Se discută de anul trecut despre autostrada pentru biciclete din Timișoara, pe care primarul Nicolae Robu o numea deja „spectaculoasă” și care a primit poziție în bugetul pe anul 2019, cu 100.000 de lei, pentru un studiu de prefezabilitate. Ei bine, reprezentanții municipalității au lansat licitația pentru desemnarea unei firme care să întocmească acest studiu și să facă o „demonstrație tehnologică”.
PMT: rețeaua de ciclism este insuficient dezvoltată și nesigură
Conform temei de proiectare, este necesară adoptarea unei soluții alternative de deplasare care să diminueze semnificativ emisiile de echivalent CO2. Aici, oficialii PMT recunosc că „în prezent, rețeaua de ciclism este insuficient dezvoltată din punct de vedere al calității și al suprafeței și, ca atare, nu oferă condiții de siguranță pentru deplasarea cu bicicleta”.
Autostrada pentru biciclete din Timișoara nu va fi doar una, ci două, scriu specialiștii PMT în documentația de pe SEAP. Pe de o parte va traversa orașul de la est la vest, iar pe de altă parte de la nord la sud.
„Municipalitatea și-a propus amenajarea a două autostrăzi dedicate bicicliștilor, care să traverseze orașul de la est la vest și de la nord la sud. Benzile pentru biciclete ar urma să fie construite separat de fluxul de trafic auto, oferind condiții de siguranță utilizatorilor. Caracteristicile, parametrii și datele tehnice specifice vor fi identificate de către proiectant în urma elaborării documentației tehnico-economice”, se arată în documentația PMT.
De la autoturism la bicicletă
Specialiștii din primărie spun că vor să schimbe, prin cele două autostrăzi, tipul de mobilitate chiar în „epoca automobilului”, expresie folosită de multe ori de primarul Nicolae Robu, care a spus în repetate rânduri că pistele de biciclete din oraș sunt destul de dezvoltate și sigure.
„Scopul acestui obiectiv de investiție îl reprezintă schimbarea tipului de mobilitate: de la o mobilitate bazată pe utilizarea autoturismului, la o mobilitate bazată pe utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare (…) În cazul nerealizării obiectivului de investiții, mobilitatea bazată pe utilizarea bicicletei va stagna în cel mai bun caz, dacă nu va descrește, gradul de poluare va crește semnificativ în următorii ani (…) În acest caz nu se vor putea respecta recomandările Comisiei Europene”, se mai arată în actele întocmite de PMT.
Autostradă de maximum 4 metri lățime
Pistele care se vor crea pentru ceea ce va purta numele de autostradă de biciclete se vor întinde de la nord la sud pe 8 kilometri și de la est la vest pe aproape 9,5 kilometri. Adică 17,5 kilometri cu piste de cel mult patru metri lățime, ceea ce înseamnă că lucrările ar putea costa peste 4 milioane de euro.
„Având în vedere că obiectivul de investiție presupune realizarea a două autostrăzi pentru biciclete, cu o lungime de aproximativ 17,5 km și o lățime de maximum 4 metri, luând în considerare costurile/mp necesare pentru executarea unui drum nou, respectiv 250 lei/mp, fără TVA, valoarea investiției a fost estimatăla aproximativ 17,5 milioane de lei (3,66 milioane de euro), fără TVA, la un curs BNR 5.12.2019, 1 euro = 4,7764 lei”, mai spun cei din PMT.
Vorbim despre aproape 21 de milioane de lei cu tot cu TVA, echivalentul a 4,3 milioane de euro cu TVA.
Și rețea urbană, și autostradă prin oraș
Municipalitatea pune la bătaie 100.000 de lei cu tot cu TVA pentru contract, echivalentul a puțin peste 20.000 de euro. Proiectantul va trebui să pregătească inclusiv studiul topografic, cel geotehnic și alte astfel de documente, precum și tot ce trebuie pentru obținerea tuturor acordurilor și avizelor stabilite în certificatul de urbanism, dar și scenariile tehnico-economice și soluțiile fezabile pentru realizarea autostrăzilor. Ofertele se pot depune până în 27 februarie, ora 15, iar contractul va avea o durată de 120 de zile.
În același timp, reprezentanții PMT au licitat și un SF și proiect tehnic pentru rețeaua urbană de piste de biciclete cuprinsă în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă. Înseamnă piste noi de biciclete pe 55 de străzi sau pe aproape 69 de km și dublarea numărului de stații VeloTM. Proiectarea este estimată la 150.000 de euro.
Ceea ce nu se știe încă este dacă autostrada pentru biciclete din Timișoara se va intersecta cu rețeaua urbană promisă de PMT.
Articole pe aceeași temă:
Licitația pentru crearea unei rețele de piste de biciclete în Timișoara încă nu a fost finalizată
Trimite articolul
XFacem studii de pre-fezabilitate. Urmeaza studii de fezabilitate – Step 1, dupa aia, Step II, dupa aiaiar liniste, dupa aia se reia srtudiul de la zero, eventual cu pre-üre-fezabilitate…. etc.
Nu se va face nimica concret!!
PS Atata timp cat se poate parca pe pista de biciclete, fara a avea urmari pentru buzunarul cuiva, pista de biciclete este o solutie inutila. Va fi cu o largime de 4 m, ideala pentru a parca Audi, BMW-uri ale sefilor si sefutzilor din Timisoara , pe care se fereste orice politist sa ii penalizeze. Pericol pentru cariera si linistea publica.
Explicati,va rog, ce insemna studiu de prefezabilitate…
-
Studiu de prefezabilitate este o metoda moderna si fara problematica de a sifona niste bani publici. Si nu putini.
Este un studiu care nu are valabilitate, ci este o poveste a unuia care habart nu are
Plus ca studiul asta de prefezabilitate, as prost cum este, va fi preluat in studiul de fezabilitate si va scutii pe cineva sa gandeasca. Plus ca se creaza premniza ca acel studiu de fezabilitate sa fie la sfarsit incorect si va trebui refacut.
Plus ca u studiu de prefezabilitate se poate face de cate ori este necesar si sunt bani de sifonat si impartit.
In rest este ca o frectie la piciorul stang de lemn pentru a fi aplicat la piciorul drept in caz ca pacientul va avea dureri la acest picior.-
Ma gandeam ca exista o explicatie nebazata pe furt. 🙂
-
excelent. cat mai multe piste de biciclete. cat mai putine masini in trafic !
-
cat mai multe piste de biciclete.
cat mai putine masini in trafic.
cat mai multe masini parcate pe pistele de biciclete (vezi ca in poza 2 de mai sus)
Pateste cineva ceva?
Eventual biciclistul care e luat in bot de ceva masina cand depaseste Golful ala minunat!
Altfel, toata lumea e multumita:
Primarul ca a facut piste
Ala cu proiecte de pre frezabilitate, ca a luat bani
ala cu studii de fezabilitate ca i-a facut ala de dinainte munca inutila
ala de a facut proiectarea
ala de a facut pista de a luat bani buni pentru lucrare
ala cu Golful ca are unde sa parcheze fara a plati, nici parcarea nici vreo amenda, ca e “baiat bun”.ala de
Sifonare de bani pt studiu…nimic altceva. Sa nu mai zicem de estimarea 250 lei pentru un mp
vopsit. Oricum nu exista intentia ca proiectul sa se realizeze…doar sifonare de bani pentru studiul de rahat care o sa expire asa cum s-a intamplat cu alte sute sau mii asemenea aberatii pentru care nu exista interes, bani si posibilitatea practica de a se realiza
Daca o sa fie gata si autostrada asta la fel ca centura de sud…suntem pierduti.
-
Gresit: Suntem bogati. Eu sunt ala de face stuidiul asta inutil.
“piste de cel mult patru metri lățime”.
Dar care e latimea minima? Ca am vazut si pista de ~35cm, tot in Timisoara.
sper ca percepti taxa sau o vinieta de acces..biciclistii si cam toata lumea vrea multe, apai fara bani nu se poate civilizatie 🙂
Sa curga banii la firmele de partid… fara numar!
Urmeaza doua campanii in care se vor cheltui sume imense si sa ne facem iluzii ca unii patroni finanteaza partidele din dragoste ideologica. Aici este vorba de intere economice majore. PNL + PSD (intr-o lume normala) = o banda de hoti.
Există deja o autostradă pentru biciclete în oraș, pe cele două maluri ale canalului Bega.
Și încă o bucată bună pe Eneas.
Sper să nu treacă 10 ani până le fac pe astea.
Nu este nimeni in tara asta sa faca STUDIU DE PRE-FEZABILITATE cat mai avem pana la FALIMENT? Media de viata este in scadere, populatia este in scadere, colectarea in scadere, performantele intelectuale patentate in scadere, totusi si acest EVIDENT fapt ar trebui SIFONAT cu un studiu de-al vostru de pre-pre-pre-fezabilitate. Tarile din UE nu se simt deranjate de prostia noastra!
Sper ca noua autostrada sa treaca cat mai aproape de statiile de metrou :)))
În mod normal, nu ar mai trebui admisă edificarea niciunei construcții fără numărul corespunzător de locuri de parcare sub/supra termene!
Sa se treaca la hidrobiciclete ! Ecologice, ,biologice , si sa foloseasca statiile inutilizate pentru vaporretto!