Lipsa banilor, atât pe partea sârbă, dar şi cea română, şi a interesului, pe partea română, fac destul de puţin probabilă realizarea rapidă a acestei magistrale rutiere.
Deşi oficialii români nu prea sunt la curent, în 2003 Comisia Europeană a finanţat realizarea unui studiu referitor la infrastructura rutieră pentru zona Balcanilor. Iar legătura dintre Belgrad şi Vatin, localitatea sârbă aflată la graniţa dintre Serbia şi România de cealaltă parte a punctului de trecere a frontierei de la Moraviţa, este parte a acestui studiu. Drumul este absolut necesar pentru a face legătura între două coridoare rutiere europene, deja celebrul coridor IV, din care face parte şi bucata de 32 de kilometri a autostrăzii Arad – Timişoara, şi coridorul XI, care pleacă din Italia, traversează fosta Iugoslavie şi se continuă spre România.
Deşi iniţial şi partea sârbă părea destul de încântată de ideea autostrăzii dintre Belgrad şi Timişoara, constrângerile financiare fac destul de greu de realizat acest proiect.
Conform informaţiilor furnizate de societatea publică Drumuri Serbia, „construcţia autostrăzii care să lege Belgradul de graniţa cu România este parte a Strategiei de dezvoltare a transportului pe cale ferată, rutieră, pe apă, aeriană şi intermodal 2008 – 2015”. Mai mult, drumul a fost inclus in Master-planul dezvoltării circulaţiei rutiere a Serbiei. Astfel, valoarea investiţiei necesare pentru realizarea autostrăzii Belgrad – Pancevo – Vârşeţ, în lungime de 92 de kilometri este de 570 milioane de euro. Vestea proastă este că această alocare financiară este prevăzută pentru programul investiţional desfăşurat până în anul 2027.
O mare parte a magistralei care leagă astăzi Vatinul de Belgrad este deja realizat la profil de autostradă. Iar cei care cunosc drumul spre capitala Serbiei ştiu că este vorba despre o parte din porţiunea dintre Pancevo şi Belgrad, şosea realizată în anul 2002. Totodată, în acest moment se lucrează la varianta de ocolire a Vârşeţului. Este vorba de 8 kilometri de drum realizaţi la profil de autostradă şi care vor face parte din viitoarea autostradă.
Cum problemele financiare există, varianta aleasă de cei din Serbia a fost reabilitarea drumului actual, cel pe care se face în prezent legătura dintre Timişoara şi principalul oraş din Serbia. Prin intermediul unor credite de la bănci europene, în valoare de 15 milioane de euro, în perioada 2004 – 2006 şoseaua a fost reabilitată, suprafaţa carosabilă fiind extinsă la 7 metri lăţime.
Traseul se leagă de autostrada spre Lugoj
Deşi nu este oficial, posibilul traseu al autostrăzii ce ar pleca de la Timişoara a fost în mare trasat. Punctul de plecare ar fi undeva în zona Remetea Mare sau Izvin. Şoseaua va trece peste Timiş, peste un pod nou. Ulterior drumul va putea să urmeze un traseu asemănător cu cel al actualului drum de legătură cu Belgradul. Înainte de Deta, la autostradă ar urma să se lege şi un drum expres care va face legătura cu Reşiţa. De aici, drumul continuă spre graniţă.
Deocamdată proiectul este… doar proiect. Singurele informaţii oficiale oferite de autorităţile competente române se referă la acordul semnat de premierul Emil Boc, la Belgrad, în urmă cu câteva luni, şi care discută despre găsirea finanţării pentru noua autostradă. De cealaltă parte sârbii îşi văd de treabă şi lucrează puternic la bucata de autostradă ce vine de la Bar (Muntenegru) şi merge spre Belgrad. Mai precis, se lucrează pe traseul Ub – Lajkovac, iar pentru bucata Belgrad – Cacak ar urma să fie necesari doi ani de lucru.
Varianta magistralei Vojvodina
O alternativă rutieră destul de mult discutată în Serbia, care să ducă spre România, este cea a magistralei Vojvodina. Este vorba de un drum care în prima fază nu ar fi neapărat autostradă, care să plece de la Novi Sad, pe lângă Zrenjanin şi de aici spre graniţa cu România. Ideea este susţinută mai ales de guvernul regional de la Novi Sad, se consideră că acest drum ar ajuta foarte mult la dezvoltarea zonelor pe care le-ar traversa. Din păcate, cifrele de trafic nu sunt prea promiţătoare pentru a justifica o investiţie de mari dimensiuni.
Pe autostrada, de la Timisoara la Belgrad. De unde bani pentru constructie?
Sarbii insista pentru autostrada dintre Timisoara si Belgrad
Citiți principiile noastre de moderare aici!