În urmă cu câteva săptămâni, reprezentanții mai multor ONG-uri culturale independente și-au dat întâlnire pentru a discuta despre modul în care se împart fondurile pentru festivalurile și evenimentele independente. Concluzia de atunci a fost că banii nu numai că sunt puțini, dar sunt și împărțiți foarte prost. Astfel, organizatorii unor proiecte culturale importante pentru oraș, precum „Ceau, Cinema!” sau „Timishort” s-au trezit cu sume extrem de mici, deși punctajul obținut în evaluarea proiectelor era unul mare.
Miercuri, 18 mai, a avut loc o a doua întâlnire, la care au participat edilul Nicolae Robu, viceprimarul Dan Diaconu, dar și directorul Casei de Cultură a municipiului, Pavel Dehelean.
Viceprimarul Dan Diaconu a explicat că față de anii precedenți au existat mult mai multe proiecte culturale care nu puteau să fie ignorate.
„Concluzia este că avem nevoie de întâlniri sensibil mai dese. (…) Ne-am confruntat cu problema concursului de finanțări nerambursabile, în condițiile în care am avut foarte multe proiecte foarte bune, pe un buget relativ limitat, care ajunge, pe tineret și cultură, la aproximativ 2,4 milioane de lei. Dar am avut un număr foarte mare de proiecte foarte bune. Dat fiind că au fost multe proiecte eligibile, în urma punctajului acordat de comisia independentă de selecție, și dat fiind că proiectul de hotărâre de consiliu prevedea ca, în cazul în care vom găsi alte surse de finanțare, să putem suplimenta, în ordinea punctajului, finanțările, s-a stabilit ca la următoarea rectificare să se propună un proiect de HCL care să mai adică un plus pentru operatorii culturali independenți”, a explicat Dan Diaconu.
De asemenea, primarul Nicolae Robu le-a spus reprezentanților ONG-urilor independente că dorește ca ei să realizeze o platformă care să explice modul în care se pot face suplimentări financiare.
„Până în 25 mai urmează să ne prezinte viziunea lor asupra suplimentări ale finanțărilor. Vor propune un principiu de împărțire a unor viitoare sume de la rectificare. Cum ar vedea ei, pentru primele 10, pentru primele 20 de proiecte… Asta trebuie să propună ei”, a completat Dan Diaconu.
Vestea a fost primită cu brațele deschide de operatorii culturali, chiar dacă aceștia știu că pentru unele proiecte suplimentarea de fonduri vine prea târziu.
„Trebuie să fim realiști. Nu se va întâmpla prea mare lucru acum. Sunt alegerile, e o fluctuație a politicului, dar faptul că se va reanaliza finanțarea pentru o bună parte din proiecte, eu zic că este un câștig în mod real. Din păcate pentru unii dintre noi e prea târziu. Eu, de exemplu, am un eveniment peste o săptămână, care nu cred că mai poate beneficia de vreo evaluare. Dar tot e ceva!”, a spus regizorul Florin Iepan.
Aceeași viziune o împărtășește și Lucian Mircu, de la Asociația Marele Ecran.
„În primul rând noi, asociațiile care am fost aici, să stabilim un principiu prin care să putem să suplimentăm finanțarea proiectelor, pentru că e clar, și primăria recunoaște, nici domul primar nu e mulțumit de modul în care s-au dat banii anul acesta. Noi milităm pentru mai multă transparență a procedurii, s-a înțeles acest mesaj”, a declarat Mircu.
De asemenea, în cadrul dezbaterii s-a discutat și despre modul în care operează Casa de Cultură a Municipalității. Astfel, atât reprezentanții primăriei, cât și cei ai ONG-urilor sunt de părere că instituția ar trebui să se transforme într-un centru de proiecte.
„S-a vehiculat și ideea schimbării Casei de Cultură, care să devină un centru de proiecte culturale. În primul rând acest centru ar trebui să fie unul mai transparent decât ceea ce avem acum și să fie acordați banii în așa fel încât să ajustăm disproporția aceasta între banii cu care sunt finanțați pentru diverse proiecte, fără concurs, adică să le mutăm pe toate în zona de proiecte pe concurs, tocmai pentru a crește competitivitatea și calitatea”, a explicat Lucian Mircu.
„Eu rămân la părerea că Timișoara este un oraș bogat, care ar trebui să stabilească un raport corect între instituția de cultură de stat și sectorul independent. Eventual să transformăm Casa de Cultură a municipiului într-un centru de proiecte. Din punctul meu de vedere Casa de Cultură este neschimbată din anii 50. Când intri acolo e unul care cântă la o torogoată, alții fumează… e exact atmosfera de pe vremea lui Ceaușescu. E un aer prăfuit de pe vremea comunistă. E păcat pentru că primăria bagă milioane de euro în instituția asta”, mai spune regizorul Iepan.
O altă promisiune venită din partea Primăriei Timișoara se referă și la formarea unui consiliul consultativ al sectorului independent. Deși operatorii sunt mulțumiți și de această variantă, sunt de părere că lucrurile nu se vor schimba peste noapte.
„Am reușit să obținem din partea primăriei acordul pentru înființarea unui consiliul consultativ al sectorului independent (n.r. – cultural independent). (…) Avem un instrument prin care putem să trimitem un mesaj către administrația orașului într-un mod organizat și coerent. Sper să nu se mai repete problemele de la concursul pentru proiecte culturale nerambursabile. Urmează ca noi să-i dăm substanță și trebuie să fim echilibrați și realiști. Adică dacă noi o să cerem ca politicile culturale să se schimbe cu 180 de grade, de pe-o zi pe alta, nu o să reușim nimic. De asemenea, trebuie să avem în vedere și legislația țării, care nu prea ajută primăriile să facă pași mulți în zona asta”, a concluzionat Iepan.
Articole pe aceeași temă:
Unde-s banii pentru cultura? ONG-urile culturale: fondurile sunt putine si impartite anapoda
Citiți principiile noastre de moderare aici!