Asociația „Inițiativă în Educație” (inEDU) din Timișoara a implementat în perioada mai-decembrie proiectul educațional județean „Aventură prin lectură”, inițiat și finanțat de către Fundația „United Way” România. 240 de copii au fost ajutați să nu abandoneze școala, să învețe să citească și „să descopere frumusețea învățării colaborative”.
„Proiectul a fost implementat în patru comunități din mediul rural: Biled, Pesac, Bencecu și Satchinez, având ca scop prevenirea și combaterea riscului de analfabetism funcțional în rândul a 60 de copii din fiecare comunitate, aflați în situație de vulnerabilitate socio-economică sau risc de abandon școlar, prin asigurarea accesului la activități specifice de literație”, spun reprezentanții inEDU.
Scopul proiectului a fost dezvoltarea literației la copiii din școlile partenere în proiect, creșterea accesului cadrelor didactice la cursuri de formare profesională care să conducă la dezvoltarea competențelor de literație a elevilor și creșterea gradului de conștientizare a părinților privind necesitatea stimulării lecturii la copii.
Timp de șase luni, cei 240 de copii au primit o masă caldă, rechizite la începutul anului școlar, încălțăminte pentru zilele friguroase și pachete cu surprize de Crăciun.
„Copiii s-au aventurat prin lectură, ghidați de prof. Fenichiu Corina, prof. Popescu Roxana, prof. înv. primar Matieș Margareta, prof. înv. primar Deac Raluca, prof. Lozeanu Larisa, prof. înv. primar Alecsei Ana, prof. Petrov Mihaela-Dana, prof. înv. primar Martin Florica Nicoleta, cadre didactice dedicate de la următoarele școli: Liceul Tehnologic «Petre Mitroi» Biled, Școala Gimnazială Satchinez, Școala Gimnazială «Maria Brindea» Pesac, Școala Gimnazială Bencecu de Sus. Au explorat lumea magică a poveștilor, realizând săptămânal activități de literație și scriere, au descoperit că învățarea se poate realiza și prin joacă și că școala poate fi plăcută. Au realizat activități de dezvoltare personală pornind de la povești, au introdus un ritual de citire în activitatea lor zilnică și au fost motivați să colaboreze și să lucreze împreună”, transmit reprezentanții proiectului.
„Prima ieșire din sat, primul drum cu autobuzul, prima vizită într-o librărie”
S-au organizat peste zece ateliere de învățare non-formală și activități educative pe parcursul verii. Elevii au cunoscut scriitori, au audiat povești citite de invitați și au vizitat orașul Timișoara în cadrul celor 15 excursii educative.
„Pentru unii copii această experiență a fost unică: prima ieșire din sat, primul drum cu autobuzul, prima vizită într-o librărie, prima vizită la un muzeu, cu toții au fost recunoscători pentru tot ce le-a adus acest proiect. A fost emoționant să văd evoluția lor în acest proiect!”, a declarat Andrada Mazilu, președinte al Asociației „Inițiativă în Educație”.
Peste 200 de voluntari s-au alăturat proiectului. Fie și-au adus contribuția la școlile de vară, la atelierele educaționale, au însoțit elevii în excursii, fie au ajutat la implementarea unor teste standardizate pentru a măsura nivelul de literație al elevilor, au donat cărți și alte daruri.
„Pentru a crea și susține un mediu propice dezvoltării literației, au fost amenajate spații pentru clubul de lectură. Peste 1.500 de cărți noi au ajuns la copii din comunitățile vizate, o parte dintre ele fiind donate de edituri, librării și donatori în campaniile asociației”, mai spun organizatorii.
„Copiii mă strigă Doamna de lectură și tare îmi bucură inima”
Profesorii se bucură de bibliotecile, care sunt accesibile atât pentru elevii clasei, cât și pentru cei din școală.
„Mă bucur enorm pentru biblioteca plină de cărți, care se află în clasa noastră, disponibilă și accesibilă atât pentru elevii clasei, cât și pentru cei din școală. Cu toții ne bucurăm și de jocurile și de canapeaua pe care le avem acum la dispoziție. Acum, pe holuri, copiii mă strigă Doamna de lectură și tare îmi bucură inima”, spune Alecsei Ana, profesor la Școala Gimnazială Satchinez.
„Proiectul Aventură prin lectură a fost benefic atât pentru mine, cât și pentru elevii mei care mă așteptau cu nerăbdare și bucurie în fața sălii. Am învățat să ne ajutăm reciproc, să fim buni și să dăruim din bunătatea noastră și celorlalți”, a împărtășit Martin Florica, profesor la Școala Gimnazială Bencecu de Sus.
Proiectul a fost coordonat de prof. Alina Iga și va fi reluat în primăvară.
„Atât copiii, cât și cadrele didactice implicate s-au atașat de acest proiect, având multiple beneficii în dezvoltarea emotională, socială și cognitivă a copiilor. Este minunat atunci când învățarea are loc între inimi și minti, atunci când vedem măreția din fiecare copil”, a declarat Alina Iga.
ONG-ul „Inițiativă în Educație” dorește să susțină și contribuie la îmbunătățirea mediului educațional.
Trimite articolul
XSperam cu totii ca acest proiect sa continue. Avem nevoie de lectura,avem nevoie sa credem in noi insine! Copiii asteapta cu nerabdare o noua aventura!
Felicitări pentru inițiativa! Lectura este poarta spre cunoaștere.