru cele 44 de autobuze electrice cumpărate de MDRAP pentru Timișoara
Trimite articolul
XTurcii vor castiga clar. Sunt mai multe primarii in tara care iau de la ei ceea ce e suspect evident inclusiv timi ia tramvaie de la ei. Probabil licitatia nu a putut fi cu dedicatie si trebuia reluata.
-
Pai manevra ii clara… turcii au venit la politicieni si au zis… avem autobuze ieftine dar le putem da scump. Politicienii palmeaza mita iar noi ne vom deplasa cu cine stie ce autobuze de calitate indoielnica.
Daca tramvaiele lui robu sau rupt, autobuzele fiind electrice vor lua foc.
Borfasi infatuati.
Nu stiu oameni buni cum mai suportati aceste institutii care ne dau niste fire de paie si ei au mertane, case de vacanta …
Parca exista ceva autobuze mai mici care putrezesc (noi fiind) pe undeva în Timisoara, nu? Daca-i adevarat, nimeni nu raspunde pentru banii aruncati?!
Deci ministerul a prelungit licitatia pentru ca nu au experti si pentru ca membrii comisiei nu au pregatire in acest domeniu. Perfect corect. Dar acum se implica iapa si rezolva el. Pai el ce pregatire are?? E inginer mecanic? E sofer de autobuz? E mecanic de autobuz? De cate ori a mers cu transportul in comun? De cate ori i-a intrebat pe cei cu dizabilitati cum pot folosii transportul in comun? De cate ori i-a intrebat pe oamenii de rand, pensionari, elevi ce ar avea nevoie intr-un autobuz???
Asta e ca si cum ai spune ca un contabil sau un doctor isi face el proiectul la structura casei lui!
Iapa singurul lucru care il poate face e sa intermedieze parandaratul si atat!
Caietul de sarcini nu ar trebui facut de minister, ci de regiile de transport care urmeaza sa le foloseasca!
-
glumetule…tu crezi ca zecile de directori de la RATT cunosc si sunt interesati de transportul public? Sunt acolo sa fure…n-ai citit raportul facut de Supuran? NIMIC nu fnctioneaza in tara asta, toate intitutiile statului incepand cu Presedentia, Gvernul, SRI, Justitia si terminand cu Posta si CFR Calatori sunt pe mainile unor hoti si incompetenti.
-
a mers cu autobuzul o data cand era mic.
sau cunoaste pe cineva care a mers cu autobuzul.
sau stie pe cineva care cunoaste pe cineva care a mers cu autobuzul.
cred ca are deci destula experienta.
-
Licitatia este anulata. Poate se face si un follow-up pe tema asta.