Ideea introducerii metroului în Timişoara a fost lansată de primarul Nicolae Robu în urmă cu mai bine de 2 ani, când a vorbit pentru prima dată despre necesitatea ducerii în subteran a liniilor de cale ferată care traversează la ora actuală oraşul.
Pe locul actualelor linii, la suprafaţă, ar urma să fie amenajat un bulevard nou-nouţ, de aproximativ 8 kilometri, spunea Robu.
La începutul acestui an, primarul anunţa realizarea unui studiu de fezabilitate pentru ducerea în subteran a liniilor de cale ferată. Edilul prezenta atunci şi o estimare de cost – aproximativ 1,5-2 miliarde de euro – şi un posibil traseu al viitorului metrou: Gara de Nord – Iulius Mall – Gara de Est – Grădina Zoologică – Aeroport.
Între timp a fost elaborat un studiu de prefezabilitate pentru „reconfigurarea traseului de cale ferată pe teritoriul municipiului Timişoara prin introducerea liniilor CF în subteran”. Un proiect de hotărâre privind aprobarea acestui studiu urmează să intre în atenţia consilierilor locali.
Oficialii municipalităţii vorbesc în continuare despre necesitatea desfiinţării actualelor linii de tren supraterane, care reprezintă în opinia lor o piedică în calea dezvoltării oraşului.
„Calea ferată ce traversează municipiul foarte aproape de zona centrală constituie o barieră care împiedică dezvoltarea acestuia (…), un obstacol major care afectează în foarte mare măsură continuitatea reţelei stradale rutiere prin limitarea numărului de trasee rutiere de legătură între zona de Nord şi zona de Sud a municipiului. În acelaşi timp, există suprafeţe mari din zonele de interes major ale municipiului care sunt ocupate de dotări şi infrastructură care aparţin Căilor Ferate Române. Datorită acestor aspecte, este necesară coborârea liniei de CF în subteran. Proiectul prin care calea ferată va fi coborâtă în subteran, iar spaţiul de teren va fi eliberat şi redat traficului auto, rezolvă situaţia actuală din Timişoara, cu traficul aglomerat şi locuri de parcare puţine”, afirmă reprezentanţii primăriei.
Aceştia punctează de asemenea faptul că pasajele inferioare şi cele la nivel cu calea ferată creează noduri de strangulare a circulației rutiere şi se înregistrează un nivel ridicat de poluare fonică.
În studiul de prefezabilitate s-au analizat două variante de traseu, iar aleşilor li se propune să aprobe una care presupune construirea unui tunel de peste 10 kilometri.
„Dezvoltarea scenariilor s-a bazat pe realizarea a două variante posibile, cu alegerea aceleiaşi soluţii tehnice – tunelul. Supunem spre aprobarea consiliului local studiul de prefezabilitate pentru obiectivul de investiţii ,,Reconfigurarea traseului de cale ferată pe teritoriul municipiului Timişoara prin introducerea liniilor CF în subteran”, întocmit de SC Longhersin SRL, varianta A – cu o lungime totală a tunelului de 10.200 metri”, anunţă reprezentanţii primăriei.
Cealaltă variantă presupunea un traseu mai scurt, de aproximativ 6-7 kilometri, dar nu la fel de bun din punct de vedere al conexiunilor asigurate.
Studiul nu a fost făcut încă public, dar autorităţile susţin că, din punct de vedere tehnic, ducerea în subteran a liniilor de tren ar putea fi realizată fără probleme.
De unde miliarde de euro? Administraţia Robu speră să acceseze fonduri de la Bruxelles, pe programe speciale de finanţare.
Oricum, până una-alta, aceleași autorități locale se pregătesc de lărgirea pasajelor CF Popa Șapcă și Jiul, o promisiune veche de un deceniu…
Articole pe aceeași temă:
Timisoara peste 10 ani? Metropola cu metrou, in viziunea primarului
Primaria Timisoara pregateste studiul de fezabilitate pentru introducerea metroului
Timisoara viitorului: linii de tren ingropate si un bulevard cu sase benzi in noul PUG al orasului
Grindeanu spulbera proiectele lui Robu: Un kilometru de metrou costa 60 de milioane de euro
Citiți principiile noastre de moderare aici!