Marți, 15 martie, Consiliul Local al Timișoarei s-a întâlnit într-o ședință ordinară pentru a se pronunța asupra mai multor proiecte, dintre care și asupra deznodământului a două proiecte de hotărâre amplu dezbătute:
1) Proiectul de hotărâre privind înființarea Administrației pentru Educație și Sănătate (AES) a municipiului Timișoara prin reorganizarea structurală a serviciilor publice de educație și sănătate oferite de municipalitate;
2) Proiectul de hotărâre privind aprobarea organizării și statului de funcții pentru aparatul de specialitate al Primarului Municipiului Timișoara.
Ședința Consiliului Local s-a desfășurat sub egida mediului online. Aleșii locali au fost luați prin surprindere de problema voturilor „clandestine”.
În momentul în care au fost date rezultatele votării proiectului de hotărâre privind înființarea AES în Municipiul Timișoara, s-a constatat că au votat 28 de persoane, în loc de 27. Pentru că au planat suspiciuni asupra legalității procesului, s-a decis scoaterea acestui punct de pe ordinea de zi.
A fost pusă în așteptare și votarea organigramei, deoarece primarul Dominic Fritz a invocat co-dependența celor două proiecte.
O zi mai târziu, pe 16 martie, consilierii locali au fost convocați într-o ședință de îndată pentru a vota cele două proiecte de hotărâre care fuseseră amânate procedurii din ziua precedentă.
Spre deosebire de ședința ordinară, care a lăsat loc de „va urma…”, în adunarea de plen de miercuri ultima pagină din catastiful administrativ al tergiversărilor uzuale părea că a fost scrisă. Drama „Organigrama” și spectacolul controversat „AES” au fost validate prin voturile aprobatoare ale consilierilor locali.
Dar povestea continuă.
Luni, 21 martie, Sindicatul Liber al Salariaților din Primăria Municipiului Timișoara a trimis o sesizare către Instituția Prefectului de Timiș, prin care contestă legalitatea hotărârilor CL cu privire la înființarea Administrației pentru Educație și Sănătate în Municipiul Timișoara și noua organigramă.
„Formulez prezenta sesizare prin care solicităm (…) să constatați nelegalitatea (i) Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Timișoara nr. 89 din 16.03.2022 privind înființarea Administrației pentru Sănătate și Educație a Municipiului Timișoara prin reorganizarea structurală a serviciilor publice de sănătate și educație oferite de municipalitate și (ii) a Hotârârii Consiliului Local al Municipiului Timișoara nr. 90 din 16.03.2022 privind aprobarea organizării și a Statului de funcții pentru aparatul de specialitate al Primarului Municipiului Timișoara”, declară sindicatul.
În cadrul aceleași încunoștințări, sindicatul municipalității cere prefectului Mihai Ritivoiu ca, în conformitate cu tutela administrativă și cu atribuțiile ce îi revin (privind legalitatea actelor administrative adoptate de autorităţile administraţiei publice locale), să recurgă la „formularea acțiunii în contencios administrativ împotriva actului administrativ reprezentat sus-menționat[ele] hotârâr[i].
De ce?
În primul rând, sindicatul condus de Tiberiu Negrei acuză un aspect fundamental al noii organigrame: nu este nouă.
„Este deja cunoscut că precedenta hotărâre de consiliu local ce a privit organigrama și aparatul de specialitate al Primarului Municipiului Timișoara (HCLMT nr. 237/2021) a fost suspendată în mod definitiv, la inițiativa subscrisului sindicat, de către instanța de contencios administrativ în cadrul dosarului nr. 3407/30/2021. Astfel, cu titlu preliminar, făcând aplicarea prevederilor art. 14 alin. (5) din Legea nr. 554/2004, Hotârârea Consiliului Local al Municipiului Timișoara nr. 89 din 16.03.2022, dar mai cu seamă Hotârârea Consiliului Local al Municipiului Timișoara nr. 90 din 16.03.2022 sunt suspendate de drept, fiind noi acte administrative cu același conținut ca și cel suspendat de către instanță”, se arată în document.
În al doilea rând, potrivit sindicatului, ședința ordinară de îndată organizată pe 16 martie se abate de la prevederile legale în vigoare. Conform OUG nr. 57/2019, art. 133 și art. 134, o astfel de ședință ar putea fi organizată doar dacă s-ar îndeplini cazul de forță majoră sau de maximă urgență pentru interesele locuitorilor unei unități administrativ-teritoriale.
Or, spune acesta, „nu ne aflăm în prezența unui caz de forță majoră (sau) de maximă urgență” pentru a fi justificată convocarea de îndată a consilierilor din Timișoara. Mai mult, chiar dacă ar putea fi admisă ipoteza că acele două proiecte se încadrau într-un context de necesitate urgentă a adoptării lor, conform art. 134 din OUG 57/2019, ședința respectivă nu ar fi putut avea loc decât în maximum 3 zile de la apel.
Mai mult, starea de alertă încetând, ședințele consilierilor ar fi trebuit să se desfășoare fizic, mediul online nemaifiind justificat pentru desfășurarea unei astfel de activități.
Prefectul de Timiș, Mihai Ritivoiu, a declarat pentru Tion că a repartizat sesizarea în cauză Serviciului Juridic.
„Am repartizat sesizarea Serviciului Juridic, care o va analiza, urmând ca mai apoi să luăm un punct de vedere care poate însemna emiterea unui aviz de ilegalitate, procedura prealabilă de recurs grațios sau atacarea în instanță a hotărârii. Momentan, este prea devreme și nu îmi permit să fac analize din avion asupra legalității acestor hotărâri și sper ca în câteva săptămâni să avem răspunsul Serviciului Juridic”, transmite prefectul.
Vă reamintim că în iunie 2021, prima organigramă a administrației Fritz era adoptată. Primarul declara că organigrama reconstruiește primăria „din temelii” și „o face pregătită pentru secolul XXI”. De la 27 de structuri, s-a ajuns la 17, iar 80 de posturi urmau să fie desființate, multe dintre ele vacante, dintre care zece posturi de conducere. Se mai dorea realizarea a peste 100 de angajări: 64 de profesioniști aflați la început de drum, 52 de asistenți și debutanți și 12 inspectori de specialitate.
Conform acelei organigrame, primăria urma să aibă 644 de posturi, din care trei de demnitari, 10 consilieri personali pentru cabinetele demnitarilor, un administrator public, 630 de oameni în aparatul de specialitate al primarului, dintre care 67 de funcționari publici de conducere, 479 funcționari publici de execuție, 1 personal contractual de conducere și 83 personal contractual de execuție.
Organigrama respectivă a fost contestată de Sindicatul Liber al Salariaților din Primăria Timișoara și din Serviciile Publice Aflate în Subordinea Consiliului Local Timișoara, care a depus o plângere prealabilă și cerea revocarea HCL 237 care aproba organigrama.
Motivul principal a fost lipsa transparenței din partea instituției administrative, care încălca prevederile art. 7, alin (9) din Legea 52 / 2003 și art. 8 din OUG 57 / 2019. Primăria a refuzat să organizeze o dezbatere publică.
Tribunalul Timiș a decis în august 2021 suspendarea „organigramei statului de funcții și regulamentul de organizare și funcționare pentru aparatul de specialitate al primarului”. De aici, lucrurile au devenit și mai confuze.
Primăria Timișoara a întrebat, în noiembrie, Tribunalul Timiș pe ce organigramă trebuie să funcționeze. Juriștii primăriei voiau să știe, de fapt, cum trebuie aplicată sentința executorie din luna august care a suspendat „organigrama statului de funcții și regulamentul de organizare și funcționare pentru aparatul de specialitate al primarului”.
În plus, întrebau magistrații Tribunalului Timiș „dacă de la data pronunțării sentinței civile 809/PI/2021 se aplică vechea/anterioară organigramă în ceea ce privește activitatea aparatului de specialitate al primarului”.
În aceeași perioadă, mai exact în octombrie, reprezentanții Primăriei Timișoara ne spuneau că instituția funcționează mai mult pe noua organigramă, nu pe cea veche, pe care au rămas doar „39 de angajați, dintre care, în cursul lunilor august, septembrie și octombrie, cinci și-au încetat raportul de serviciu”.
Municipalitatea afirmă că toți pașii legali au fost urmați, fiind efectuate și proceduri suplimentare.
Pe aceeași temă:
Serialul „Noua Organigramă” a ajuns la final! Se pot face angajări la Primăria Timișoara
Trimite articolul
XSa intelegem ca la Timisoara CLT nu poate vota decat hotarari agreate de … sindicat?
Pai dupa ce mai alegem si platim consieri locali daca … decide sindicatul?
-
Nu ati inteles! Consilierii juridici sunt slab pregatiti! De aici, toate aceste greseli. Si timisorenii platesc si vor plati in continuare pentru nestiinta celor care ar trebui sa viseze legile.Lucreaza in primaria celui de al doilea oras, ca marime, din tara.
-
NU prea întelegi.
Sindicatul contestp ceva pe motiv că nu este corect/legal nu decide.
Dar dacă instanța spune că sindicatul are dreptate înseamnă că ceva nu e în regulă cu hotărîrile CLT.nu-i asa?
organigrama primariei timisoara o sa fie facuta in 2024, de alt primar evident
Sindicatul trebuie sa actioneze pentru obtinera drepturilor membrilor. Principalul obiectiv al sindicatului este contractul colectiv de munca. Pana la negare reorganizarilor din Primaria Timisoara, este mult mai important negociere contractului colectiv de munca. Sindicat, negocieaza contractul colectiv de munca, apoi ai timp pentru contestarea reorganizarii primariei. Reciteste principiile de organizare si functionare a sindicatelor.
Cum avem noi oare noroc doar de primari și apropiații lor care numa ilegalități fac?? Ciuhandu cu casele țiganilor și poli, Robu….pfuu amendat de toate instituțiile, dosare penale, tot tacâmul, acuma fritz numa organigrame ilegale.
De fapt răspunsul e clar: asta ați votat, asta aveți! Din păcate aceștia sunt oglinda societății care i-au votat. Deci timișorenii cu fală lor au ajuns niste ilegaliști!
-
Noroc ca avem sindicate (cum adica, orchestrate de cine?) si prefecti (cum adica, numiti de cine?) care n-au treaba cu voturile si alegerile. Ei sunt numiti ori de mafie, ori de partid, si uneori e greu de facut diferenta intre cele doua. Dupa care cei care au votat se intreaba de ce au mai votat, pentru ca se face numai ce vor cei numiti.
In articol se prezinta un fragment in care sindicatul cere anularea hotararilor. Argumentele lipsesc, sunt date pe urma, si toate sunt cusute cu ata alba – dar nu conteaza, USL a decis, nu se schimba nimic. Sedinta a fost online, si primarul n-avea nici basca.