Probabil că, dacă americanii, iniţiatorii noţiunii de Black Friday, ar şti ce au făcut comercianţii români cu această adevărată sărbătoare a cumpărăturilor, s-ar distra copios. Din raţiuni de logistică, ultima vineri din această lună fiind urmată de weekend şi ziua de 1 decembrie, alţii spun din raţiuni pur comerciale, două mari reţele din domeniul retailului de electronice şi electrocasnice au anunţat că Black Friday va fi pe data de 22 şi nu 29 noiembrie. Exemplul lor a fost urmat de toată lumea şi iată cum Crăciunul pasionaților de cumpărături a venit cu o săptămână mai devreme.
Vedetele reducerilor au fost, şi în acest an, portalurile de pe internet, dar şi marile reţele de retail în domeniul electronicii şi electrocasnicelor. Iar, ca şi clienţi, desigur tinerii.
Ei au aşteptat miezul nopţii cu degetul pe mouse şi parola pregătită pentru a intra şi a cumpăra produsul dorit. Telefoane, calculatoare, aparate foto, haine de firmă, încălţăminte, toate au fost oferite la preţuri… interesante. Multe reduceri au fost adevărate, cu procente mari, altele, deşi aveau ataşate oferte cu 15 – 20%, preţurile prezentate nu prea arătau a fi reduse. Emag, Altex, Flanco, Domo, PC garage, toate site-urile au mers destul de greu în primele ore de după miezul nopții, dar, ulterior, şi-au revenit. Spre dimineaţă majoritatea funcţionau la nivel normal.
„Am adunat bani să îmi cumpăr un laptop. Am aşteptat Black Friday sperând să obţin un preţ redus bine. Dar ce am găsit avea o reducere prea mică să merite efortul. Mai aştept poate de Crăciun vor mai fi ceva promoţii. Până la urmă am cumpărat un monitor, era la preţ bun”, ne spunea Daniel, un tânăr din Timişoara.
În acest an interesul pare să fie mai scăzut decât la alte ediţii. Totuşi, stocurile s-au epuizat la unele produse.
În hora reducerilor au intrat inclusiv operatorul de telefonie Orange, care oferă telefoane la preţuri bune, dar şi alte produse electronice, sau Metro Cash & Carry, un tip de comerciant care, prin nume, se adresează unei categorii aparte de clienţi. Dar, cum orice eveniment promoţional cu un asemenea nume prinde, de ce nu?
O altă caracteristică a actualei sesiuni de Black Friday este durata. Ziua de vineri durează, la mare parte dintre cei implicaţi, o săptămână.
Varianta la magazin, fără cozi
În varianta clasică, cea la magazinul cu tejghea şi standuri, înghesuiala nu a fost atât de mare. „Au întrebat oamenii, s-au uitat la produse, dar puţini au cumpărat. Nu s-au mai dat atât de uşor frigidere sau maşini de gătit. S-au vândut televizoare sau produse mai mici, cafetiere, prăjitoare de pâine. Şi jocurile electronice au mers bine. Calculatoarele ca de obicei. Eu cred că lumea nu mai are bani…”, spunea angajatul unuia dintre magazinele de electronice, din principalul centru comercial din oraş.
Tot acolo, magazinele de haine şi încălţăminte au afişat promoţii, multe chiar sub numele de Black Friday.
Citiți principiile noastre de moderare aici!