Povestea brandului Azur merită să fie cunoscută de toți bănățenii, de toți românii, ea fiind un exemplu de tenacitate a celor care au pus bazele firmei, de puterea lor de a depăși momente dificile din punct de vedere economic și politic și pentru revenirea spectaculoasă.
Interviu cu Adriana Mureșan, HR Manager
Puteți puncta momentele de maximă importanță din istoria Azur?
Azur a trecut prin multe momente de răscruce în istoria sa. Primul moment a fost în 1948, când fabrica deținută de familia Farber a fost naționalizată și a trecut în posesia statului român. În perioada comunistă, fabrica a cunoscut o creștere majoră, trecând de la producția de scară medie la o producție industrială, fapt pentru care a fost nevoită să se mute în 1980,pe platforma de pe Calea Buziașului.
Odată cu căderea regimului comunist, fabrica a intrat în declin, fiind în pragul falimentului la fel ca majoritatea coloșilor industriali din epoca comunistă. Salvarea a venit din partea familiei Farber, care în 1999 a răscumpărat fabrica de la statul român, fiindu-i refuzată retrocedarea. Au urmat ani grei până compania s-a reechilibrat, Azur fiind nevoita să se reorganizeze și să se adapteze la o piață bazată pe retail.
Ceea ce face ca Azur să fie unic este capacitatea de adaptare și apartenența la o familie care nu vede compania ca un simplu business, ci ca rădăcinile acesteia.
Azur are o gamă largă de produse, care se adresează atât profesioniștilor, cât și clienților mici. Această varietate de produse poate exista numai în condițiile în care se fac investiții serioase, fabrica lucrează cu echipamente de ultimă generație și cu personal calificat. Puteți detalia?
Nu putem să ne lăudăm cu ultima generație de echipamente. Tehnologia este un mix de vechi și nou. Grupul ICC Chemichal Ind. aparținând familiei Farber, a investit peste 10 milioane de dolari în companie, în primul rând ca să o restabilizeze financiar, urmând apoi să îmbunătățească performanța operațională și să îmbunătățească condițiile de muncă.
În cadrul locației din Calea Buziașului își desfășoară activitatea mai multe unități de producție cum ar fi fabrica de Rășini, fabrica de Vopsele pe bază de apă, fabrica de Vopsele pe bază de solvenți, fabrica de Poliesteri Armați cu Fibră de Sticlă (PAF) sau mase plastice, care la rândul său este subdivizată în mici unități operaționale. Unele secții au apărut după anii 2000 și au necesitat echipamente noi, altele și-au continuat activitatea cu aceeași tehnologie, dar care în multe locuri a necesitat automatizare.
Personalul însă este unul calificat și profesionist și ne mândrim atât cu cei care lucrează încă dinainte de privatizare și vin cu experiență și profesionalism, cât și cu noua generație, care vine cu metode moderne de lucru și cu viziune.
Care este punctul forte al produselor marca Azur, pe piața internă și pe piața externă?
Clar CALITATEA… Chiar dacă piața se bazează pe preț cât mai redus, am preferat să nu fim cei mai ieftini la raft, tocmai ca să ne menținem calitatea. Pe piața externă lucrăm cu parteneri de peste 10 ani care apreciază calitatea, acuratețea livrărilor și profesionalismul angajaților noștri.
Se confruntă Azur cu lipsa forței de muncă? Dacă da, cum încearcă să rezolve această problemă? Există colaborare cu instituțiile de învățământ de profil? Există anumite probleme cu personalul calificat dat fiind profilul firmei?
Din păcate, ne confruntăm și noi cu aceeași problemă ca toate companiile din vestul României. Până acum nu ne afecta așa de mult, pentru că ne bazam pe cei care au lucrat aici, pe angajații care au rămas fideli companiei, lucrând dintotdeauna aici. Însă cu trecerea anilor, aceștia au început să se pensioneze, iar tinerele generații preferă munca în străinătate. Însă aceste condiții externe ne-au forțat să creștem gradul de automatizare și să fim mult mai eficienți.
În plus, colaborăm de mulți ani cu două licee și școli profesionale din Timișoara, dar și cu Facultatea de Chimie și Ingineria Mediului și Facultatea de Management în Producție și Transporturi. Asigurăm stagii de practică și intership-uri, însă doar o parte dintre absolvenți decid să se angajeze, cauza principală fiind plecarea peste hotare.
Cum se implică Azur în viața socială a comunității?
În fiecare an există un fond alocat sponsorizărilor, care merge în diferite direcții. De mulți ani se alocă fonduri pentru un centru de copii cu probleme diabetice, precum și altor cauze sociale. Pe lângă aceste situații, încercăm să încurajăm copiii care participă la concursuri și olimpiade, pe care foarte mulți îi uită.
Puteți spune câteva cuvinte despre proiectele pe termen lung ale firmei?
Azur este o companie care se reinventează mereu pentru a-și asigura continuitatea. Dacă a început în urmă cu peste 170 de ani ca atelier de manufactură ce producea uleiuri și lumânări, trecând mai apoi la producția de vopsele, rășini și săpun, acum abordăm noi oportunități de afaceri. De anul acesta am început producția de lichide lubrifiante pentru prelucrări metalice, fiind acum în stadiul de dezvoltare a pieței din România.
Intenționăm să intrăm în producția de material pentru injecția maselor plastice si chiar în industrii de viitor. Pe lângă posibilitatea de a intra în piețe noi, lucrăm intens la dezvoltarea unor noi produse specifice pieței de lacuri și vopsele, bazându-ne pe capacitatea de inovare a departamentlui de cercetare-dezvoltare.
(73405)
Citiți principiile noastre de moderare aici!