Cristian Ghinea, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a vizitat vineri Timișoara. A mers cu conducerea primăriei și cu o parte din conducerea CJ Timiș pe teren, în locul unde va fi ridicată viitoarea maternitate a Spitalului Municipal și pe șantierul Calea Bogdăneștilor și bd. Cetății.
Conform reprezentanților USRPLUS, care au anunțat vizita, Ghinea ar fi trebuit să anunțe „proiectele finanțabile prin PNRR, atât pentru Timișoara, cât și pentru județul Timiș”, dar a vorbit mai mult chestiuni generale. S-a axat pe două proiecte ale primăriei care vor fi depuse pentru finanțare prin PNRR: maternitatea Municipalului și bd. Cetății.
„Am primit de la Primăria Timișoara multe idei în ceea ce privește transportul verde”
Ministrul Investițiilor a făcut o plimbare scurtă pe șantierul Calea Bogdăneștilor, desfășurat pe fonduri europene, unde va fi amenajat un adevărat bulevard, cu linii de tramvai înierbate, patru benzi de circulație, piste de biciclete și trotuare. A anunțat „multe idei în ceea ce privește transportul verde” ale Primăriei Timișoara.
„Ce e remarcabil la acest șantier este faptul că vorbim de o linie de tramvai dezafectată care va fi refăcută, este exact direcția în care ar trebui să ne mișcăm ca țară. Am primit de la Primăria Timișoara multe idei în ceea ce privește transportul verde. Transportul electric este viitorul, că vorbim de tramvaie, că vorbim de căi ferate, că vorbim de mașinile electrice. PNRR are investiții semnificative în toate aceste direcții și m-aș bucura ca Timișoara, care pe vremuri a fost printre primele orașe din Europa care a mers în direcția asta, să fie între primele orașe din România care are cea mai mare parte a transportului în comun verde”, a spus Cristian Ghinea, pe șantierul de pe Calea Bogdăneștilor.
Ghinea s-a declarat mândru că a reușit să includă în PNRR Traseul Revoluției, un proiect al Primăriei Timișoara aflat la faza scrierii temei de proiectare și spune că este aproape sigur că un proiect finanțabil prin PNRR este noua maternitate a primăriei.
„Pe Timișoara în mod particular mai este în PNRR prins acest traseu al Revoluției, este un proiect la care am ținut foarte mult. (…) Am insistat să fie în PNRR, chiar vreau să vin peste câțiva ani să inaugurăm Traseul Revoluției, să mergem cu tramvaiul pe aici (pe Calea Bogdăneștilor – n.r.) sau cu bicicleta pe lângă, să inaugurăm maternitatea viitoare pe care am fost să o vedem împreună cu Dominic și cu echipa sa. Suntem aproape siguri că va fi această finanțare din PNRR, în sensul în care avem o listă de proiecte, cele mai avansate vor intra la finanțare prin PNRR, vorbim de un proiect de aproximativ 70 de milioane de euro pentru o nouă maternitate pentru Timișoara”, a completat Cristian Ghinea.
„Este un fel de cursă. Ar fi hazardat să zic că atât are Timișoara”
Ministrul Investițiilor nu a putut spune care este suma pe care ar vrea să o atragă Timișoara prin PNRR. Nu de alta, dar crede că s-ar lăsa cu supărări.
„Dați-mi voie să nu vă dau o sumă, că după aceea încep geloziile între județe și orașe. Și mai ales că încă nu știm în momentul ăsta cum va fi, depinde de ce proiecte sunt, vorbim de proiecte pe fondul UAT, vorbim de proiecte pe valul renovării, care înseamnă 2 miliarde de euro în eficiență energetică a clădirilor. Vor fi 1.000 de clădiri publice renovate și 1.000 de blocuri. Va fi pe principiul primul venit, primul servit, cu respectarea normelor europene de ce înseamnă clădire verde. Am îndemnat colegii de la primărie să pregătească proiecte, ca să le avem, să le dăm drumul.
Deci, nimeni nu poate să spună în momentul ăsta cât va avea Iași, cât va avea Timișoara, pentru că nu așa funcționează, nu este pe alocări. La PNRR, spre deosebire de programele operaționale, unde poți să faci alocări pe regiuni și apoi să fie competiție, e mai degrabă pe o logică de cine este pregătit, este un fel de cursă. Vorbim de valul renovării, vorbim de fondul UAT, vorbim de infrastructura școlară, vorbim de infrastructura medicală, tocmai am dat o veste foarte bună în acest sens. Haideți să vorbim la anul, să vedem ce proiecte au fost începute, atunci putem să vorbim de o creionare a sumelor. Ar fi hazardat din partea mea să zic că atât are Timișoara”, a explicat ministrul USRPLUS.
Strategia administrației Fritz
Nu s-a putut da o înșiruire de proiecte, dar primarul Dominic Fritz ne asigură că strategia primăriei pentru atragerea fondurilor europene are trei direcții: banii pentru care sunt deja contracte, bani pentru proiectele în derulare și bani pentru noi proiecte.
„Ca și concept, strategia noastră pentru atragerea fondurilor europene se bazează pe trei paliere. Pe de o parte, ne străduim și facem eforturi să absorbim cât de repede posibil banii pentru care deja am încheiat contracte, pentru că și asta este o provocare, efectiv să absorbim și să cheltuim acești bani.
Doi la mână, să pregătim toate proiectele care deja sunt în derulare, de exemplu cum este pe bd. Cetății, unde încă nu avem o finanțare europeană, sau proiecte care sunt deja în stadiul de studiu de fezabilitate sau de proiect tehnic, cum este maternitatea, să le pregătim, să intre repede atunci când e momentul, la finanțare.
Al treilea palier, foarte important, bineînțeles, pregătim proiecte efectiv noi, de la zero, acum scriem cu echipa temele de proiectare, cum ar fi, de exemplu, Traseul Revoluției, proiectele noastre de regenerare urbană, care probabil vor intra pe programul operațional, și unde în următoarele luni o să scoatem la licitații din ce în ce mai multe studii de fezabilitate, ca atunci când intră și noul program operațional în vigoare să putem aplica deja cu un proiect matur”, a ținut să precizeze edilul-șef.
Felicitări pentru curaj
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene a ținut să felicite Primăria Timișoara pentru curajul de a avea proiecte.
„Noi, ca țară, am avut o problemă și încă o mai avem în foarte multe zone, că aveam bani la dispoziție, nu aveam proiecte. La Timișoara suntem în situația în care vedem proiecte începute (bd. Cetății – n.r.), care încă nu are sursă de finanțare clară. Asta nu înseamnă că nu o va avea, vom găsi soluții. Dar eu vreau să felicit primăria și consiliul județean, unde este cazul, pentru curajul de a avea proiecte, de a lansa licitații, pentru că se găsesc surse de finanțare”, a adăugat Cristian Ghinea.
Potrivit acestuia, Planul Național de Redresare și Reziliență va fi aprobat în luna septembrie la nivelul Uniunii Europene, urmând ca primii bani, prefinanțarea, să intre în țară în noiembrie. Este vorba despre 1,9 miliarde de euro. Un lucru bun, completează Ghinea, este că pot fi decontate prin PNRR proiectele finanțate din bugetul de stat.
editor Dan Oancia
Pe aceeași temă:
Trimite articolul
X”Dați-mi voie să nu vă dau”
Du-te, ba, de aici! Caraghiosule! Ia-l si pe Fritz cu tine!
Traseul revolutiei, 4 milioane euro. Asta e marele proiect al lui Fritz. Excitarea orgoliului. Niciun alt proiect in afara de cele lasate de Robu.
Timisoara rateaza Pnrr-ul.
Acuma ce are de pierdut, poate sa promita si metrou. Mai un studiu de fezabilitate, mai niste bani bagati in niste buzunare potrivite. USR este aceiasi mizerie, dar cu marketing de imagine mai bun. ♥
Vai de p…a noastră, așteptăm PNRR poate facem rost de bani,vine ministrul păcii sa admire renovarea unei străzi!
Am ajuns rău de tot( dacă ăștia ar face o lucrare de gen canalul Bega ,cred ca ar sta o săptămână la poze )
Maternitatea trebuie construita undeva in afara orasului, departe de vacarmul lui, la aer curat, cu verdeata, copacii, liniste, iar bulevardul Cetatii-cat mai putine betoane, asfalt, borduri, mai multa verdeata, mai multi copaci, iarba intre sinele de tramvai, nu beton, ne-am saturat de el.
Lătrăi
penibil ca toti USR-istii, dom ministru,,,ce sa mai zici de Fritz…
“Ministrul Investițiilor a adus felicitări și promisiuni la Timișoara”Dar ceva strategii,planuri.studi de fezeabilitate,ceva teme pentru concursuri noi pentru ceva functi NIMICA????Ca de felicitari,promisiuni,abureli a la USR avem destule Dar ceva concret un proiect de finantare din fonduri europene cand vom vedea?Si cu BOZANCAIA ce se mai aude sau Maestrul FRITZ a vandut tramvaiul sa aiba bani pentru cumparare de mochete,birouri,calculatoare,Ca sarmanul om a stat la descarcarea tramvaiului pe ploaie
Pentru cei care nu inteleg minciunile actualilor guvernanti vi le explic in cifre.
In 2019 bugetul romaniei a fost cam 1100 miliarde lei, in 2020 cam 1050 miliarde lei, estimat pe 2021 cam 1100 miliarde lei, adica cam 240 miliarde euro in 2019 si cam 220 miliarde euro in 2021.
Din astia aprox 45 miliarde euro se duc la salarii, pensii, alte plati sociale.
Mai raman aproximativ vreo 170 miliarde euro pe an! Unde se duc astia???
Si noi stam sa asteptam ca POATE in noiembrie intra de la UE 1,9 miliarde euro??? Adica avem 170 liberi si asteptam dupa 1,9! Si cu aia 1,9 promitem ca facem si dregem, de toate, in toata tara! Cu 1,1% din ce avem promitem marea si sarea!
Un om normal la cap nici nu ar intoarce capul pentru suma aia. E ca si cum unul cu salariul mediu de 3000 lei pe luna, adica 36000 lei pe an se plange si il asteapta pe vecinul sa ii dea la sfarsit de an 1,1%, adica 400 de lei ca cu aia isi renoveaza apartamentul, isi vopseste masina, isi ia o bicicleta noua, un calculator nou, isi schimba mobila, si unde sta el si la sat la casa parinteasca si la bunici! Deci cam asa suna!
Dar ce sa zic? Asta ati votat, asta aveti!
Deci mister ghinea….a venit să admire o stradă …..și să arunce aiureli și abureli…..iar fritz îl admiră ca un cățeluș….minunat ….Deci ăștia chiar își bat joc de timișoara….
De multzam ne este plin podul! bai caraghiosilor , Fritz tot la stadiul de promisiuni esti nu ai mai avansat?! :))
Ce se mai aude de colterm? Are primăria bani de amendă! De certificate verzi? De reparații? Pt facturi restante? Pt stocuri de combustibil?