Pentru această probă a fost extrasă varianta cinci. Elevii au avut de soluţionat trei subiecte.
La subiectul I elevii au primit două texte A şi B (M. Bărbulescu, D.Deletant, K. Hitchins, Ş. Papacostea, P.Teodor, „Istoria României” şi Ş. Papacostea, „Ştefan cel Mare domn al Moldovei 1457-1504”). Pe baza acestor texte elevii trebuiua să răspundă la următoarele cerinţe:
1. Precizaţi secolul la care se referă sursa A.
2. Precizaţi domnitorul la care se referă sursa B.
3. Menţionaţi câte un spaţiu istoric românesc precizat în sursa A, respectiv în sursa B.
4. Scrieţi, pe foaia de examen, litera corespunzătoare sursei care susţine că pericolul expansiunii otomane determină modificări în politica externă românescă.
5. Scrieţi, pe foaia de examen, doua informaţii aflate în relaţie cauză-efect, selectate din sursa B.
6. Prezentaţi două fapte istorice referitoare la acţiunile militare în care este implicat spaţiul românesc în secolele al XV-lea şi al XVI-lea.
7. Menţionaţi o caracteristică a unei instituţii centrale din spaţiul românesc în secolul al XVIII-lea.
La subiectul al II-lea elevii au primit un text din „Istoria românilor de la origini până în zilele noastre” de V. Georgescu. Pornind de la această sursă elevii au avut de soluţionat 6 cerinţe:
1. Numiţi domnitorul Moldovei în sursa dată.
2. Precizaţi, pe baza sursei date, o caracteristică a „boierimii”, în viziunea cărvunarilor.
3. Menţionaţi autorul proiectului politic şi o denumire a acestui proiect, precizate în sursa dată
4. Menţionaţi, din sursa dată, două informaţii referitoare la prevederile politice şi economice ale proiectului politic
5. Formulaţi, pe baza sursei, un punct de vedere referitor la o atitudine faţă de proiectul politic iniţiat în 1822, susţinându-l cu două informaţii selectate din sursă.
6. Argumentaţi, printr-un fapt istoric relavant, afirmaţia conform căreia consolidarea statului român modern s-a realizat în a doua jumătate a secolului al XIX-lea şi prin adoptarea unei constituţii.
La subiectul al III-lea elevii au avut de realizat un eseu despre situaţia internă şi internaţională a României în perioada postbelică, tinând cont de anumite cerinţe.
Fiecare subiect este notat cu 30 de puncte.
Proba obligatorie a profilului la bacalaureat: S-au inscris aproape 6000 de elevi din Timis
Citiți principiile noastre de moderare aici!