Proiectul privind modernizarea staţiilor de transport public intermodal la nivelul polului de creştere Timişoara a ajuns la final.
Prin acest proiect, implementat de primărie pe bani europeni, a fost creată o reţea de 25 staţii de închiriere a bicicletelor în regim self-service, au fost achiziţionate 300 de biciclete, au fost reparaţi 23 de kilometri de piste şi s-au făcut amenajări în zona intersecţiilor pentru utilizatorii acestui mijloc de transport.
Bicicletele au putut până acum doar să fie admirate în staţiile RATT. Au fost scoase doar pentru verificarea modului în care funcţionează sistemul sau pentru a fi filmate, fiind retrase apoi din staţii. Ei bine, oficialii Primăriei Timişoara dau asigurări că începând cu data de 1 iunie chiar vor putea fi folosite.
Închirierea bicicletelor se va face gratuit, în baza unui card special care ar urma să poată fi procurat de la 9 dintre cele 13 chioşcuri ale RATT, dar vor fi anumite limitări… Atenţie, deci, nu va putea fi folosit în acest scop cardul de transport eliberat de RATT, fiind necesară procurarea unui alt card!
„De la 1 iunie vom da drumul sistemului în practică, timişorenii vor putea folosi bicicletele. Noi treptat vom încerca să integrăm în cardul RATT şi dreptul de folosire a bicicletei, însă acum cei interesaţi trebuie să îşi ia un card special de la 9 din cele 13 chioşcuri ale RATT. Vor fi carduri care se vor da prin chioşcuri (…) Vor fi carduri diferite. Totul este gratuit, nu se plăteşte absolut nimic. Cetăţeanul trebuie să prezinte buletinul, să completeze nişte formulare, se notează CNP-ul de pe buletin, astfel încât să se ştie în orice moment la cine este fiecare bicicletă…”, a anunţat, marţi, primarul Nicolae Robu.
Bicicletele vor putea fi folosite cu ora. Cu alte cuvinte, dacă aţi luat o bicicletă dintr-o staţie de transport în comun în decurs de o oră trebuie să o lăsaţi într-o altă staţie RATT. Va exista un regulament de utilizare a sistemului.
„Bicicletele pot fi folosite strict ca mijloc de transport, nu în scopul recreării. Este un sistem de transport intermodal. Acest lucru va fi reglementat prin acel regulament care va fi semnat în momentul în care se va face cardul”, a explicat Andreea Bălan, managerul de proiect.
„Un împrumut e valabil timp de o oră. Dacă cel care a împrumutat bicicleta nu o predă, se produce alarmarea… Persoana în cauză încalcă regulamentul… Se încearcă identificarea persoanei şi i se va cere să o predea”, a completat-o Robu.
Edilul a explicat că, ulterior, după mai multe tentative de a contacta persoana care a împrumutat vehiculul, dacă nu se reuşeşte recuperarea bicicletei, va fi sesizată Poliţia.
„Dacă vom vedea că unii în mod sistematic încalcă regulamentul, vom decide să îi trecem pe lista neagră, să nu mai poată împrumuta… Există şi o limită a bunului-simţ care dacă este întrecută va trebui să găsim măsuri de sancţionare”, a mai afirmat Robu.
Primarul a precizat că sistemul ar urma să fie gratuit timp de 5 ani, după care se va analiza cum se va proceda pe viitor.
Valoarea proiectului a fost de 6,8 milioane lei.
Bune, rele, bicicliştii au piste…
Oficialii municipalităţii nu au putut spune de câţi kilometri de piste pentru biciclete dispune Timişoara la ora actuală. Bune, rele, Robu crede că bicicliştii ar trebui să fie fericiţi că se face ceva pentru ei…
„Nu am o situaţie la zi din păcate… Voi face în curând un bilanţ, la 3 ani de mandat. Noi suntem conştienţi că unele piste de biciclete nu sunt în locurile cele mai fireşti, şi mă refer aici la trotuare, dar bicicliştii ar trebui să fie mulţumiţi că în Timişoara există o preocupare de a li se crea condiţii să folosească bicicleta… Ideal ar fi ca pistele de biciclete să fie la marginea carosabilelor, dar lăţimea nu ne permite asta (…) Culmea este că, în loc să se aprecieze – tacit, nu în gura mare -, Primăria Timişoara este criticată”, a declarat Robu.
Edilul a explicat şi de ce există diferenţe de nivel în zona intersecţiilor, la trecerile pentru pietoni: pentru siguranţa bicicliştilor…
„Legea prevede ca la trecerea de pietoni să se dea jos de pe biciclete şi să se asigure. Faptul că acolo proiectanţii nu doresc să facă o trecere lină trebuie înţeles ca atare, este o măsură de securitate, de aceea legiutorul a prevăzut să se treacă pe lângă bicicletă… Proiectanţii nu doresc să-şi asume să fie acuzaţi, în cazul în care se produc accidente, că au facilitat să se producă astfel de situaţii”, a conchis primarul.
Citiți principiile noastre de moderare aici!