O iniţiativă dorită atât de partea sârbă, dar şi de cea română era realizarea unei legături rutiere rapide, pe autostradă, între Timişoara şi Belgrad. Noua rută urma să lege autostrada A1 de capitala Serbiei, pe la Stamora-Moraviţa şi Vârşeţ. Mai mult, se spera ca tronsonul, ce era inclus în coridorul rutier european numărul 9 să beneficieze de fonduri europene pentru a fi construit. Dacă acest lucru devenea realitate atunci proiectul ar fi inclus şi centura sud, de ocolire a Timişoarei.
Iată că discuţiile purtate în urmă cu câteva zile la Tallin pe tema TEN-T, programul Uniunii Europene legat de căile de comuncaţii rutiere, navale şi pe cale ferată, au exclus din discuţii această rută dintre România şi Serbia.
Legătura Belgradului cu Europa ar urma să fie asigurată, cel puţin deocamdată, pe autostrada deja existentă, care intră în ţara vecină pe la Szeged.
Timişoara nu este afectată de noile politici comunitare, mai mult va avea chiar şi beneficii. În ceea ce priveşte autostrăzile, poziţia celor care stabilesc strategia Ten-T este foarte clară: A1 rămâne pe traseul deja stabilit, în plus autostrada A6 va avea traseul stabilit definitiv pe ruta Lugoj – Drobeta Turnu Severin – Calafat, rută care nu include și Craiova. Deci, Timişoara va avea legătură directă cu două autostrăzi, cea spre Constanţa, respectiv cea spre Calafat. A1 rămâne în continuare pe traseul deja stabilit, iar ideea unora interesaţi de mutarea traseului pe ruta Bucureşti – Braşov, probabil pentru a asigura transportul facil unor cetăţeni ce se consideră favorizaţi, către staţiunile de pe Valea Prahovei, a devenit definitiv istorie.
Dacă am rămas fără drumul de legătură către Belgrad, vestea cea bună este că Timişoara va fi legată de Europa printr-o cale ferată rapidă. Deşi va mai dura ceva până aceasta ar urma să devină realitate investiţia va fi una importantă. Este vorba de o magistrală de trenuri de mare viteză. Astfel, noua cale ferată ar urma să intre în ţară din Ungaria, de la Szeged spre Arad, iar de acolo pe traseul Arad – Timișoara – Deva – Sibiu – Brașov – București – Constanța. Calea ferată se va ramifica din cea proiectată se lege Szeged Budapesta de Belgrad. Trebuie spus că este o cale ferată complet nouă, fără nici o legătură cu traseele feroviare deja existente. Proiectul este unul pe termen mai lung, fiind vizată perioada 2017 – 2025.
Citiți principiile noastre de moderare aici!